Tuesday, November 27, 2018

reciclatge d'un vell pc

Acer Aspire 5633WLMi CGF1012

Deixant de banda la configuració d'un Media Center de la que ja et faré 5 cts. quan trobi un moment, un altre dels motius pels quals he desaparegut del blog aquests dies ha estat el reciclatge d'un vell PC. Es tracta d'un vell Acer Aspire 5633WLMi CGF1012 (1) que crec recordar que es va fabricar en 2009 i que tenia instal·lat un sistema operatiu Windows XP Media Center Edition SP3.

Amb una arquitectura de 32 bits, un processador Intel Core 2 Duo (2) i una RAM de 2GB (que ja era el doble de la configuració de fàbrica) ha continuat funcionant durant tots aquests anys. Però fa un temps que amb aquesta configuració ja no podia rebre les actualitzacions ni de sistema operatiu ni d'aplicacions i em va semblar que era un bon moment per donar-li una nova vida.

Com la idea era utilitzar un sistema operatiu i aplicacions obertes i gratuïtes en català (l'ordinador és del meu pare!), em va semblar una bona idea de compromís instal·lar una de les distribucions Linux menys avaricioses en recursos, més completa i fàcil d'utilitzar per a usuaris que passen de Windows a Linux.
  • Vaig baixar (3) el Linux Mint v19 Xfce de 32 bits a les pàgines de Linux Mint (3) i el vaig instal·lar a una clau USB amb l'aplicació Yumi (4), que em permet instal·lar les diferents distribucions Linux (o altres) que he carregat.
  • Vaig comprar un disc dur SSD de 500 GB (5) per menys de 100 CHF, on vaig instal.lar aquest sistema operatiu.
Com aquesta distribució de Linux porta preinstal·lades gairebé totes les aplicacions que un usuari estàndard pot necessitar, només vaig haver d'instal·lar les següents:

El navegador Chromium (5). I des d'aquest, vaig instal·lar des de Chrome Web Store (6) les aplicacions gratuïtes que s'insereixen al menú de Linux Mint que pots veure a continuació.
Les aplicacions de la Chrome Web Store al menu de Linux Mint
Entre aquestes aplicacions, ja hauràs vist que vaig carregar aplicacions gratuïtes d'Office Online (7), que complementen el programari de Google Docs (8) pel que fa a les aplicacions Online, i amb el de LibreOffice (9) instal.lat d'ofici a la màquina amb Linux Mint v19 Xfce.

Accessòriament també vaig instal.lar Google Drive (10) i el lector d'àudio Amarok (11). Finalment, vaig configurar uns filtres a gmail (12) i vaig completar la llista dels contactes amb aquells que ho son de debò.


P.S. - Just per completar aquesta entrada:
  1. Si em coneixes personalment, ja coneixeràs el motiu. Feia més d'un any i mig que no veia al meu pare. Recentment vaig poder-m'ho muntar a la feina i vaig poder fer un viatge llampec a BCN per poder veure'ns.
  2. Desmuntar el disc dur de l'ordinador del meu pare i muntar el disc amb el sistema operatiu Linux Mint v19 Xfce que havia preparat no em va prendre ni 5 minuts. Tot va funcionar perfectament.
  3. Vaig realitzar però que, amb 84 anys, el nou sistema operatiu atabalava més que no ajudava al meu pare. I vaig decidir que valia més la pena tornar a deixar-li aquell amb el que estava més familiaritzat.
Conclusió
  1. Tot va funcionar de manera impecable des d'un punt de vista tecnològic. En menys de 5 minuts, vaig poder donar una nova vida a una vella màquina que ara podia funcionar de nou amb aplicacions actualitzades.
  2. L'Open Source havia demostrat un cop més que podia recuperar velles màquines que la indústria dóna per obsoletes i només bones per a la ferralla.
  3. Concentrat en les solucions tecnològiques, el meu gran error va ser oblidar el factor humà. Sense que sigui ni molt menys un autor de la meva devoció, John William Wilkinson descrivia força acuradament aquest error en un article publicat a La Vanguardia el passat 24 de novembre (13).
  4. De totes maneres, m'ho he passat força bé. Des de la distància i d'una manera pràctica, he confirmat les premisses sobre les que havia dirigit la meva feina i ara aprofitaré aquest disc dur per a vitaminar un altre vell ordinador que corre per casa.

  1. Acer Aspire 5633WLMi CGF1012. Fiche Technique. pc-infopratique.com
  2. Wikipedia: Intel Core 2
  3. Linux Mint - Downloads (home page)
  4. Yumi: portableapps.com, pendrivelinux.com
  5. Wikipedia: Chromium
  6. Chrome Web Store (pàgina oficial)
  7. Chrome Web Store: Office Online.  Word, Excel, PowerPoint, Onedrive, ...
  8. Wikipedia: Google Docs
  9. Wikipedia: LibreOffice 
  10. Wikipedia: Google Drive. Pel que fa a l'instal.lacio et suggereixo veure aquest article de Kiran Kumar publicat a fosslinux.com: How to install Google Drive on Linux Mint 18.1, 18.2
  11. Wikipedia: Amarok
  12. Suport Google: Crear regles per filtrar els correus electrònics
  13. John William Wilkinson: Nunca hay que hacerles caso a los adivinos, La Vanguardia, 24.11.2018

No comments: