Pages

Wednesday, February 28, 2018

canned heat - on the road again

Canned Heat - On The Road Again, Youtube

Pots escoltar un àudio de molta més qualitat en aquest enllaç (recomanat!)

Monday, February 26, 2018

switzerland - geneva international

Geneva Tourism: Geneva International, Youtube, 18.06.2014

Aconsellat veure el vídeo en alta definició al teu ordinador!
  1. Punxa la icona Youtube per obrir aquesta pàgina
  2. Ara punxa l'engranatge i selecciona la qualitat (1080p està força bé)
  3. Punxa el quadrat que tens més a la dreta per veure el vídeo en full screen,

Sunday, February 25, 2018

The Dragon Challenge - Heaven’s Gate (China)

Land Rover. Range Rover Sport – Dragon Challenge, Youtube, 11.02.2018

Land Rover presents the Dragon Challenge: 99 hair-raising turns and 999 ferocious steps standing between the Range Rover Sport Plug-In Hybrid and Heaven’s Gate on Tianmen Mountain, China. Our most extreme test of performance and capability ever attempted. Watch the Dragon Challenge playlist here.

Aconsellat veure el vídeo en alta definició al teu ordinador!
  1. Punxa la icona Youtube per obrir aquesta pàgina
  2. Ara punxa l'engranatge i selecciona la qualitat (1080p està força bé)
  3. Punxa el quadrat que tens més a la dreta per veure el vídeo en full screen,

Saturday, February 24, 2018

Friday, February 23, 2018

what the heck is going on at bab-el-mandeb strait?

Simon Fauret: Géopolitique du détroit de Bab el-Mandeb, Les clés du Moyen Orient, 08.07.2015

No sé si has escoltat alguna cosa sobre la primera base militar que la Xina va obrir a l'estranger, en 2017 a Djibouti. No és cap secret, i fins i tot Wikipedia té una entrada sobre el tema (1). I mentre ens parlaven dels règims despòtics de Corea del Nord i d'Iran i de l'escalada del seu enfrontament amb els USA, tampoc era cap secret que s'està cuinant una de grossa a l'estret de Bab-el-Mandeb (2). Fins i tot en parlaven fa poc a un suplement de eldiario.es, a un article titulat: El Mar Rojo: ¿un conflicto inesperado para 2018? (3)
El creciente interés geopolítico sobre el Mar Rojo está desarrollando un nuevo frente conflictivo que involucra directamente a Egipto, Turquía, Sudán y Eritrea, pero en el cual se ven colateralmente inmersos otros actores como Emiratos Árabes Unidos, Arabia Saudí, Estados Unidos, Qatar, Israel, Rusia y China.
Una llarguíssima introducció al safareig que s'està organitzant, molt en la línia d'un reportatge precedent a Al Jazeera (4), i la inevitable descripció d'un complicadíssim joc d'aliances, que deixa sempre la impressió que els periodistes saben de què parlen. Però si a la introducció l'autor ja mencionava en darrer lloc la Xina, al llarg de l'article també es deixa el més important per a la fi:
Por último, el Mar Rojo constituye para China un paso estratégico imprescindible en sus expectativas de acelerar las iniciativas de la Nueva Ruta de la Seda (The Belt and Road Initiative). (...) La ruta marítima impulsada desde China abarca precisamente el Golfo de Adén, el Cuerno de África y de allí hasta Europa por la vía del Mar Rojo (5) El gigante asiático ha apostado por la cooperación con los actores involucrados, en este sentido Egipto, Arabia Saudí, Irán, EAU y Turquía, particularmente a través de proyectos de inversiones en infraestructuras. (...) El Mar Rojo y el Golfo de Adén son pasos estratégicos de petroleros y una de las principales rutas comerciales entre Asia y Europa. Por tanto, lo que allí suceda inevitablemente influirá en el futuro de las iniciativas chinas de la Nueva Ruta de la Seda.(...) Para afianzar su presencia, China inauguró en julio pasado en Djibuti su primera base militar en el extranjero. Este estratégico país alberga igualmente bases militares de EE UU, Francia, Japón e Italia. Arabia Saudí también está construyendo allí su primera base militar en el extranjero.
Source: Maritime Silk Road of the 21st Century through the eyes of China

Com pots veure a la primera infografia que obre aquest post, l'acord pel desplegament de la primera base militar xinesa a l'estranger, ja estava signat en febrer de 2014 (6). De la mateixa manera que el Japó va inaugurar la seva presència militar a l'estranger amb una base a  Djibouti, Xina s'instal.la militarment a la part occidental del port de Doraleh, de propietat xinesa (7), i afegeix la presència de les seves tropes a les japoneses, nord-americanes, europees (franceses, britàniques, italianes, espanyoles, ...). En cas que trobis que es tracta de moltes bases militars per un petit país, no oblidis que Djibouti, país membre de la Lliga Àrab i aliat d'Aràbia Saudita a la guerra del Iemen, també va signar un acord per l'establiment d'una base militar d'aquest país al seu territori en 2017 (8).

Djibouti és un país de poc més de 23.000 km2 i menys de 950.000 habitants (9), dels quals 2/3 viuen a la capital en una situació d'extrema pobresa (10) que les estadístiques macroeconòmiques amaguen perfectament (11).
Djibouti té unes importants entrades de capitals gràcies en part als lloguers de les bases militars: així, en el cas dels USA, Djibouti acull la principal base militar permanent a l'Àfrica, Camp Lemonnier (12), amb més de 4.000 homes i una despesa anual de 63 milions de USD només pel lloguer de la base. Un lloguer que puja a 100 milions de USD pels xinesos (13), als que s'han d'afegir nombrosos crèdits i la construcció per aquests de nombroses infraestructures al país (14). I hom tampoc pot oblidar la contribució econòmica de l'Aràbia Saudita a canvi de l'establiment de la seva base militar (15).
Per acabar, dir que havia oblidat d'afegir que avui se celebren eleccions legislatives a Djibouti. No crec que et sorprengui si et dic que el resultat deixa poc espai per al dubte, ja que tots els grans partits de l'oposició estan il·legalitzats i han demanat el boicot d'aquestes eleccions (16).

Francament, no sé què passaria amb els psicòpates adoradors de jocs de societat com el Monopoly i el Risk que avui dirigeixen el planeta si la gent comencés a pensar seriosament en l'alternativa d'un sistema polític basat en la democràcia directa i en una economia de proximitat sostenible que destinés al progrés social els recursos indecents que avui es dediquen als jocs de guerra.

Nota: et proposo llegir altres posts relacionats amb aquest article i publicats en aquest blog:

02.08.2013 - La nova ruta de la seda
25.08.2013 - La nova ruta de la seda
23.09.2013 - Philippe Rekacewicz, cartògraf 
25.08.2014 - China: geopolitical of high-speed trains 
05.07.2016 - Xina: transports i geopolítica (1/2)
18.01.2018 - $500 billion mega city in Saudi Arabia


  1. Wikipedia: Chinese naval base in Djibouti.
  2. Wikipedia: Bab-el-Mandeb
  3. Roberto Mansilla Blanco: El Mar Rojo: ¿un conflicto inesperado para 2018?, esglobal, 19.02.2018
  4. Why are tensions rising in the Red Sea region?, Al Jazeera News, 16.01.2018
  5. Wikipedia: One Belt One Road Initiative. See also Maritime Silk Road of the 21st Century through the eyes of China, OpenSea.pro Blog
  6. Simon Fauret: Géopolitique du détroit de Bab el-Mandeb, Les clés du Moyen Orient, 08.07.2015
  7. Eric Leser (2015): La Chine veut aussi une base militaire à Djibouti, slate.fr, 14.05.2015, infos répérées sur Al Jazeera, Foreign Policy, Reuters
  8. Djibouti welcomes Saudi Arabia plan to build a military base, Middle East Monitor, 28.11.2017
  9. Wikipedia: Djibouti
  10. Juan Oliver: Djibouti, el mísero y diminuto centro de la guerra contra los piratas (25/02/2017) y La ley del desierto, la ley del mar (26/02/2017), La duda.net.
  11. Wikipedia: Djibouti - Economy. Potser també val la pena donar un cop d'ull als articles del corresponsal de la Jeune Afrique a Djibouti. Olivier Caslin: Djibouti : les ambitions sociales du président Ismaïl Omar Guelleh, Jeune Afrique, 30.11.2016. També els articles que trobaràs al Dossier Djibouti: le dernier défi d'aquesta publicació
  12. Wikipedia: Camp Lemonnier ... és la peça central d'un dispositiu de bases de vigilància de la força aèria nord-americana que s'estenen per tot el continent africà (...) Però també un centre d'operacions aèries de la regió del Golf Pèrsic.
  13. Tomi Oladipo: Les militaires étrangers à Djibouti, BBC Afrique, 20.06.2015
  14. Ben Blanchard: China grants economic aid to Djibouti, site of overseas military base, Reuters, 23.11.2017. Potser també val la pena llegir l'entrevista que un periodista de Jeune Afrique va fer-li al president de Djibouti, François Soudan: Ismaïl Omar Guelleh : «Personne d’autre que les Chinois n’offre un partenariat à long terme à Djibouti», Jeune Afrique, 04.04.2017
  15. Saudi, Djibouti sign economic cooperation agreement, Arab News, 22.12.2017. See also Joseph Braude and Tyler Jiang: Djibouti is Jumping, Foreign Policy Research Institute, 31.03.2016
  16. Ismaïl Omar Guelleh: Législatives à Djibouti: l’opposition boycotte, la majorité confiante, RFI, 20.02.2018

Thursday, February 22, 2018

e-grand tour de suisse

myswitzerland.com - e-grand-tour

L'E-Grand Tour de Suisse és el primer road trip al món que ha estat pensat per a vehicles elèctrics, amb un recorregut turístic de més de 1,600 quilòmetres equipat amb 300 estacions de càrrega.
Just per entendre'ns, no són les úniques estacions de càrrega disponibles al país, sinó únicament les estacions de càrrega que equipen aquest recorregut turístic. Ara com ara, amb 2,250 punts de càrrega, a Suïssa estem encara molt lluny de les 9,500 estacions de càrrega dels Països Baixos o de les més de 9,000 de la RFA, inventariades per l'Annuaire des stations de recharge pour véhicules électriques (LEMNET  [1][2]). Però també cal dir que estem lluny pel davant de les 1,400 de França, les 800 d'Itàlia, les 500 del Regne Unit o de les 160 de l'estat espanyol.
A la pàgina dedicada al E-Grand Tour de Suisse pots trobar, per aquest recorregut turístic, els mapes de les estacions de càrrega i els hotels equipats per a la càrrega dels vehicles elèctrics. També altres informacions sobre un recorregut que travessa cinc colls alpins, vint-i-dos llacs i dotze llocs declarats Patrimoni de la Humanitat per la UNESCO.

A les pàgines de la societat Alpiq E-Mobility pots trobar un xic més de detall sobre aquests equipaments, car va ser aquesta empresa que va rebre en 2017 el mandat d'instal·lar les estacions de càrrega per l'Association du Grand Tour de Suisse, a canvi d'instal·lar un sistema d'estacions de càrrega destinat a fixar el futur estàndard de les estacions del país.

Si no vius a Suïssa, però els dividends de la teva cartera d'accions al Dow Jones t'ho permeten (és una broma, clar!), Switzerland Travel Centre et proposa un pack de 9 dies, entre Abril i Octubre, quan els colls alpins estan oberts, amb reserva als hotels que, al llarg del recorregut turístic, estan equipats per a la recàrrega a les viles de: Zurich, St-Gall, St. Moritz, Lugano, Zermatt, Lausanne, Interlaken i Luzern. I, last but no least, el lloguer d'un Tesla model S.

De totes maneres, no desesperis si no tens cap cartera d'accions al Dow Jones (segueix sent una broma, clar!), i mentre esperes que baixin els preus pots trobar altres alternatives encara més respectuoses del medi ambient.

Tesla: Customer video: Snow driving in Switzerland, Youtube, 10.02.2016

Pel que fa a Alpiq E-Mobility, acabar dient que aquesta empresa ja és líder al mercat suís d'estacions de càrrega. Que, gràcies al seu partnership amb ABB, aviat instal·larà estacions de càrrega ràpides com la Terra 53 multi-standard DC, especialment adaptades per àrees d'autopistes, gasolineres, concessionaris d'automòbils i zones urbanes densament poblades. Que ja ha signat acords de partnership amb fabricants com Tesla, BMW, Volkswagen, Porsche, Toyota, Hyundai, Volvo ... [3][4]. I que ja ha començat la seva estratègia d'expansió geogràfica a la RFA i a Itàlia.

Wednesday, February 21, 2018

le risque sismique en suisse II

Un fort séisme est possible à tout moment en Suisse, La Côte, 07.03.2017

Fa uns dies l'amic Israel Hands va deixar un comentari a un post que vaig publicar: Le risque sismique en suisse, i em demanava si l'edifici on visc està construït en el respecte de les normes antisísmiques. La resposta és que no tinc ni idea. Tot i que sospito que no.

A la pàgina sobre 'Riscos Naturals: Terratrèmols' de la 'Direction générale de l'environnement' del cantó de Vaud, on visc, pots trobar que: "El Departament Cantonal d'Assegurances (ECA) és l'òrgan competent al cantó de Vaud per tenir en compte els riscos sísmics a les normes de construcció. I, com a tal, ha de desenvolupar un procediment integral per aclarir les obligacions dels arquitectes i dels propietaris d'edificis per a les sol·licituds de permisos de construcció" (1) ... El més curiós del cas és que, des de 1989, hi ha una legislació federal sobre les construccions antisísmiques  que no es menciona enlloc. Potser per un problema de competències? Francament, no en sé res.

Si punxes l'enllaç que t'adreça cap a l'ECA (2) et pots quedar amb el sentiment que encara no han fet gran cosa. Per exemple, pots fer un tomb per la cartografia del cantó de Vaud (3) i, al menú de temes, seleccionar el de 'Geologia' i veure que tant les 'zones d'aléa sismique' (4) o 'sols de fondation (selon SIA)' (5) no diuen gran cosa sobre un risc sísmic potencial al cantó de Vaud, on altres riscs naturals mereixen un tractament prioritari (6).

Malgrat tot ... un prospecte de la Societat Suïssa d'Enginyers i Arquitectes (SIA) ja ens parlava en 2014 dels estudis dels enginyers de Vaud al voltant del microzonatge sísmic espectral, que permet determinar respostes específiques en els espectres i la seva utilització en el control o el dimensionament sísmic de les estructures (7). Tot i que a l'ECA no semblen veure útil l'aplicació del resultat d'aquest tipus d'estudis a les zones de baix risc:
Suite à une étude préliminaire visant à cibler les zones devant faire l’objet d’un microzonage sismique spectral, l’Etablissement cantonal d’assurance contre l’incendie et les éléments naturels du canton de Vaud (ECA-VAUD) a mandaté le bureau Résonance Ingénieurs-Conseils SA pour réaliser des études appropriées dans les régions nécessitant de disposer de spectres spécifiques au site. Les spectres ainsi déterminés doivent être utilisés par les ingénieurs en lieu et place des spectres de la norme SIA 261.
La realitat és que aquest tipus d'estudis, i la cartografia dels seus resultats, fa anys que ja estan en marxa. Seria el cas, per exemple, de la ciutat d'Yverdon-les-Bains, ciutat balneari situada en una zona potencialment sísmica, on es van dur a terme aquest tipus d'estudis en 2009, amb l'objectiu d'avaluar els eventuals riscs sísmics en la construcció del nou parc tecnològic Y-Parc (8).

Un any abans, el promotor d'un nou barri a la ciutat de Vevey presentava aquest eslògan per la construcció de nous habitatges que respectarien les normes antisísmiques de la SIA: "Si les Moulins de la Veveyse vivent 100 ans, il y a environ 20% de risque qu’ils subissent un séisme important..." (9).

En fi, tornant a la Confederació, si visites les pàgines de l'Office fédéral de l'environnement (OFEV) sobre la Construction parasismique (10), trobaràs un llenguatge força vehement sobre les obligacions dels constructors, i molt poques lleis i reglaments en relació amb els nous edificis d'habitatges, i gairebé res pel que fa als vells. Hom es queda amb el sentiment de que segueixen de rabiosa actualitat algunes de les afirmacions que contenia el tríptic publicat en 2006 par la Fondation pour la Dynamique des Structures el te Génie Parasismique (11):
  • La Suisse ne dispose de normes de construction parasismique modernes que depuis 1989, tandis que la Californie, le Japon, la Nouvelle-Zélande, etc., en ont depuis de nombreuses décennies.
  • Plus de 90 % des ouvrages suisses présentent une sécurité parasismique inconnue, souvent insuffisante.
  • Les dispositions parasismiques des normes SIA sont souvent ignorées ou respectées seulement partiellement.
  • On ajoute constamment de nouvelles constructions sismiquement vulnérables au bâti qui l’est déjà.
  • Il en résulte que le risque sismique croît de jour en jour en Suisse
Personalment, crec que aniria sent hora de que s'aclarís la validesa a nivell cantonal de les normes federals i, pel que fa a les lleis i reglaments cantonals, l'obligatorietat de la seva execució: naturalment també pels edificis ja construïts. Junt l'aplicació d'aquestes normes, seria interessant veure altres en relació amb el desplegament de l'equipament en energies renovables i l'isolament dels edificis per apropar-los al consum zero.

En definitiva, estic pensant a un paquet de mesures que servissin al llançament d'un gran projecte nacional de construcció que tragui, progressiva i estructuradament, el capital dels bancs i dels circuits d'especulació internacionals de finances, per a destinar-lo a la creació de llocs de treball al país i a vitaminar l'activitat econòmica sobre unes bases sanes de sostenibilitat i de seguretat de la població.


  1. Direction générale de l'environnement (DGE): Tremblement de terre et risque sismique.
  2. ECA: Dangers naturels. 3. Risques sismiques, Etablissement d'assurance contre l'incendie et les éléments naturels du Canton de Vaud)
  3. Canton de Vaud: Guichet cartographique cantonal: Geologie
  4. ASIT-VD.ch: Carte des zones sismiques. Fiche détaillée.
  5. ASIT-VD.ch: Carte des sols de fondation. Fiche détaillée.
  6. Canton de Vaud: Cartographie des dangers naturels-Vade-mecum. Unité des dangers naturels, Direction générale de l’environnement, Mai 2014
  7. SIA: Spectres Spécifiques Issus de Microzonages Sismiques, Pages d’information de la SIA (Société suisse des ingénieurs et des architectes), 28.02.2014.
  8. Yverdon projet pilote de microzonage spectral, La Région Nord-Vaudois, 03.08.2009.
  9. Les Moulins de la Veveyse, un quartier à l'épreuve des tremblements de terre, Le Régional, 14.08.2008. 
  10. Office fédéral de l'environnement (OFEV): Construction parasismique
  11. Fondation pour la Dynamique des Structures el te Génie Parasismique: Construction parasismique en Suisse. Ce qui est essentiel et pourquoi, Office fédéral de l'environnement (OFEV), : DIV-7523-F, 2006

Monday, February 19, 2018

unsplash - sharing copyright-free photography

Saksun, Faroe Islands, Photo by Hollie Harmsworth on Unsplash
Quan els sacerdots del copyright t'amenacen constantment amb les sancions en què pots incórrer si utilitzes imatges que no tens el dret d'utilitzar, sempre s'obliden de dir-te on pots trobar imatges lliures de drets. A la meva biblioteca de bookmarks a Pearltrees, pots trobar uns enllaços des dels que pots baixar-te milers d'imatges lliures de drets.

La imatge que pots veure aquí dalt ha estat descarregada de Unsplash, una web dedicada a compartir fotografies sense drets d'autor sota la llicència Unsplash. Aquesta web reuneix almenys 25.000 fotògrafs que, segons Wikipedia, aporten un nombre de 1.000 milions de fotografies al mes. Unplash ha estat citat com una de les principals webs de fotografia del món per part de Forbes, Entrepreneur Magazine, CNET, Medium i The Next Web.

Deixa'm però recordar-te una cosa. Cada cop que baixis una fotografia, la més mínima educació i reconeixement demanen que mencionis d'on l'has baixat així com el nom del seu autor.

Sunday, February 18, 2018

swiss alps - beautiful places to see

Beautiful Places To See: Swiss Alps, Youtube, 17.04.2015

Aconsellat veure el vídeo en alta definició al teu ordinador!
  1. Punxa la icona Youtube per obrir aquesta pàgina
  2. Ara punxa l'engranatge i selecciona la qualitat (1080p està força bé)
  3. Punxa el quadrat que tens més a la dreta per veure el vídeo en full screen,

Wednesday, February 14, 2018

jill henessy

Jill Hennessy - 4 Small Hands, Youtube, 06.07.2009

Un dia estava veient una enèsima reposició d'un episodi d'una sèrie que m'agradava molt: Law & Order. Era un episodi d'una de les temporades on Jill Henessy interpretava l'assistent del fiscal, abans de ser reemplaçada per Carey Lowell, que seria reemplaçada més tard per Angie Harmon, ... Ouf !

També ha treballat a una pila de films, entre ells Robocop 3 que, no havent pogut suportar el primer, vaig guardar-me molt de veure.

Doncs resulta que, a més de tenir una germana bessona, doctorada en literatura francesa, i de la que no estic autoritzat a passar-te el seu número de telèfon, Jill Henessy també cantava. I crec que no ho feia gens malament. Malauradament no tinc noticies de que també fos autora de molts temes i, pràcticament tot el que he trobat, són covers d'altres autors.

Si et passes pel seu canal a youtube, trobaràs alguns dels seus temes. I si fas una recerca per youtube, trobaràs alguns directes amb vídeos de baixa qualitat o còpies d'àlbums que han pujat alguns dels seus fans: per exemple, 10,000 Miles.

Tuesday, February 13, 2018

le risque sismique en suisse

Le séisme de Bâle en 1356 en Suisse, RTS, 22.09.2017

Que sigui per motius de seguretat o de protecció del paisatge, a Suïssa el nombre de  construccions i grans infraestructures excavades o soterrades als Alps i al Jura és impressionant. La sismicitat dels Alps és important i els fenòmens de gran magnitud són més freqüents del que hom creu. I podrien tenir un impacte i un cost molt important a les zones habitades del país, a les seves estructures de producció d'energia, de transport o d'emmagatzematge de residus nuclears.

Soterrament dels complexes hidroelèctrics 

Quan vaig arribar a Suïssa el 1992, vaig treballar durant gairebé sis mesos amb l'equip d'enginyers que dissenyava una de les obres hidràuliques més espectaculars de la historia: Cleuson-Dixence (1). Un col·lector que captura l'aigua de 35 glaceres, directament, o gràcies a 4 estacions que bombegen l'aigua fins al col·lector, i les porta fins a la pressa més alta del món. Des d'enllà i gràcies a una canalització de 16 km en horitzontal, i a un pou de més de 4 km en vertical, alimenta les turbines de la central hidràulica de Bieudron, que té una potència instal·lada superior a la de la central nuclear de Gösgen i lleugerament superior a la de la central nuclear de Leibstadt. Una potència de 1200 MW obtinguda gràcies a aquest complex hidroelèctric, que recull el 20% de l'energia acumulada de Suïssa. Un complex hidroelèctric totalment subterrani i excavat a la roca.

Soterrament de les infraestructures de transport

Va ser també en 1992 que el poble suís va aprovar en referèndum el projecte AlpTransit (2) que, entre altres realitzacions, va tenir la de la construcció del Tunnel de base del Saint-Gothard, actualment el més llarg del món (3).

A mesura que avançaven les tuneladores de Cleuson-Dixence o, més tard les d'AlpTransit, es va confirmar que el coneixement que els geòlegs tenien dels estrats de la geologia alpina no estava exempt de sorpreses: com ara que es trobessin cursos d'aigua subterrània, sorres o guix enllà on la seva cartografia no els havien previst.

Soterrament dels residus nuclears

Anys més tard la qüestió de com desfer-se dels residus nuclears va trobar una resposta a la Inspection fédérale de la sécurité nucléaire (IFSN): enterrar-los en capes geològiques profundes (4). El 2002, la Société coopérative nationale pour le stockage des déchets radioactifs (Nagra) presentava una demo d'emmagatzemament de residus altament radioactius a una instal·lació situada en capes geològiques profundes d'argila al Weinland (Zürich) (5). En 2010 es van presentar sis emplaçaments potencials per l'emmagatzematge però, com era d'esperar, els veïns no es van mostrar especialment entusiasmats (6).

La situació comença a ser preocupant perquè, si després de la moratòria aprovada pel Parlament el 2006, els residus nuclears ja no s'enviaven ni a Sellafield (UK) ni a La Hague (F), el 01.12.2016 un tren va retornar a Suïssa els residus que s'havien enviat precedentment. Aquests vells residus van ser emmagatzemats "temporalment" a les instal·lacions de Würenlingen (AG) (7) afegint-se als 8'000 m3 d'altres residus que es refreden a les immenses piscines d'aquestes instal·lacions (8).

Last but no least, el soterrament dels residus actius durant centenars o milers d'anys demana un mínim d'educació amb les generacions que hauran de suportar un problema que elles no van crear.  Un mínim que consistiria en assegurar-se que, durant els segles a venir, estaran informades del que hi ha sota de la superfície, del que s'ha de fer en cas de problemes i, sobretot, del que no s'ha de fer! I confiar en què tindran els coneixements científics i la tecnologia necessària per fer-ho! (9).   

I la tectònica de plaques i el moviment vertical dels Alps?

Si has llegit un parell de coses sobre la tectònica de plaques i el seu impacte sobre l'elevació dels Alps, pots començar a inquietar-te per aquesta passió suïssa per soterrar-ho tot, a fi de conservar la qualitat dels paisatges.

D'acord, segurament no hauria d'inquietar-me si penso que hi ha estudis a França que demostren que el balanç entre l'elevació i l'erosió dels Alps Occidentals (Mont Blanc, Vanoise) mostra velocitats d'elevació superiors a 2 mm/any, disminuint cap a l'exterior d'aquesta zona. Mentre, als Alps del Sud (Pelvoux, Queyras, Mercantour) presenta velocitats verticals inferiors en l'ordre de 0,5 mm/any (10). I a Suïssa, a les regions al voltant de Brig o Chur, velocitats d'elevació de fins a 1,5 mm/any (11).

Però el cas és què he participat en el desenvolupament d'aplicacions informàtiques que ausculten i modelitzen els moviments de deformació de grans infraestructures: com ara les presses o les conduccions subterrànies i et sorprendria saber fins a quin punt aquestes infraestructures es mouen: tant com et sorprendria constatar "l'elasticitat" del formigó, que fa que ni te n'adonis d'aquest moviment. De totes maneres, les grans infraestructures estan en general ben "monitoritzades", així que em preocupen molt més els impactes que pugui provocar l'elevació dels Alps sobre les construccions on viu la gent.

VS: le séisme en Italie relance partout la question de la structure des bâtiments, RTS, 25.08.2016

En el cas de Suïssa, és precisament a les regions on s'han enregistrat les més altes velocitats d'elevació què és on es produeixen més sovint els terratrèmols.  I aquest és un factor que sí que em preocupa, perquè els terratrèmols són més freqüents al nostre país de què hom pot creure (12).
Stefan Wiemer, director del Service sismologique suisse (SED) declarava: "A l'Institut Federal Suís de Tecnologia de Zuric, observem entre 500 i 700 petits terratrèmols cada any. Tanmateix, un terratrèmol de la grandària de la magnitud 6 arriba cada 50, 100 o 150 anys. En els últims 30 a 40 anys, hem tingut un període relativament tranquil però això no es mantindrà així en el futur".
Raphaël Mayoraz, geòleg cantonal de Valais, ens recordava que els dos cantons més exposats als moviments sísmics són el Valais i Basilea, tot recordant que en 1946 (13) un terratrèmol de magnitud 6,1 va tenir lloc a prop de Sierre, provocant la mort de quatre persones. "En aquella època, la Vall del Roine estava relativament poc poblada ... Avui dia, les conseqüències serien bastant diferents" i va afegir que espera un nou gran terratrèmol per al 2040. Aquest geòleg afegeix que el cantó de Valais no s'ha quedat amb els braços creuats, car en 2004, el parlament del cantó aprovava una llei sobre els edificis requeria el respecte de les normes sísmiques en totes les noves construccions (14).
Pots fer-te una idea de la sismicitat al nostre país amb el llistat dels terratrèmols més recents. I de la seva magnitud (15) a la pàgina d'acollida del Service Sismologique Suisse (SED, ETH Zürich) (16). Terratrèmols com el de Montafon (17.01.2018, Vorarlberg, Austria), amb una magnitud de 4.1; el de Château-d'Oex (01.07.2017, Vaud, Suïssa) amb una magnitud de 4.3 (17); el de Glaris (06.03.2017, Glaris, Suïssa) amb una magnitud de 4.6 (18) ... 

El risc de terratrèmols ha provocat una gran pressió de la banca-assegurança al parlament federal perquè aprovés en 2016 la creació d'un sistema d'assegurança federal contra els terratrèmols (19). No havent reeixit, les accions comercials d'asseguradores com Allianz s'han adreçat als propietaris i als prestadors d'hipoteques amb la finalitat de protegir-se dels riscos financers d'un terratrèmol (20).


  1. Alpiq>Nos actifs>Cleuson-Dixence
    Wikipedia: Grande Dixence [fr]
    Alpiq: Cleuson-Dixence. A la découverte d'un aménagement hydroélectrique unique au monde, 2015 [PDF]
  2. Wikipedia: Nouvelles transversales alpines (NLFA) [fr]
  3. Wikipedia: Tunnel de base du Saint-Gothard [fr
  4. IFSN: Dépôts en couches géologiques profondes
  5. IFSN: Historique de la gestion des déchets
  6. RTS Info: Déchets radioactifs: 6 sites de stockage, 28.06.2010 
  7. RTS Info: Les derniers déchets hautement radioactifs traités de retour en Suisse, 19.12.2016
  8. Sandy Evangelista: Que deviendront les déchets radioactifs suisses?, EPFL Mediacom, 07.07.2011
  9. Aurélie Coulon: Comment se rappeler où sont cachés les déchets radioactifs?, Le Temps, 22.04.2016
  10. Anaïs Schneider: Les Alpes montent… un paradoxe tectonique, Institut des Sciences de la Terre, 09.09.2016
  11. Stefan M. Schmid: Les Alpes, grandissent-elles?, erlebnis-geologie.ch
  12. Le risque sismique en Suisse, RTS, 22.09.2017
    La Suisse a connu 880 séismes en 2016, 20minutes.ch, 03.02.2017
  13. Roland Goerg: Quand la terre a tremblé, notreHistoire.ch
  14. Un tel tremblement de terre pourrait aussi se produire en Suisse, Swissinfo, 25.08.2016
  15. Wikipedia: Magnitude (sismologie) [fr]
  16. ETH Zürich: Service Sismologique Suisse
  17. ATS: Un tremblement de terre d'une magnitude de 4,3 à Château-d'Oex, lagruyere.ch, 01.07.2017 
  18. Un séisme de 4,6 est survenu à Glaris, 20minutes.ch, 06.03.2017
  19. Pas d'assurance contre les séismes, 20minutes.ch, 15.12.2016
  20. Entretien sur l'assurance tremblements de terre: «Les dégâts seraient considérables en cas de séisme similaire à celui de 1946», Allianz Suisse

Sunday, February 11, 2018

360 VR timelapse over Kashwitna Lake, Alaska

William Briscoe Photography: 360 VR timelapse footage of the Aurora Borealis over Kashwitna Lake, Alaska, Youtube, 28.09.2016

Aconsellat veure el vídeo en alta definició al teu ordinador!
  1. Punxa la icona Youtube per obrir aquesta pàgina
  2. Ara punxa l'engranatge i selecciona la qualitat (1080p està força bé)
  3. Punxa el quadrat que tens més a la dreta per veure el vídeo en full screen,

Si, com jo, adores la fotografia i els vídeos sobre les aurores polars (1), et recomano subscriure't al canal youtube de William Briscoe (2) i passar un moment màgic amb els vídeos d'Alaska creats gràcies a la tècnica del Time-Lapse (3).

I si també adores els vídeos 360 VR, amb captures realitzades gràcies a la tècnica del Time-Lapse que et presenten una realitat virtual per la que pots navegar amb el ratolí en totes direccions, no et perdis aquest vídeo de Kashwitna Lake, Alaska.


  1. Wikipedia: Aurora Polar [ca]
  2. Youtube: William Briscoe Photography
  3. Wikipedia: Time-Lapse [ca]

Friday, February 9, 2018

pat burgener

PatBurgener: Home, Youtube, 01.02.2015

Pat Burgener és un snowboarder professional que representarà el nostre país als Jocs Olímpics d'hivern que comencen avui a Pyeongchang (Corea del Sud). Pots trobar la seva bio personal i esportiva a la seva home page, un petit resum al vídeo: This is who I am, i un munt de vídeos espectaculars de la seva activitat esportiva al seu canal youtube.

Hauria pogut escollir qualsevol d'aquests vídeos per presentar el personatge, fins i tot el de la promo de la estació d'esquí de Crans-Montana, a la que està molt lligat emocional i familiarment i on és conegut com: le plus valaisan des Vaudois. Però m'he decidit per un dels vídeos menys visitats de la seva col·lecció, l'anomenat Home perquè ...  no sabria dir-te, personalment trobo què és un dels més autèntics.

Però Pat Burgener també és músic. I francament, crec que no ho fa gens malament. M'agrada el so net dels seus temes i, en la meva modestíssima opinió, crec que, amb la de Bastian Baker, és una de les veus més interessants del panorama musical romand (suís francòfon).

PatBurgener: Show Me The Way (Lausanne), Youtube, 09.07.2015


També en aquest cas hauria pogut escollir qualsevol altre clip de Pat: La La La (Live on the Peak), Saving You o Take Me Home. Però si t'he de ser sincer, no hi ha un sol clip que m'acabi de fer el pes: en realitat, estic convençut que els seus temes guanyen molt si deixes de veure els clips i només els escoltes. Així que m'he quedat amb un clip on Pat es passeja per la meva vila, passant per molts dels llocs on, de tant en tant, et passo imatges pel whatsapp. De totes maneres, no deixis d'escoltar els altres. Francament, crec que val la pena.

Thursday, February 8, 2018

radu mihaileanu

Le Paris des Arts de Radu Mihaileanu, France 24, Youtube, 04.11.2016 

Nascut a una família jueva, a una Romania que durant la dictadura de Ceaucescu (1) es va convertir en un destí de vacances privilegiat pels líders comunistes de l'Europa Occidental, Radu Mihaileanu (2) decideix escapar a l'opressió d'aquell règim i exiliar-se a Israel, des d'on passarà a França, país on es consagrarà com un realitzador genial.

El que més m'atrau de Radu és que, a partir del ciment de la cultura jueva, arriba a construir un missatge de tolerància universal: la derisió de les situacions tràgiques, profundament arrelat a l'humor jueu, i la seva transformació en un missatge d'humanitat silenciosament brutal (3). Un humor silenciós, discret i ple de finesse que Radu mostra a totes les entrevistes que pots trobar a Youtube: entre elles aquesta entrevista que France 24 va publicar a una emissió de Le Paris des Arts (4). Una militància social tranquil·la, però ferma i sense concessions (5).

Avui m'agradaria compartir amb tu alguns extractes i trailers dels seus films. Espero que t'arribin a emocionar tant com m'han emocionat a mi.

  1. Wikipedia: Nicolae Ceaușescu
  2. Wikipedia: Radu Mihaileanu
  3. Escuela Internacional de Cine y TV (EICTV): Entrevista a Radu Mihaileanu, Youtube, 22.10.2012
  4. Le Paris des Arts de Radu Mihaileanu, France 24, Youtube, 04.11.2016
  5. Forum de la culture d'Avignon. Radu Mihaileanu : "La culture rend plus intelligent", TV5 Monde, Youtube, 23.11.2013

Wednesday, February 7, 2018

el realisme màgic de l'economia de mercat

Février sans supermarché: Le défi Romand 2018, possibl.ch

Donar-se quinze dies durant el mes de Febrer per provar altres hàbits de consum i veure quins són els que podem adoptar en la nostra vida quotidiana i quins no ... No comprar als supermercats i fer-ho als petits comerciants, els pagesos que venen als mercats, els comerços del barri, els productors locals, les botigues a granel, etc. Una experiència que es va posar en marxa a Ginebra en 2017 (1) i que enguany s'estén a altres cantons de la Suisse Romande (Suïssa francòfona). Fins i tot en cantons conservadors, com ara el Valais (2).

I no és perquè iniciatives d'aquest tipus es puguin donar en un país com el nostre, fins i tot amb possibilitats de reeixir limitadament, que no s'han d'enfrontar a les crítiques dels partidaris de la globalització i les empreses que els donen suport, però també a la indiferència de molts d'aquells que tindrien molt a guanyar si aquest tipus d'iniciatives reeixissin.

I és precisament en aquesta aliança de "realistes" que es defenen solucions "realistes" com ara Cargo sous terrain (CST) (4):
Cargo sous terrain (CST) aims to develop an innovative goods transport system by 2030 that will dramatically improve transport infrastructure in Switzerland and change the world of logistics over the medium term. Cargo sous terrain will create a new transport route exclusively reserved for goods, thereby releasing the burden on the country’s road and rail networks. It is a system developed by business, for business.
Source: Patrick Monay - Le métro pour marchandises pourrait démarrer en 2030, 24 Heures, 23.01.2018

Resumint, es tracta d'una xarxa de túnels enterrats a 50 metres sota terra, a la que circularien 24h al dia, set dies a la setmana, vehicles sense conductor destinats al tràfic exclusiu de mercaderies, des de Ginebra a Saint-Gall. Aquests túnels es connectarien amb els centres intermodals de distribució de mercaderies mitjançant ascensors verticals. Estarien recorreguts per dos carrils bidireccionals, així com per un tercer carril de servei. Els productes es col·locarien en contenidors o en palets que es transportarien en vehicles sense conductor propulsats per inducció electromagnètica. I circularien a una velocitat constant de 30 km/h reemplaçant una bona part del tràfic ferroviari i fins al 40% del tràfic de camions per autopista. Tot reduint d'un 30% el tràfic de mercaderies a les grans aglomeracions urbanes del país, i augmentant el tràfic global de mercaderies en prop d'un 40% (5) (6).

Si tens activats els subtítols a YouTube, et proposo veure gràficament el projecte en aquest vídeo: altrament pots veure un resum en aquest altre.

Cargo sous terrain: Explanation of the system, Youtube, 26.01.2016

Com pots veure a l'article de Patrick Monay (6), la llista d'accionistes comença a ser important i els capitals pel primer test del sistema ja comencen a alliberar-se. De moment, la Confederació ha dit que no deixarà anar un franc. Es una bona idea, estem a Suïssa i el nostre sistema de democràcia directa podria fer passar qualsevol eventual inversió de la Confederació pel veredicte de la votació popular. I durant la campanya, potser algú hauria d'explicar en quin estat es troba el tràfic de mercaderies per ferrocarril que va demanar la despesa de miliards de francs per la construcció de les transversals alpines que han de reemplaçar el tràfic de mercaderies per carretera entre la RFA i Itàlia. Algú també hauria d'explicar perquè els ciutadans dels cantons que es troben al marge d'aquest sistema haurien de contribuir al seu finançament. Finalment, algú hauria d'explicar la rendibilitat d'aquest sistema sense una legislació que asseguri el seu monopoli en el tràfic de mercaderies. 

Mentre tant, podem seguir pensant que la iniciativa "Février sans supermarché" no és realista i seguir confiant en les idees genials del realisme màgic de l'economia de mercat. 


  1. Lorraine Fasler: Défi: un mois sans supermarché, Tribune de Genève, 31.08.2018
  2. "Février sans supermarché", le défi est lancé en Valais, Le Nouvelliste, 31.08.2018
  3. Un mois sans supermarché: tout est sous la main à Lausanne, Fédération Romande des Consomateurs
  4. Cargo sous terrain (CST): Home Page
  5. Gabriel Sassoon: Un métro pour «révolutionner» le transport de marchandises, 24 Heures, 26.01.2016
  6. Patrick Monay: Le métro pour marchandises pourrait démarrer en 2030, 24 Heures, 23.01.2018

Tuesday, February 6, 2018

the anatomy of avalanches

BBC Dangerous Earth Series (2016) - Part 1/6 Avalanche, DailyMotion, 2017

El passat 1 de Febrer, l'emissió Temps Present de la RTS presentava la reposició d'un documental de divulgació científica de la BBC. Aquest documental de 30' (presentat a la RTS amb el nom de Avalanche, la grande peur dans la montagne), és el primer de la sèrie BBC Dangerous Earth Series (2016) del que el nom original era: Avalanche i va estar dirigit per Catherine Wyler i la Dr. Helen Czerski.

Verbier, hivern 2011. Christopher, un jove guia de muntanya i uns companys es preparen per anar a aprofitant un dia magnific i la neu en pols caiguda el dia anterior. Un parell de traces i, de sobte, una allau que cobreix Christopher i que és filmada des de l'interior amb la Go Pro que portava al seu damunt. Christopher se'n sortirà miraculosament gràcies a l'ajuda dels seus companys. Car, és gairebé impossible salvar-se tot sol d'una allau, quan els lleugers flocs de neu es converteixen en una massa tan dura com el formigó, on és impossible moure's i respirar més enllà d'uns minuts.

Lligat amb aquest fet real, el documental presenta de manera divulgativa nombroses investigacions científiques que es porten a terme des de fa molts anys al Swiss Federal Institute for Forest, Snow and Landscape Research (WSL) de Davos (Suïssa) amb experts en neu i en allau suïssos. 
Es un reportatge que, pel seu interès i la seva facilitat de comprensió, crec que seria interessant passar a les escoles i universitats, però també als centres d'esport associats a l'alta muntanya.

En complement d'aquest documental, m'agradaria proposar-te un curt reportatge molt interessant de la BBC sobre el sistema de torres anti-allau de Zermatt: The technology which starts avalanches destinat a provocar automàticament i de manera preventiva allaus controlades davant d'una sèrie de paràmetres establerts. Pots trobar més detalls sobre aquest sistema a les pàgines de la companyia que el distribueix comercialment: Wyssen Avalanche Tower LS12-5.

Monday, February 5, 2018

les élans dans la ville: alaska et suède

Les orignaux sont devenus une attraction touristique à Anchorage Alaska U.S., Youtube, 21.11.2017

Près de 2000 élans (Alces alces), aussi connus avec le nom d'orignaux en Amérique du Nord, habitent dans le périmètre de la ville d'Anchorage. Parfois une nuisance en milieu urbain, ces colossaux citadins à quatre pattes sont toutefois appréciés par bon nombre de leurs voisins humains.

NatGeo Wild France: Un élan saoul dans un magasin de chaussures, Youtube, 26.11.2013

Voir aussi:

Sunday, February 4, 2018

avoriaz - una estació d'esquí futurista

Avoriaz 1800: A vision, Youtube, 10.10.2016

Avoriaz (1) és una de les 12 estacions d'esquí franco-helvètiques que formen part d'un dels dominis esquiables més grans del món: Portes du Soleil (2).

Deixant de banda el paisatge que envolta aquesta estació, cal subratllar el futurisme de la seva avançada concepció urbanística, creada als anys 60's del segle passat. Tant avançada que, gairebé 50 anys després de la seva obertura, durant la cerimònia dels Worlds Snow Awards del 2013 (3) va merèixer la concessió d'un ECO Award que la recompensava per ser "la estació d'esquí més innovadora en desenvolupament durable" .

El reportatge que pots trobar a continuació (4) ens parla d'una impecable planificació urbanística que encara avui segueix les línies del seu pla director original, on l'absència de vehicles és la seva característica principal. Sense oblidar la prioritat peatonal dels desplaçaments a l'exterior: a peu, a trineu amb cavalls o amb esquis; o a través d'un dèdal de passadissos i ascensors sense haver de sortir mai a l'exterior. També una impecable arquitectura, amb edificis orientats al sud i construïts amb materials naturals que els integren en el paisatge i els aïllen tèrmicament, amb un baix consum d'energia. Fins i tot els vehicles destinats als serveis han estat creat especialment per l'estació: correus, bombers, recollida d'escombraries, etc.

I un llarg etcètera d'altres innovacions que pots completar donant un cop d'ull a una emissió d'Echapées Belles (5) dedicada a aquesta estació.

8 Mont-Blanc TV: Grand Format : Avoriaz, station piétonne, Youtube, 14.03.2016


  1. Wikipedia: Avoriaz [fr]
  2. Wikipedia: Portes du Soleil [fr]
  3. Wikipedia: Avoriaz. Promotion et positionnement touristiques [fr]
  4. Mont-Blanc TV: Grand Format : Avoriaz, station piétonne, Youtube, 14.03.2016
  5. Echapées Belles: Avoriaz - Echappées Belles, Youtube, 30.09.2015

Friday, February 2, 2018

last train - golden songs

Last Train VEVO - Golden Songs, Youtube, 31.03.2017

Last Train és una banda de rock alsaciana que ha construït la seva carrera artística realitzant més de 250 concerts en viu arreu del món entre el 2015 i el 2017. El grup va publicar el seu primer àlbum: Weathering, a l'abril de 2017. Independents i directors de la seva carrera, el quartet dirigeix la companyia discogràfica Cold Fame Records.