Sunday, March 6, 2022

mind mapping

DocearTube: Docear Teaser Video (v1.1), YouTube, 21.12.2013


Per organitzar les idees de cara a un nou projecte, vaig pensar que seria una bona idea actualitzar els dos programes de Mind Mapping (1) que he utilitzat sovint com eina de reflexió i de discussió: FreeMind (2) i FreePlane (3).

Com l'objectiu del post d'avui no és fer una classe magistral sobre el tema del Mind Mapping (4) i una imatge val més que mil paraules, la idea és fer quelcom semblant a la imatge que pots trobar a continuació.
Daniel Polansky: FreeMind-freemind-development-080, CC BY-NC 2.0

Abans de continuar, deixa'm recordar que la major part dels programes de Mind Mapping han evolucionat a partir de les llibreries de FreeMind (3). Com aquest programa original i tots aquells que han utilitzat el seu programari obert han estat escrits en Java (el que els permet córrer sobre Windows, MacOS i Linux), necessitaràs utilitzar el Java Run Time Environment (enllaç) per fer-los córrer. En el cas de les aplicacions portàtils, pots estalviar-te la instal·lació i baixar-te jPortable Launcher (enllaç) per fer-los córrer des d'aquest programa. Sense Java, cap d'ells no podrà funcionar!
Cédric Vimeux: Comment utiliser le Mind Mapping pour trouver des solutions à vos problèmes, virtuose-marketing.com, 02.07.2012

Com sempre m'agrada donar un cop d'ull a les novetats del programari per veure si hi ha res de nou en relació als programes que utilitzo, vaig trobar un article sobre programari de Mind Mapping actualitzat en abril del 2020 que parlava d'un programa que feia moolts anys que corre, però del que curiosament mai havia sentit parlar (4): Docear (5). Pots veure una presentació d'aquest programa al vídeo amb què he obert aquest post.

He de dir que, com el que vaig veure al vell vídeo del 2013 em va seduir molt i molt, em vaig baixar la versió portàtil (.zip) de Docear i el que vaig veure em va donar un feeling molt bo.

Ara mateix vaig un xic just de temps. Però quan trobi un moment provaré com funciona amb diferents eines ofimàtiques (Microsoft Office, LibreOffice,...), lectors PDF (Microsoft Edge, Foxit Reader, ...), etc. També provaré la portabilitat dels projectes emmagatzemant-los al Cloud: e.g. pCloud, Google Driver, Yandex... (6).

Estic gairebé segur que, com aconsellen els desenvolupadors de Docear, perquè tot funcioni correctament, el millor serà passar per la instal·lació de l'aplicació. Però vull provar abans amb la seva versió portàtil.

Si algú d'entre els que llegiu aquest article teniu el temps de fer-ho i us animeu a fer un test, no dubteu un moment en compartir els vostres resultats.


  1. Wikipedia: Mind map [en] [fr] [es] [ca] (versions en anglès o francès recomanades)
  2. Wikipedia: FreeMind [en] [fr] [es] [ca]
  3. Wikipedia: Freeplane [en] [fr] [es] [ca]
  4. Si vols aprofundir en el tema, pots trobar alguns enllaços interessants a les notes sobre Mind Mapping que he anat recopilant a Pearltrees
  5. Silvia Valcheva: 11 Best Free Mind Mapping Software Tools, Intellspot, 24.04.2020
  6. Docear: Home page || Wikipedia: Docear [en] [fr] [es] [ca]
  7. Veure free web storage a it-desk-notes

No comments: