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Monday, March 25, 2019

i si parlem del futur?

FaPaC: Espot Escola Pública Catalana (EPC), Youtube, 19.03.2019


El que jo pugui pensar sobre els nacionalismes no té gens d'importància. Però deixa'm dir-te que hi ha una cosa que no entenc. De la mateixa manera que hom deia d'un difunt president dels USA: Gerald Ford can't walk and chew gum at the same time, mai no entendré que hom pugui lluitar pel futur del seu país i no sigui capaç, al mateix temps, de preocupar-se per l'educació d'aquells que es faran càrrec un dia de conduir aquest futur.

Clar que, ben mirat, potser sóc jo qui no ha entès que, si hom deixa de banda el suport a l'escola publica, es va construint un model de país i de societat, i no un altre.

I és que, una cosa són els publi-reportatges, com el del vídeo que obre aquest post i al qual adhereixo totalment. I una altra cosa és la realitat que denuncien aquests articles que avui m'agradaria compartir amb tu.
  • Laura Aznar: 450 milions d’euros per a les escoles de l'Opus Dei. elcritic.cat, 21.02.2018. 
    • Des de l'any 2001 i fins al curs escolar vigent, la Generalitat ha destinat un total de 453 milions d’euros a 16 escoles catalanes vinculades a l’Opus Dei. Les forces independentistes havien arribat a un preacord per no renovar els concerts amb els centres que segreguen per sexes, però el Govern espanyol, via 155, ha anunciat que els convenis seguiran vigents.
    • Els concerts amb les escoles de l’Opus van iniciar-se durant el Govern de Jordi Pujol, però mai no s’han suprimit, ni tan sols quan a la Generalitat han governat les esquerres. De fet, la Llei d’educació de Catalunya (LEC), que preveu la dotació pública d’aquests centres, es va aprovar durant el segon tripartit, amb l’aval del PSC, de CiU i d’ERC.
  • Cataluña afronta otro curso con casi un centenar de colegios en barracones. El País, 07.09.2018
    • Un total de 93 centros educativos empezarán las clases la próxima semana con todas sus aulas en módulos prefabricados, solo dos menos que el curso anterior.
    • El porcentaje de alumnado según la titularidad del centro se mantiene estable, y en los centros de Primaria y Secundaria obligatoria el 66% es público, el 32,7% concertado y el 1,3% privado en Catalunya, mientras que en enseñanzas postobligatorias es del 75,4% en público, 9% concertado y 15,5% privado.
  • Arturo Puente, Pau Rodríguez: La segregación escolar en Catalunya: la concertada asume menos de la mitad de los alumnos pobres que le tocarían, eldiario.es, 28.10.2018
    • A la escuela concertada le corresponderían más de 17.000 alumnos pobres más si el sistema fuera equilibrado tal como prevé la ley de educación.
    • Hasta 69 colegios públicos catalanes tienen más de la mitad de sus alumnos con beca comedor y 267 superan el 30% de alumnado con este perfil.
    • Municipios como Sant Adrià del Besòs, Santa Coloma de Gramenet, Salt o la propia Barcelona, con altos niveles de inmigración y pobreza infantil, tienen altos porcentajes de segregación.
  • Pau Rodríguez; Arturo Puente; Victòria Oliveres: Dos de cada tres colegios públicos de Barcelona doblan en inmigrantes al concertado más cercano. eldiario.es, 13.01.2019
    • El sistema concertado escolariza en la capital catalana a la mitad del alumnado extranjero que le tocaría por su número de matrículas.
    • El barrio más segregado es la Bordeta (Sants): con un 15% de escolares extranjeros de media, tiene una pública con el 48% y dos concertados con 13,5% y 1,3%
    • En 17 colegios, de los que solo uno es público, hay menos del 1% de escolares inmigrantes, mientras que otros 18 superan el 50%, solo tres concertados.
  • Pau Rodríguez; Victòria Oliveres: Los colegios públicos de barrios ricos de Barcelona captan el doble de dinero de las familias para material y excursiones. eldiario.es, 20.03.2019 
    • Las familias de la pública en Sarrià pagan de media 344 euros al año para material, libros y actividades, mientras que las del Besòs o Ciutat Vella, 125.
    • Las AMPA alertan que esto genera desigualdades en las oportunidades de aprendizaje según si la escuela pública es de entorno pobre o rico.
    • Los datos corresponden a un informe del Consorcio de Educación de Barcelona que va acompañado de medidas para atajar la segregación escolar en la ciudad.

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