Sunday, September 12, 2021

notes about the rhine floods of july 2021

Arte TV: Tulla, l’homme qui dompta le Rhin, YouTube, 26.08.2021
Tulla, l’homme qui dompta le Rhin, Arte TV, Disponible du 26/08/2021 au 23/11/2021


Parlant amb amics sobre les inundacions que havien tingut lloc a l'Europa Central, els comentaris es reduïen al que havia passat a la RFA i a Bèlgica: dos països en els quals s'havien focalitzat els mitjans d'informació: pels efectes de la catàstrofe i perquè hi havia hagut morts. Naturalment, ningú semblava saber res de Suïssa, on feia més temps que plovia sense interrupció i on tant les infraestructures com els serveis de la nostra protecció civil havien demostrat la seva eficàcia, evitant la catàstrofe que vam veure a la RFA i a Bèlgica a totes les TV del món.

Parlant de les cadenes de televisió, em va cridar molt l'atenció que moltes de les persones que entrevistaven els mitjans d'informació fessin comentaris de l'estil: 'mai s'havia vist res de semblant abans'. També el lligam que els experts invitats als telenotícies de diferents països feien de manera categòrica entre aquestes catàstrofes i el canvi climàtic.
Anàlisi espacial
Potser no estaria de més començar per situar en l'espai les inundacions. Mirar a un mapa per on passa el Rhin, i situar les ciutats i els pobles on les inundacions han tingut els seus efectes més catastròfics i mediàtics. Què et sembla si comencem pel poble de Schuld (1), on les imatges de la catàstrofe eren potser les més impactants i on es van focalitzar constantment els mitjans de comunicació?

Si mirem la posició de Schuld (cf. 1) a Google Maps (2) podrem veure a quina distància es troba del Rhin. Si engrandim la imatge veurem que, al seu pas pel municipi, els grans meandres del riu Ahr (3) semblen indicar que no estem davant d'un riu que hagi estat sotmès a grans treballs de canalització, però ja veurem més endavant que no és exactament així.

Et proposo fer el mateix tipus d'anàlisi amb una altra ciutat alemanya que va estar colpejada per les inundacions: Erftstadt-Blessem, que està més a prop del Rhin. El primer que et proposo fer és buscar a l'est el traçat del Rhin i també a on es troba la ciutat de Köln (Colònia). Seguidament et proposo tornar al punt on t'ha portat l'enllaç, engrandir la imatge i buscar el riu Erft (4), veurem més endavant la seva importància.
Source: AFP/Anthony Dehez
Inondations en Belgique, Le Parisien, 15.07.2021

Res més per ara si no dir-te que, si tens el temps de fer-ho (avui o un altre dia), pots buscar al mapa les ciutats belgues on les inundacions del passat mes de juliol també van tenir efectes catastròfics.

Anàlisi temporal
Si t'has llegit la versió en anglès que Wikipedia dedica a Schuld (cf. 1), hauràs vist que aquesta ciutat ja havia estat devastada prèviament per una altra inundació el 1910, en què van morir 50 habitants. Un fet que també confirmen les pàgines que Wikipedia dedica al riu Ahr (cf. 3), on també pots veure que, en 1804, anys abans dels treballs de canalització del Rhin, unes inundacions ja havien acabat amb la vida de 64 habitants a Schuld.

Sobre Bèlgica, et recomano llegir un article que John Goetelen va publicar al seu blog de la Tribune de Genève: La ville de Liège inondée. Comme en 1926:
Les inundacions catastròfiques són conegudes des de fa molt de temps. Un riu tan bucòlic i tranquil com la Meuse (Mosa) les ha provocat en tres ocasions durant el primer quart del segle XX: 1910, 1920, 1925-1926. (...). Si viatgem en el passat, la llista d'inundacions és molt més llarga: 1175, 1349, 1374, 1460, 1463, 1505, 1560, 1571, 1614, 1641, 1643, 1658, 1663, 1725, 1740 (5) (6).
Seraing, rue Trouillet. Des gens sont à la fenêtre. Photo : AIDE
Jean-Pierre Keimeul: Les inondations de Liège de 1926 (PDF), ihoes.be, 11.08.2007

Abans et parlava de les inundacions del riu Ahr (cf. 3) del 1804 i del 1910. Però, com ens recordava John Goetelen a un article més recent: Crue extrême du Rhin: nous avons déjà vécu cela (7), molt abans de les preocupacions pel canvi climàtic o dels treballs de la seva  canalització, el Rhin va protagonitzar altres episodis tant o més violents que els que hem vist aquest estiu. Un estudi publicat per investigadors suïssos en 2011 presentava les inundacions més importants del Rhin a Basel (Basilea) des de 1286 (8)
Les inundacions eren freqüents durant el període estival des del 1651 al 1750 a causa de l'augment de les precipitacions. Abans del 1700, un cabal de més de 6.000 m³ ja havia provocat inundacions catastròfiques. Les inundacions estaven lligades a llargs períodes de precipitació que havien saturat els sòls o enormes cabals lligats a la fusió de la neu a causa de pluges intenses de fins a 72 hores de durada (1480). Abans de 1877, amb un cabal  d'entre 5.000 i 6.000 m³, s'havien identificat 43 esdeveniments greus.  Tot i que les precipitacions han augmentat significativament des de finals del segle XIX  (nda. la fi del període de la petita edat de gel), entre 1877 i 1998 no es va identificar cap esdeveniment "greu" (el curs l'Alt Rhin ja s'havia corregit en aquesta època!).
Val la pena recordar que els investigadors es refereixen a Basel (Basilea), a l'Alt Rhin i al traçat del riu que es va començar a corregir a principis del s. XIX. Amb això vull dir que aquest estudi no ens parla de les grans inundacions que es van succeir al Mig i Baix Rhin en 1926, 1993, 1994 i 1995, sent la de gener del 1995 la més important dels 1990s pels importants danys que va causar (9). Unes inundacions tan properes en el temps que inviten a la reflexió quan les cadenes de TV i les persones que entrevisten ens diuen sobre les inundacions de 2021 que 'mai s'havia vist res de semblant abans'.
Flood marks of the River Main on the historic city fortification of Eibelstädt near Würzburg

M'agradaria acabar aquesta rúbrica mencionant unes dades publicades a un altre article de John Goetelen (10):
Si el cabal del Rhin el 2021 era de 4.000 m³/s, durant les inundacions del 1926 era de 12.000 m³/s. El volum d'aigua que transportava el riu fa 95 anys era tres vegades més important que durant les inundacions d'enguany. Però llavors no disposàvem de cap imatge de televisió que demostrés de forma contundent la situació i les pèrdues que va patir la població.
Anàlisi ambiental
M'agradaria començar parlant sobre la idea que ens fem de l'ecologia i dels espais naturals utilitzant un exemple que sempre m'ha cridat molt l'atenció: el Parc Natural del Delta de l'Ebre (11):
Aquest parc natural es troba a una zona caracteritzada per haver patit un impacte antròpic brutal al llarg dels segles: tant pel que fa a la formació del delta (que ni tan sols existia a la fi de l'imperi romà), als seus canals, a les poblacions que el van colonitzar, com al cultiu de l'arròs, que no es va introduir fins al segle XIX (12).

Entre les poques coses que hom podria considerar "naturals", hi havia les epidèmies regulars de malària: una malaltia que no s'erradicaria a Espanya fins al 1964 (13), després d'haver acabat durant segles amb la vida d'aquells que s'havien aventurat a viure en aquells aiguamolls.

No va ser fins que el conreu de l'arròs va impulsar nous treballs de "sanejament" que van desnaturalitzar encara més aquell territori que aquest va poder ser habitat i, molts anys més tard, convertit en el que avui coneixem com el Parc Natural del Delta de l'Ebre.
En realitat, fa anys que la malària estava molt estesa a Europa, des de la Mediterrània fins al voltant dels 60° de latitud. A Suïssa, de la mateixa manera que passava a la conca del Rhin, els meandres d'aigües lentes, els braços morts dels rius i les grans inundacions també provocaven l'extensió del paludisme.

Sobre els aiguamolls, que avui veiem com l'expressió més elevada d'un paisatge natural, hi ha un document redactat el 1807, entre altres, per Hans Conrad Escher, que porta per títol "Aufruf an die Schweizerische Nation zur Rettung der durch die Versumpfung ins Elend gestürzten Bewohner der Gestade des Walensees und des unteren Linthtales" (trad. cat. Crida a la nació suïssa per salvar els habitants de les costes del llac Walenstadt i la vall baixa del Linth que han caigut en la misèria a causa de l'expansió dels pantans) (14).
Source: Schweiz Linthkanal – Ziegelbrücke bis Uznach, swiss-divers.ch (see original image)
Quan el riu Linth seguia el seu curs original, els pobles de la plana del estaven amenaçats regularment per inundacions devastadores. El canal es va construir entre 1807 i 1822 sota la direcció de Hans Conrad Escher. Entre 2008 i 2013 es va procedir a una renovació integral i una renaturació limitada del canal.

Aquella crida va tenir com a resposta l'inici d'un dels més importants treballs d'enginyeria del segle XIX: La regulació fluvial del Linth (15), que Daniel Speich atribueix com la gènesi de la unitat nacional suïssa (16). Un dels enginyers que van treballar als inicis d'aquell projecte era Johann Gottfried Tulla (17), protagonista del documental d'Arte TV amb què he obert aquest article i que et recomano molt i molt de veure.

Regulació de l'Alt Rhin
Poc després de la seva participació en la regulació del Linth (cf. 15), Johann Gottfried Tulla va presentar en 1809 el seu primer projecte per corregir el curs de l'Alt Rhin (18). A causa de les guerres napoleòniques i de la manca de recursos, els treballs no es van poder iniciar fins al 1817.

Amb l'objectiu d'evitar els danys i les morts que causaven les inundacions i també les morts que generaven les epidèmies de malària que les acompanyaven (Tulla moriria en 1828 a causa d'aquesta malaltia), els treballs es van orientar a corregir el traçat del riu, tallant molts dels meandres que hi havia entre Karlsruhe i Mainz (Magúncia).

Terra X plus: Wie der Rhein durch Begradigung kürzer wurde, YouTube, 17.03.2021

Tulla disposava dels coneixements en enginyeria hidràulica que havia adquirit durant el seu pas per l'Ecole polytechnique de París, també del que havia observat durant els seus viatges a l'Europa del nord, de la seva experiència pràctica a Suïssa i dels resultats observats al curt-circuit dels meandres al canal de Büderich, a Wesel (1785). Malauradament, en aquell moment no hi havia equips pesats com les actuals excavadores, la terra s’havia de moure a mà amb l’ajut de carros tirats per cavalls, el pressupost de què disposava era limitat i calia moure el mínim de terra possible. Els coneixements en enginyeria hidràulica de Tulla li van permetre trobar una solució brillant: el seu pla es va limitar a excavar una sèrie de petits canals amb una amplada de 10 a 25 m, que permetrien curtcircuitar els meandres del riu, deixant-li a aquest la feina d'excavar una nova llera, especialment en períodes d'avingudes.

El pla de Tulla va reeixir ràpidament. La força i la velocitat del riu van excavar una nova llera, el que va fer baixar dràsticament el nivell de l’aigua i va posar a disposició dels agricultors terres que havien estat prèviament inundades. L'Alt Rhin s'havia alliberat de moltes de les inundacions que havia viscut periòdicament durant molts anys i havia erradicat la malària de les seves ribes. El nou llit del riu havia també retallat les distàncies: de 81 km entre Basel (Basilea) i Bingen, i de 86 km entre Bingen i Roxheim. La navegació fluvial entre el mar del Nord i Basel (Basilea) es convertiria en una realitat a partir de 1907.

La contrapartida
Actualment, l'Alt Rhin juga un paper clau en el control de les inundacions al Mig i Baix Rhin. A conseqüència de la regulació de l'Alt Rhin, les aigües dels Alps arriben ara al Mig i Baix Rhin molt més ràpidament del que ho feien en el passat. Quan coincideixen amb un pic d'inundació dels rius Neckar, Moselle (Mosel·la) o Main el risc d'inundacions al Mig i Baix Rhin és molt elevat (19).

Altrament, val la pena recordar que al llarg del riu, però molt en particular a la regió d'Alsace s'han anat construït un gran nombre de complexos hidroelèctrics que estan lligats a un sistema d'excloses destinat a la navegació fluvial (veure mapa, imatges). (20).

Si durant molt de temps les centrals i les excloses representaven una barrera per inundacions menors, també ho eren pel transport de sediments riu avall. I si la força i la velocitat del riu substituïen la manca de sediments excavant la llera al Mig i Baix Rhin, la seva acumulació a les centrals hidroelèctriques també posava problemes. En 2009, la Comission Internationale pour la Protection du Rhin (CIPR), va elaborar un informe sobre les mesures a adoptar per corregir aquest problema (21). Pots visitar la pàgina d'aquest organisme per veure com evolucionen aquesta i altres solucions lligades a la protecció del riu (22).

Si la supressió de 123 km² de zones inundables es va considerar en el passat un èxit pel que fa als seus resultats en les inundacions periòdiques i, amb l'eliminació d'aquestes, l'erradicació de la malària, actualment les autoritats dels landers de Baden-Württemberg i Renània-Palatinat han posat en marxa el Programa Integrat del Rhin (23), un marc per designar zones de retenció d’aigua per combatre les inundacions aigües avall (cf. 21).

El 1982 es va concloure un tractat francoalemany, en el qual les parts van acordar restablir la capacitat de retenció d'aigua al tram inferior a Iffezheim. El programa, actualment ajustat, representa la creació a l'Alt Rhin dels terrenys i les infraestructures necessàries per a la retenció ràpida d'un volum de 270 milions de m³. El repte és reduir les inundacions lligades als cabals màxims del riu al voltant d’un 12%, és a dir, una reducció a llarg termini de la línia d’aigua del voltant 60 a 70 cm riu avall de la central hidroelèctrica d'Iffezheim (24).

Els treballs realitzats fins avui a les dues ribes de l'Alt Rhin ja han permès crear una capacitat d’emmagatzematge ràpid en zones d'inundació de 130 milions de m³ (25), poc menys de la capacitat total de l'embassament de Camarasa. També crec que val la pena que li donis un cop d'ull a aquest document publicat el passat mes de juny: Règlement de surveillance, de prévision et de transmission de l’Information sur les Crues (26).

Conclusions
  • Actualment estem vivint un nou període de canvi climàtic. Però el Rhin ja havia viscut grans inundacions segles abans que James Watt perfeccionés la màquina de vapor de Thomas Newcomen. Em sembla doncs raonable demanar un xic de prudència abans d'associar les inundacions del 2021 al canvi climàtic que estem vivint. Més que res, per no banalitzar la seva importància.
  • Les inundacions a la conca del Rhin i dels seus afluents han estat freqüents i, tant el seu cabal com els danys provocats durant el passat, han superat de lluny els que hem vist en l'episodi del juliol del 2021. Sobre el silenci mediàtic d'aquest fet pels paleoclimatòlegs, historiadors, periodistes d'investigació i arxivistes diversos, prefereixo no opinar.
  • Els treballs de correcció del traçat del Rhin es van realitzar enllà on les inundacions, l'aigua estancada que deixaven i els seus efectes sobre el paludisme produïen més danys materials i més morts: l'Alt Rhin. Si els efectes d'aquesta obra d'enginyeria es manifesten riu avall, actualment existeixen zones de retenció que permeten derivar en poques hores volums d'aigua equivalents als emmagatzemats a un embassament mitjà. Altres zones estan programades per retenir en el futur el doble del volum actual.
  • Qualsevol que hagi visitat Barcelona i hagi vist les grans obres de canalització de dos petits rius: el Llobregat i el Besòs, sap què haver invertit capitals considerables en la protecció de les ribes sense tenir en compte la correcció del curs del riu per a donar-li més velocitat i evacuar ràpidament l'aigua en període de crescuda, no és una garantia per evitar noves inundacions.
    Probablement, els grans meandres del riu Ahr (cf. 3) que hem vist al mapa de Schuld (cf. 1) a Google Maps (cf. 2) podrien explicar les dures imatges que tots hem vist a la TV.

    Altrament, pel que fa a Erftstadt-Blessem i el riu Erft (cf 4), val la pena visitar la versió en anglès de Wikipedia per saber que el seu traçat es va modificar a causa d'una mina de lignit. A la versió en francès també pots veure que els danys que va provocar el riu Erft no tenen res a veure amb les obres d'enginyeria realitzades a l'Alt Rhin.
  • Finalment, quan he mirat a un mapa els pobles i les ciutats dels que les diferents cadenes de TV ens presentaven els danys de les inundacions, he realitzat que la majoria es troben en afluents del Rhin. Crec que seria interessant saber com es produeix l'evacuació de les seves aigües al Rhin i si hi ha un efecte de barrera que fa pujar el nivell de la seva làmina d'aigua quan el cabal del Rhin està en màxims.
I ja per acabar, el Rhin no em sembla ni més ni menys natural que altres espais intensament antropitzats que alguns naturalistes diuen protegir de l'acció de l'home. Pots veure a la fi del vídeo amb què he obert aquest article algunes de les mesures, en curs de realització o ja acabades, destinades la renaturalització del Rhin. El temps ens dirà si els problemes que van justificar els treballs de correcció del traçat del riu a l'Alt Rhin acabaran per reproduir-se o si, per tal d'evitar-los, el procés de renaturalització necessitarà, com és el cas de l'Ebre, l'ús intensiu de pesticides, com semblen indicar les imatges del vídeo amb què he obert aquest article.

  1. Wikipedia: Schuld [en] [fr] [es] [ca]
  2. Google Maps: Schuld
  3. Wikipedia: Ahr [en] [fr] [es] [ca]
  4. Wikipedia: Ertf [en] [fr] [es] [ca]
  5. John Goetelen: La ville de Liège inondée. Comme en 1926, Les hommes libres, Les Blogs, Tribune de Genève,18.07.2021
  6. Pots trobar més informacio a Catinus: Les inondations de la Meuse à Liège de 896 à 1926, blog Ma nouvelle vie à Lîdge, 08.04.2017
  7. John Goetelen: Crue extrême du Rhin : nous avons déjà vécu cela, Les hommes libres, Les Blogs, Tribune de Genève, 18.07.2021
  8. Wetter, Oliver & Pfister, Christian & Weingartner, Rolf & Luterbacher, Jürg & Reist, Tom & Trösch, Jürg. (2011). The largest floods in the High Rhine basin since 1268 assessed from documentary and instrumental evidence. Hydrological Sciences Journal - Journal des Sciences Hydrologiques. 56. 733-758. 10.1080/02626667.2011.583613.
  9. J. Wessel: Flood Management of the Transnational Rhine River, U.S.- Italy Research Workshop on the Hydrometeorology, Impacts, and Management of Extreme Floods Perugia (Italy), November 1995
  10. John Goetelen: Crue du Rhin, complément : en 1926, Strasbourg devenait une île, Les hommes libres, Les Blogs, Tribune de Genève, 19.07.2021
  11. Parc Natural del Delta de l'Ebre: Home page
  12. Marc Pons: El delta de l’Ebre: l’última colonització catalana, elnacional.cat, 09.07.2017
  13. Mostres de sang conservades al Delta permeten conèixer l’origen de la malària, Ebre Digital, 07.10.2016 || Cristina Sáez: Cuando la malaria campaba a sus anchas por Europa, La Vanguardia, 26.09.2016 || Un estudio destaca la abundancia del mosquito de la malaria en el delta del Ebro, El Pais, 15.06.2010
  14. Daniel L. Vischer: Histoire de la protection contre les crues en Suisse. Des origines jusqu’au 19e siècle (PDF), Berichte des BWG, Serie Wasser - Rapports de l’OFEG, Série Eaux – Rapporti dell’UFAEG, Serie Acque no 5 - Berne, 2003
  15. Wikipedia: Linth [en] [fr] [es] [ca]
  16. Speich Chassé, Daniel. (2002). Draining the Marshlands, Disciplining the Masses: The Linth Valley Hydro Engineering Scheme (1807-1823) and the Genesis of Swiss National Unity. Environment and History. 8. 429-447. 10.3197/096734002129342729.
  17. Wikipedia: Johann Gottfried Tulla [en] [fr] [es] [ca]
  18. Wikipedia: Correction du Rhin supérieur
  19. Wikipedia: Upper Rhine
  20. Les aménagements hydroélectriques du Rhin franco-allemand, EDF - Unité de Production Est, 2013
  21. Plan de gestion des sédiments du Rhin. Rapport final. Comission Internationale pour la Protection du Rhin (CIPR) (PDF), 2009
  22. Comission Internationale pour la Protection du Rhin (CIPR): Home page
  23. The Integrated Rhine Programme, Land of Baden-Württemberg
  24. Prévention des risques et prévision des crues sur le Rhin, Obs-Rhin, Source Wikipedia
  25. Jonathan FOHRER: La gestion durable du risque inondation. Cas des polders de la vallée du Rhin (PDF). Les synthèses techniques de l'Office International de l'EAU, 2011
  26. Règlement de surveillance, de prévision et de transmission de l’Information sur les Crues (R.I.C.), Service de Prévision des Crues, Règlement approuvé par arrêté préfectoral n°2021/334 en date du 23 juin 2021

No comments: