Pages

Tuesday, August 23, 2016

des de thurgau a la pobla de segur

Stadler Rail GTW 2/6 diesel
El passat 24.07.2016 llegia a La Vanguardia una noticia sobre la posada en marxa i la valoració positiva del public de "los nuevos convoyes de última tecnología que ha comprado en Suiza la Generalitat de Catalunya por valor de unos 9 millones de euros". Si no t'importa, passaré per alt comentar la penosa historia dels dos conductors i el dur combat per la incompetència que es lliuren les dues administracions implicades (1).

Cas que l'alemany no sigui la teva passió, no et proposaré llegir el resum de les característiques del GTW DMU-2 2/6 diesel, així que't proposaré donar-li un cop d'ull a la descripció que va fer la penya de la pàgina 'Vivir el tren' (2).

Si et passes per la pàgina de Stadler, veuràs que no és la primera comanda que tenen a casa nostra: per exemple, ja havien construït els trens pel Metro de València que van adquirir els Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV). I és a Albuixec (Horta Nord) que, des del primer de gener d'enguany, tenen la filial pel mercat espanyol: abans ja en tenien a altres països com Alemanya, Àustria, Holanda, Itàlia, Polònia, Hongria, Txèquia, Bielorússia, Algèria i els USA (3). En el cas d'Albuixec, es tracta d'una filial creada amb la compra d'una factoria amb 7000 treballadors a un gegant alemany de la construcció de màquines de tren: Vossloh (4).

A Suïssa han fabricat de tot: des dels vagons panoràmics del Glacier Express, a l'increïble lleva-neus de la Jungfraubahn, fins als trens d'alta velocitat EC250, que durant una bona temporada prenia entre dos i tres cops per setmana per anar a treballar a Olten. Pel que fa als trens regionals no els he agafat tant sovint, però he pujat al FLIRT i a la versió elèctrica del GTW que han adquirit els FGC.

Si hagués de destacar algunes característiques dels models de la marca ho faria parlant de l'ergonomia de l'espai i dels equipaments. Però, per damunt de tot: el silenci, del que imagino que les característiques de la qualitat de construcció dels rails no en son alienes. Però el silenci és una veritable passada. Tant, que recordo que quan van ficar en funcionament el EC250, el silenci es va unir amb el moviment pendular del tren per prendre les corbes a més velocitat i van haver-hi un munt de queixes de la gent que es marejava: els enginyers van haver de trobar ràpidament una solució!

Stadler no és l'únic fabricant de trens d'aquest país, però com els altres fabricants, es beneficia (5) de l'experiència acumulada en un país al que només supera Japó pel que fa a la utilització dels seus trens (6).


  1. El tren de La Pobla se estrena con dos conductores, uno de FGC y otro de Renfe, La Vanguardia, 24.07.2016
  2. Llegan desde Suiza los nuevos trenes a la línea Lleida - La Pobla de Segur, Vivir el tren, 16.01.2016
  3. Stadler Rail takes over Vossloh España, stadlerrail.es, 01.07.2016
  4. Valero, Dani (2016): De 'Vossloh España' a 'Stadler Valencia': el nuevo dueño pone a la industria el nombre de la ciudad, Valencia Plaza, 07.11.2015
  5. Stadler wins big contract for Caltrain bilevel EMUs, Trains.com, 16.08.2016 ... o la venda de trens de dos pisos del model Stadler Kiss a la societat californiana Caltrain.
  6. Les Suisses sont champions des kilomètres parcourus en train, RTS Info, 16.08.2016

No comments:

Post a Comment

You are welcome to leave a comment on any subject that raises your interest.