Thursday, September 1, 2016

non mais, c'est quoi cette histoire du bio?

source: Mix & Remix
El passat 10.08 vaig rebre un correu comercial de PayPal: m'oferien un bonus de reducció per la compra dels productes d'una empresa que es diu farmy.ch

La cosa va de productes bio que t'arriben directament dels productors regionals, degudament certificats bio per l'empresa.

Sols que ... l'inmensa majoria de productors venen de les rodalies de Zürich i altres d'Espanya, França, Itàlia, Islàndia, ... Una de les raons que s'argumenten és que  hi han productes que no es produeixen a Suïssa: com per exemple el vi de Rioja.

No sé, hi ha alguna cosa amb això dels productes bio que se'm deu haver escapat. Tot i que podria ser que siguin ells els que no han entès res. Vull dir que, si me passejo per el catàleg dels seus productes, se'm fa molt estrany que venguin préssecs que venen de Badajoz o prunes que venen d'Almeria. Si me passo pels productes lactis, els envasos en plàstic son majoria. Arribats a aquest punt, no m'ha estranyat que també venguin aigua envasada ... a Zürich.  O que durant l'estiu et lliurin la compra gratuïtament a casa des de Zürich (230 km. aprox.). A menys que jo ho hagi entès malament, i sigui jo qui hagi d'anar a buscar la comanda als punts de distribució de Zürich.

Admetem, que ja és molt admetre en el cas de les prunes que venen d'Almeria, que el productor faci un esforç pel que fa al conreu de productes bio en origen. Si deixem de banda el show mediàtic de la distribució dels productes en bicicleta en vila de Zürich, l'empremta del carboni del transport i de l'embalatge de la majoria dels productes anul·la per complet aquell esforç. Me passa el mateix amb una cadena bio francesa que tinc al costat de casa: Bio c'Bon. Tot i que, a diferència dels altres, he de dir que quan passes pel davant, veus que la majoria de productes es venen a granel.

Perquè parlar doncs de productes bio, de sostenibilitat, etc. quan el valor afegit  és la venda sense passar per intermediaris? La venda sense intermediaris és un valor molt interessant, encara que les principals cadenes de l'alimentació ja fa temps que ho fan.

Personalment, m'agrada molt més l'idea que hi ha al darrere de La Brouette, també a Lausanne.  Comprar directament als pagesos bio locals a un preu just. Vendre a granel (o amb envasos reutilitzables produïts localment) tots aquells productes que s'hi prestin. I si juguen la transparència explicant d'on venen els productes i a quan els han pagat, estic segur que la gent no trobarà malament l'idea d'un marge i no serà necessari penalitzar la cooperativa amb la idea de no tenir com objectiu no fer cap benefici.

No comments: