|
En 2017, havent de netejar les golfes de la casa de la seva mare a Pushkin, Sant Petersburg, Asya Ivashintsova-Melkumyan i el seu marit van trobar prop de 30.000 negatius i carrets sense desenvolupar que pertanyien a la seva mare, Masha Ivashintsova (1).
Des dels 18 anys i fins un any abans de la seva mort, Masha va utilitzar la fotografia com un diari visual de la seva vida. Havia treballat com a crítica teatral, bibliotecària, auxiliar de guarda-roba, mecànica d'ascensors i vigilant de seguretat, entre d'altres feines. Es va unir al moviment literari i artístic underground de Sant Petersburg (en aquells temps, Leningrad), amb el qual estava fortament compromesa. .
Va mantenir relacions sentimentals amb un dels més coneguts fotògrafs de l'underground del Leningrad dels 1970's: Boris Smelov (2), que li va oferir com a regal la càmera Leica IIIc (3) que pots veure en aquesta imatge i que Masha mai va deixar d'utilitzar (4)(5). Com Vivian Maier, també utilitzava una Rolleiflex que era de la seva mare (6).
Més tard també va tenir com a company el poeta Viktor Krivulin (7) i el lingüista Melvar Melkumyan (8), pare de la seva filla Asya, amb qui va tenir una relació molt tempestuosa al llarg de la seva vida. La família es va separar quan la nena era petita, i va anar a viure amb el pare a Moscou, on Masha anava a visitar la seva filla de tant en tant.
Els desenganys amorosos i la frustració de creure que el seu art no tenia cap valor davant el geni d'aquells que l'envoltaven la van portar a una depressió tan profunda que, el 1981, va haver de deixar de treballar. Com a l'URSS, estar aturat era pràcticament un crim, li van donar a escollir entre anar a la presó o ingressar en un centre psiquiàtric. Masha va optar per aquesta darrera opció.
Després de passar els darrers anys de la seva vida en diversos centres psiquiàtrics, va morir l'any 2000, als 58 anys, com a conseqüència d'un càncer. Va morir dos anys després que Boris Smelov (8) (9), vuit anys abans que Milagros Caturla (10), nou abans que Vivian Maier (11).
Asya, la seva filla, va dir de la seva mare (12):
"Evidentment, jo sabia que la meva mare feia fotos tot el temps. El sorprenent és que mai les compartís amb ningú, ni tan sols amb la seva família"Aquesta és la primera línia del text amb el qual Asya Ivashintsova-Melkumyan presenta la pàgina web que va dedicar a l'obra fotogràfica de la seva mare (1), una fotògrafa desconeguda fins aquell moment.
Des dels 18 anys i fins un any abans de la seva mort, Masha va utilitzar la fotografia com un diari visual de la seva vida. Havia treballat com a crítica teatral, bibliotecària, auxiliar de guarda-roba, mecànica d'ascensors i vigilant de seguretat, entre d'altres feines. Es va unir al moviment literari i artístic underground de Sant Petersburg (en aquells temps, Leningrad), amb el qual estava fortament compromesa. .
Boomerang - Daughter Finds Box With 30,000 Never Before Seen Negatives In Attic, Her Jaw Drops When She Develops, Youtube, 16.03.2018 |
Va mantenir relacions sentimentals amb un dels més coneguts fotògrafs de l'underground del Leningrad dels 1970's: Boris Smelov (2), que li va oferir com a regal la càmera Leica IIIc (3) que pots veure en aquesta imatge i que Masha mai va deixar d'utilitzar (4)(5). Com Vivian Maier, també utilitzava una Rolleiflex que era de la seva mare (6).
Més tard també va tenir com a company el poeta Viktor Krivulin (7) i el lingüista Melvar Melkumyan (8), pare de la seva filla Asya, amb qui va tenir una relació molt tempestuosa al llarg de la seva vida. La família es va separar quan la nena era petita, i va anar a viure amb el pare a Moscou, on Masha anava a visitar la seva filla de tant en tant.
