Airport Tracker: Barcelona - El Prat (BCN) |
Per motius personals que no venen al cas, fa uns dies vaig baixar a Barcelona. Vaig agafar un vol que em va deixar a l'aeroport que alguns sectors de l'economia del país desitgen que es converteixi en un futur aeroport intercontinental.
Personalment estic acostumat a volar en low cost amb EasyJet i a utilitzar la Terminal 2 (T2) de l'aeroport. De vegades quan, per raons que desconec, l'avió aterra o s'enlaira des d'una altra pista que l'habitual, he de reconèixer que el passeig per l'aeroport se'm fa un xic llarg, i tinc com el sentiment -segurament erroni- que l'aeroport està sobredimensionat. Fa poc, a un blog en francès que et recomano visitar: Catalogne.info (1), vaig veure que hom qualificava l'aeroport de Barcelona com 'gigantesque'.
Deixaré de banda les batalles hegemòniques entre Madrid i Barcelona, entre els Capuleti i els Montecchi, sobre qui té l'aeroport més gran. Més que res, perquè aquestes discussions sempre acaben en concessions a l’empresa d'en Florentino i els seus amics d'altres grans constructores per sumes faraòniques de capitals que acabaran engreixant el deute públic.
El que sí que em permetràs que et digui és que, cada cop que arribo a l'aeroport d'El Prat i travesso el Delta del Llobregat m'envaeix una gran tristor quan veig el paisatge de degradació general. Particularment quan veig la fertilitat de la seva horta en els rars indrets que no han estat destruïts per una ocupació del sol absolutament delirant: indústries, carreteres, autopistes, vies de ferrocarril i metro, blocs de pisos, etc. La centralització industrial, urbana i de comunicacions en una Barcelona que no sembla tenir altre objectiu que el de fagocitar a tota la resta de Catalunya.
Estic totalment d'acord amb aquells que defensen que "el debat no és: La Ricarda sí o La Ricarda no", sinó que es tracta d'un problema del model de mobilitat, ambiental i econòmic: "Fa anys que sentim que no podem continuar apostant pel monocultiu del turisme i ara rebem notícies d’ampliar l'aeroport per potenciar aquest model" (2). Però discrepo d'aquells que s'oposen a les connexions per AVE amb els aeroports de Girona i de Reus, perquè crec que aquestes no farien sinó potenciar la descentralització dels vols amb destí a l'aeroport d'El Prat i, en cas de connectar amb les ciutats de Tarragona i Girona, interconnectar amb la xarxa d'alta velocitat europea, permetent que aquesta es converteixi en una alternativa als vols de curta distància pel transport de persones i de mercaderies.
Hi ha també el tema de les emissions de CO₂ que genera l'activitat aeroportuària. Sobre aquest particular, el meu consell seria aconsellar-te visitar una pàgina molt interessant: Airport Tracker (3), una eina en línia que mostra l'impacte de les emissions dels vols que arriben i surten de gairebé tots els aeroports del món (4).
La pregunta del milió de dòlars és: quin és l'objectiu de l'ampliació de l'aeroport? I la seva resposta hauria de ser quelcom que precedís qualsevol mena de demanda i de debat ulterior.
Personalment estic acostumat a volar en low cost amb EasyJet i a utilitzar la Terminal 2 (T2) de l'aeroport. De vegades quan, per raons que desconec, l'avió aterra o s'enlaira des d'una altra pista que l'habitual, he de reconèixer que el passeig per l'aeroport se'm fa un xic llarg, i tinc com el sentiment -segurament erroni- que l'aeroport està sobredimensionat. Fa poc, a un blog en francès que et recomano visitar: Catalogne.info (1), vaig veure que hom qualificava l'aeroport de Barcelona com 'gigantesque'.
Deixaré de banda les batalles hegemòniques entre Madrid i Barcelona, entre els Capuleti i els Montecchi, sobre qui té l'aeroport més gran. Més que res, perquè aquestes discussions sempre acaben en concessions a l’empresa d'en Florentino i els seus amics d'altres grans constructores per sumes faraòniques de capitals que acabaran engreixant el deute públic.
El que sí que em permetràs que et digui és que, cada cop que arribo a l'aeroport d'El Prat i travesso el Delta del Llobregat m'envaeix una gran tristor quan veig el paisatge de degradació general. Particularment quan veig la fertilitat de la seva horta en els rars indrets que no han estat destruïts per una ocupació del sol absolutament delirant: indústries, carreteres, autopistes, vies de ferrocarril i metro, blocs de pisos, etc. La centralització industrial, urbana i de comunicacions en una Barcelona que no sembla tenir altre objectiu que el de fagocitar a tota la resta de Catalunya.
Estic totalment d'acord amb aquells que defensen que "el debat no és: La Ricarda sí o La Ricarda no", sinó que es tracta d'un problema del model de mobilitat, ambiental i econòmic: "Fa anys que sentim que no podem continuar apostant pel monocultiu del turisme i ara rebem notícies d’ampliar l'aeroport per potenciar aquest model" (2). Però discrepo d'aquells que s'oposen a les connexions per AVE amb els aeroports de Girona i de Reus, perquè crec que aquestes no farien sinó potenciar la descentralització dels vols amb destí a l'aeroport d'El Prat i, en cas de connectar amb les ciutats de Tarragona i Girona, interconnectar amb la xarxa d'alta velocitat europea, permetent que aquesta es converteixi en una alternativa als vols de curta distància pel transport de persones i de mercaderies.
Hi ha també el tema de les emissions de CO₂ que genera l'activitat aeroportuària. Sobre aquest particular, el meu consell seria aconsellar-te visitar una pàgina molt interessant: Airport Tracker (3), una eina en línia que mostra l'impacte de les emissions dels vols que arriben i surten de gairebé tots els aeroports del món (4).
La pregunta del milió de dòlars és: quin és l'objectiu de l'ampliació de l'aeroport? I la seva resposta hauria de ser quelcom que precedís qualsevol mena de demanda i de debat ulterior.
Per exemple, l'objectiu és fer venir més turistes i fer-los venir des de més lluny? Fer de l'aeroport un hub low cost per vols que connectin els països del Golf i Turquia amb els USA? Emular el tràfic de l'aeroport de Madrid - Barajas, amb unes emissions de CO₂ equivalents a les de dues centrals de carbó? O bé repetir l'experiència de la construcció de l'aeroport de Lleida-Alguaire i seguir utilitzant els diners públics en inversions que no tenen cap justificació?Qualsevol que sigui l'objectiu de l'ampliació, aquells que el tinguin, no han dit gran cosa sobre quin és aquest. Com deia un vell geòleg que donava classes de Geografia Física, és aquí on es troba la madre del cordero.
- Catalogne.info (La Catalogne en Français): L'aéroport de Barcelone
- Puri Caro: La tercera pista del aeropuerto de Barcelona dispararía un 33% la emisión de CO2, alertan entidades ecologistas, 20 minutos, 07.09.2021
- Airport Tracker: Home page
- Aaron Gordon: Un nouveau système de suivi indique la quantité de CO₂ émise par les aéroports du monde, Vice, 06.10.2021
No comments:
Post a Comment
You are welcome to leave a comment on any subject that raises your interest.