Eurovia: La Route 100% recyclée, Youtube, 09.10.2018 |
Les pàgines del Web Economic Forum recollien el passat mes de desembre un article carregat d'optimisme. Ens presentava una iniciativa realitzada a una vila de Tasmania que havia pavimentat 500 m d'una nova carretera amb uns residus constituïts per 175.00 bosses de plàstic, així com 80.000 equivalents d'ampolles de vidre destinades a l'abocador, 6.000 cartutxos usats de tòner i més de 33 tones d'asfalt reciclat (1).
Les autoritats locals estaven molt satisfetes car era la primera iniciativa d'aquest tipus que es feia a Tasmania: "el nostre lideratge i la nostra tenacitat ens permeten marcar una diferència positiva, hem establert un nou referent en matèria de sostenibilitat creant noves vies per reciclar i reutilitzar els residus".
Com pots veure a la pàgina que Wikipedia dedica a Plastic Roads (2), aquest tipus d'iniciatives s'han realitzat abans a altres països: Índia (3). Indonèsia, Estats Units, Països Baixos, Regne Unit i també a altres estats d'Austràlia.
Si a Wikipedia la llista dels avantatges és llarga, la de desavantatges està reduïda a dos. Un d'ells ens diu que la utilització de plàstics en la construcció de carreteres té com a efecte que aquests s'acabin convertint, a causa de la fricció, en micro-plàstics que acabaran contaminant el sòl i els cursos d'aigua, tot absorbint altres contaminants.
Personalment crec que ja tenim prou problemes amb els micro-plàstics com per a agreujar-los amb la utilització dels residus de plàstics en la construcció de carreteres. I si la idea de construir una carretera amb aquests residus segurament ha estat feta amb la millor de les intencions, el resultat pot crear més problemes dels que volia resoldre.
Com pots veure al vídeo que obre aquest article, una alternativa molt diferent és la que es va portar a terme l'any passat a l'autopista, A10 entre Pons i Saint Aubin, al sud-oest de França (4). On, per primera vegada, es va construir un tram d'autopista únicament amb material d'antigues carreteres, processat per una planta d'asfalt mòbil que va permetre reciclar el 100% de l''asfalt del tram.
Les autoritats locals estaven molt satisfetes car era la primera iniciativa d'aquest tipus que es feia a Tasmania: "el nostre lideratge i la nostra tenacitat ens permeten marcar una diferència positiva, hem establert un nou referent en matèria de sostenibilitat creant noves vies per reciclar i reutilitzar els residus".
Com pots veure a la pàgina que Wikipedia dedica a Plastic Roads (2), aquest tipus d'iniciatives s'han realitzat abans a altres països: Índia (3). Indonèsia, Estats Units, Països Baixos, Regne Unit i també a altres estats d'Austràlia.
Si a Wikipedia la llista dels avantatges és llarga, la de desavantatges està reduïda a dos. Un d'ells ens diu que la utilització de plàstics en la construcció de carreteres té com a efecte que aquests s'acabin convertint, a causa de la fricció, en micro-plàstics que acabaran contaminant el sòl i els cursos d'aigua, tot absorbint altres contaminants.
Personalment crec que ja tenim prou problemes amb els micro-plàstics com per a agreujar-los amb la utilització dels residus de plàstics en la construcció de carreteres. I si la idea de construir una carretera amb aquests residus segurament ha estat feta amb la millor de les intencions, el resultat pot crear més problemes dels que volia resoldre.
Com pots veure al vídeo que obre aquest article, una alternativa molt diferent és la que es va portar a terme l'any passat a l'autopista, A10 entre Pons i Saint Aubin, al sud-oest de França (4). On, per primera vegada, es va construir un tram d'autopista únicament amb material d'antigues carreteres, processat per una planta d'asfalt mòbil que va permetre reciclar el 100% de l''asfalt del tram.
- Lorraine Chow: Tasmania Has Created A Road Made From Recycled Waste. World Economic Forum, 21.12.2018.
- Wikipedia: Plastic Roads
- John McKenna: These Indian fishermen take plastic out of the sea and use it to build roads, World Economic Forum, 28.06.2018
- Sophie Gorman: The World’S First 'Fully Recycled' Road Is Made In France. France 24, 14.10.2018. || Kelly Maile: World's first ‘fully recycled’ road is built in France, recyclingtoday.com, 08.01.2019
No comments:
Post a Comment
You are welcome to leave a comment on any subject that raises your interest.