Els desenganys amorosos i la frustració de creure que el seu art no tenia cap valor davant el geni d'aquells que l'envoltaven la van portar a una depressió tan profunda que, el 1981, va haver de deixar de treballar. Com a l'URSS, estar aturat era pràcticament un crim, li van donar a escollir entre anar a la presó o ingressar en un centre psiquiàtric. Masha va optar per aquesta darrera opció.
Després de passar els darrers anys de la seva vida en diversos centres psiquiàtrics, va morir l'any 2000, als 58 anys, com a conseqüència d'un càncer. Va morir dos anys després que Boris Smelov (8) (9), vuit anys abans que Milagros Caturla (10), nou abans que Vivian Maier (11).
Asya, la seva filla, va dir de la seva mare (12):
"Veig a la meva mare com un geni, però ella no es veia a si mateixa com a tal, i mai va deixar que ningú més la veiés com realment era".
- Masha Ivashintsova: Home page || Instagram || Facebook || Wikipedia [en] [fr] [es] [ca] || Julissa Treviño: Found: 30,000 Photographs by the ‘Russian Vivian Maier’, Smithsonian Magazine, 20.03.2018|| Boomerang - Daughter Finds Box With 30,000 Never Before Seen Negatives In Attic, Her Jaw Drops When She Develops, Youtube, 16.03.2018
- Boris Smelov: Wikipedia, Curiator, Kompost|| One great photographer and dedicated Leica shooter, dprewiew, 27.03.2019 || The Leningrad photo-underground of 1970’s, Multimedia Art Museum, Moscow
- Wikipedia: Leica III [en] [fr] [es] [ca]
- Dan Peleschuk: The Fabulous Russian Photographer Who Hid Her Art in the Attic, Ozy.com, 13.07.2018
- Lev Feigin: The Secret Stash of Soviet Street Photographer Masha Ivashintsova, Mother Jones, July/August 2018 Issue
- Benoît Debuisser: Is Masha Ivashintsova a Russian Vivian Maier?, 02.04.2018
- El poeta Viktor Krivulin va ser una de les persones clau en la vida de la mare. Va ser el seu amant durant molts anys. Segons ella, va ser el seu primer gran amor. Van estar junts, després es van separar, després van estar junts de nou, i després es van separar de nou. Van estar així durant anys. 30.000 negativos olvidados en un desván convierten a Masha Ivashintsova en otra Vivian Maier, por Cartier Bresson no es un reloj, 13.03.2018
- Boris Smelov va morir de fred el 18 de gener de 1998, adormit a la Grand Avenue de l'illa Vasilevski de Sant Petersburg, on va néixer, entre la capella i la taverna, molt a prop del pis de Masha Ivashintsova. James Mcardle: On This Date in Photography - March 13: Gendered, onthisdateinphotography.com, 13.03.2017
- El 24 de gener de 1998, Masha va escriure al seu diari: "Borya (Boris) Smelov ha mort. Ha mort al carrer, no gaire lluny de casa nostra. Es va congelar fins a morir a la intempèrie. Ha mort. L'amor s'ha anat. Avui hem anat al seu funeral a l'església que està al costat del cementiri de Smolensky. Va venir molta gent (...). Vaig besar el front sense vida de Borya. Vaig resar al costat de Vitya (Víktor) Krivulin. Vaig sostenir una espelma, vaig portar unes flors i vaig llançar un grapat de terra sobre el seu taüt. A casa, després de parlar amb Asya, vaig plorar molt. Quina pèrdua tan terrible i amarga" 30.000 negativos olvidados en un desván convierten a Masha Ivashintsova en otra Vivian Maier, por Cartier Bresson no es un reloj, 13.03.2018.
- Veure Four amazing photographers (2/4), publicat en aquest blog el 28.01.2020
- Veure Four amazing photographers (1/4), publicat en aquest blog el 26.01.2020
- 30.000 negativos olvidados en un desván convierten a Masha Ivashintsova en otra Vivian Maier, por Cartier Bresson no es un reloj, 13.03.2018.
No comments:
Post a Comment
You are welcome to leave a comment on any subject that raises your interest.