Cristians, musulmans i jueus no podien vestir les mateixes robes. El 1424 s'enceta un procés a Tortosa en què diferents testimonis són interrogats sobre els hàbits que hi vestixen. Les declaracions són molt interessants. Moltes d'ells es remunten a records de dècades enrere 🧵 pic.twitter.com/jFYoxOVE4m
— Agustí Campos (@agusti_campos) December 5, 2022
Aguaita.cat, el suplement de Nació Digital, publicava el passat mes de setembre la notícia dels murals que l'Ajuntament de Tortosa havia encarregat a l'artista Roc Blackblock (@rocblackblock). Uns murals que tenien per objectiu inicial donar a conèixer les civilitzacions que han marcat la història del municipi (1).
El primer d'aquests murals, que es troba a un solar situat a la plaça de Sant Jaume, al·ludeix a les tres cultures que han caracteritzat la història de Tortosa al llarg dels segles. La imatge d'aquest mural va ser escollida per il·lustrar l'article d'Aguaita.cat.
També va ser aquesta la imatge que va escollir l'Agustí Campos (@agusti_campos) per il·lustrar un fil molt interessant, i de lectura recomanada, que ens descriu la discriminació de jueus i musulmans a la Tortosa cristiana. Una discriminació que també s'exercia a través de la roba que estaven obligats a portar per a facilitar la seva identificació, i les condemnes que podien rebre en cas de no respectar les normes fixades pels cristians.
Hom podria pensar un munt de coses sobre el fet que jueus i musulmans s'haguessin de vestir d'una manera determinada, a fi que els cristians de la ciutat els poguessin identificar com a tals, a una ciutat amb un poblament limitat com el de Tortosa.
Deixant de banda que, com hem vist a la sèrie Venim del nord, tornem del sud (2), la majoria de jueus i musulmans eren més autòctons del que ho podien ser els colons cristians que havien ocupat les terres dels seus avantpassats, crec que val la pena ficar el Procés de Tortosa del 1424 en el seu context històric, i no oblidar que aquest procés va tenir lloc després de les massacres de jueus del 1391 (3), i de la Disputa de Tortosa del 1413 (4).
Amb l'expulsió dels jueus el 1492, la roba que poguessin portar els autòctons jueus que van reeixir a escapar de les massacres i de les conversions forçades va deixar de tenir gens d'importància. Tot com va deixar de tenir-la anys més tard la roba que poguessin portar els autòctons musulmans en del moment de la seva expulsió.
El primer d'aquests murals, que es troba a un solar situat a la plaça de Sant Jaume, al·ludeix a les tres cultures que han caracteritzat la història de Tortosa al llarg dels segles. La imatge d'aquest mural va ser escollida per il·lustrar l'article d'Aguaita.cat.
També va ser aquesta la imatge que va escollir l'Agustí Campos (@agusti_campos) per il·lustrar un fil molt interessant, i de lectura recomanada, que ens descriu la discriminació de jueus i musulmans a la Tortosa cristiana. Una discriminació que també s'exercia a través de la roba que estaven obligats a portar per a facilitar la seva identificació, i les condemnes que podien rebre en cas de no respectar les normes fixades pels cristians.
Hom podria pensar un munt de coses sobre el fet que jueus i musulmans s'haguessin de vestir d'una manera determinada, a fi que els cristians de la ciutat els poguessin identificar com a tals, a una ciutat amb un poblament limitat com el de Tortosa.
Deixant de banda que, com hem vist a la sèrie Venim del nord, tornem del sud (2), la majoria de jueus i musulmans eren més autòctons del que ho podien ser els colons cristians que havien ocupat les terres dels seus avantpassats, crec que val la pena ficar el Procés de Tortosa del 1424 en el seu context històric, i no oblidar que aquest procés va tenir lloc després de les massacres de jueus del 1391 (3), i de la Disputa de Tortosa del 1413 (4).
Amb l'expulsió dels jueus el 1492, la roba que poguessin portar els autòctons jueus que van reeixir a escapar de les massacres i de les conversions forçades va deixar de tenir gens d'importància. Tot com va deixar de tenir-la anys més tard la roba que poguessin portar els autòctons musulmans en del moment de la seva expulsió.
- Tortosa millora el barri de Sant Jaume, amb un mural d'art urbà que repassa les cultures de la ciutat, Aguaita.cat, 30.09.2022
- Veure Venim del nord, tornem del sud, sèrie de posts publicats en aquest blog
- Wikipedia: Masacre antisemita de 1391
- Wikipedia: Disputa de Tortosa
No comments:
Post a Comment
You are welcome to leave a comment on any subject that raises your interest.