Una de les grans paradoxes del debat al voltant de la transició energètica és la seva focalització sobre les tecnologies de producció i un cert oblit d'aquelles que estan directament lligades a la reducció del consum. Que tal si avui parlem del transport?
Possiblement el transport per carretera sigui energèticament menys eficient que el transport per ferrocarril. Però, des d'un punt de vista comercial, sembla clar que la xarxa europea de ferrocarril no està encara adaptada pel transport comercial d'enciams des d'Almeria a Hamburg.
Esperant el disseny d'una xarxa ferroviària europea que, a més d'estar adaptada al transport de persones, també ho estigui pel de mercaderies, hem de constatar que els camions que cada dia travessen el continent tenen una aerodinàmica potencialment millorable, s'empassen unes quantitats impressionants de combustible i, com a conseqüència, emeten unes quantitats enormes de CO2 i de partícules fines a l'atmosfera que tenen un gran impacte en el canvi climàtic que estem patint.
Tot i no ser un gran expert en economia, sospito que seria interessant conèixer quin seria l'impacte d'una política de subvencions a l'amillorament de l'eficàcia energètica dels camions de l'estat espanyol. Podria ser que tingués com resultat la baixa del cost del transport, la dels productes transportats (millorant la seva competitivitat) i millorés la balança comercial per una reducció sensible de les importacions en hidrocarburs? Clar que, també és veritat que baixaria la recaptació d'impostos indirectes sobre el preu del combustible i els dividends d'un gran grup petrolier. Decididament, no sóc un gran expert en economia.
(1) US transportation system can save $1 trillion, and 1GT of carbon emissions annually, Rocky Mountain Institute, 20.03.2015
(2) North American Tractor-Trailers Can Be 50 Percent More Fuel Efficient, Rocky Mountain Institute, 18.03.2015
(3) Electric powered lorry for daily carriage of goods. National ENERGY GLOBE Award Switzerland 2014
- Comencem parlant dels vehicles d'ús privat que, als USA, cremen anualment al voltant de 2 milions de barrils de petroli, i emeten al voltant de 1.5 giga-tones de CO2. Dit altrament, els vehicles d'ús privat, que es passen un 95% de la seva vida aparcats, produeixen una quarta part del total de les emissions dels USA (1).
- Pel que fa al transport per carretera, hom afirma que arreu del món produeix anualment 1,6 miliards de tones mètriques de CO2: un 5,75% de les emissions totals de gasos d'efecte hivernacle. Amb un creixement del 2% anual, la recerca d'una millor eficiència energètica permetria doncs reduir de manera significativa les emissions en CO2 (2).
Possiblement el transport per carretera sigui energèticament menys eficient que el transport per ferrocarril. Però, des d'un punt de vista comercial, sembla clar que la xarxa europea de ferrocarril no està encara adaptada pel transport comercial d'enciams des d'Almeria a Hamburg.
Esperant el disseny d'una xarxa ferroviària europea que, a més d'estar adaptada al transport de persones, també ho estigui pel de mercaderies, hem de constatar que els camions que cada dia travessen el continent tenen una aerodinàmica potencialment millorable, s'empassen unes quantitats impressionants de combustible i, com a conseqüència, emeten unes quantitats enormes de CO2 i de partícules fines a l'atmosfera que tenen un gran impacte en el canvi climàtic que estem patint.
Tot i no ser un gran expert en economia, sospito que seria interessant conèixer quin seria l'impacte d'una política de subvencions a l'amillorament de l'eficàcia energètica dels camions de l'estat espanyol. Podria ser que tingués com resultat la baixa del cost del transport, la dels productes transportats (millorant la seva competitivitat) i millorés la balança comercial per una reducció sensible de les importacions en hidrocarburs? Clar que, també és veritat que baixaria la recaptació d'impostos indirectes sobre el preu del combustible i els dividends d'un gran grup petrolier. Decididament, no sóc un gran expert en economia.
(1) US transportation system can save $1 trillion, and 1GT of carbon emissions annually, Rocky Mountain Institute, 20.03.2015
(2) North American Tractor-Trailers Can Be 50 Percent More Fuel Efficient, Rocky Mountain Institute, 18.03.2015
(3) Electric powered lorry for daily carriage of goods. National ENERGY GLOBE Award Switzerland 2014
No comments:
Post a Comment
You are welcome to leave a comment on any subject that raises your interest.