Des de l'any 2002, l'associació suïssa Initiative des Alpes (1) concedeix un premi que porta per nom Pierre du diable a aquells transports que destaquen per ser abominablement absurds.
Els nostres hàbits de consum es dirigeixen cap als productes derivats d'una economia cada vegada més globalitzada. El transport d'aquests productes genera un trànsit que sovint es podria evitar: per exemple, el tràfic de camions sense càrrega que travessen els Alps a diari. O els crustacis que es pesquen a Escandinàvia i són enviats al Marroc per netejar-los, abans d'arribar a les prestatgeries dels nostres supermercats. O els residus domèstics italians que són transportats a través dels Alps fins Alemanya, on seran incinerats (2).
Enguany, l'Initiative des Alpes ha seleccionat de nou tres actors suïssos per a la Pierre du diable: SBB, Landi i Proviande. Aquest premi negatiu per a un transport particularment absurd té per objecte educar els consumidors i animar les empreses a prendre mesures.
- Els ferrocarrils federals (SBB/CFF/FFS): Façanes xineses per Europaallee (3). Les façanes del prestigiós edifici dels ferrocarrils federals a Europaallee, a Zürich, estan cobertes de pedres naturals alemanyes que han sigut transportades fins a la Xina, on han estat treballades i muntades abans d'enviar-les al nostre país. Distància de transport total: 43'120 quilòmetres. Això significa que les emissions de CO₂ són vint vegades superiors a la producció local.
- Landi: llenya del nord i de l'est d'Europa. La indústria de la fusta està ofegada pels preus baixos del mercat: els nostres boscos poden subministrar una gran quantitat de fusta i, tanmateix, Landi ofereix llenya importada en el seu assortiment. Distància de transport total: 1525 quilòmetres. La fusta importada genera vuit vegades més de CO₂ que la fusta suïssa.
- Proviande: els budells dels nostres embotits. Abans de ser utilitzats per a la fabricació de les nostres salsitxes, la majoria dels budells suïssos de porc es transporten a la Xina per al seu tractament. Distància total del transport: 44'315 quilòmetres. Aquest avanç produeix 30 vegades més de CO₂ que si els budells estiguessin directament condicionats a Suïssa.
També s'han definit els candidats a Cristal de roche, que es centren en solucions locals i transparents.
Mitjançant la votació en línia, el públic pot votar fins el 20.08.2018 quina és la pràctica de transport més absurda i quina la més sensata.
- Initiative des Alpes: Home page
- Initiative des Alpes: Transports Absurdes
- Europaallee: Home page
- Initiative des Alpes: L'Initiative des Alpes lance la votation sur les transports absurdes et les solutions locales judicieuses.
Curiosa iniciativa,i no vull pensar si quelcom així es fés aquí baix.Crec que tindrien veritables maldecaps per a triar els afortunats amb la Pierre du Diable.
ReplyDeleteEs un sense sentit que ens venen constantment com quelcom de normal. I no ho és !!!
ReplyDelete