Tuesday, September 5, 2023

les héritiers (2014)

acontrafilms - La profesora de Historia (Les Héritiers), YouTube, 10.03.2015


M'agradaria començar el post d'avui recordant una reunió de pares a l'escola pública secundària. El professor d'història de la meva filla ens va explicar que centraria el seu curs al voltant del tema de les Croades, presentant-les com l'inici dels conflictes actuals entre el món cristià i musulmà.

Recordo que vaig intervenir demanant-li al professor si no seria una bona idea anar més enllà del relat. És a dir, no limitar les Croades a la recuperació dels llocs sants del cristianisme a Palestina, ni a la participació de tropes originàries del que avui coneixem com a França i el Regne Unit, i parlar també d'altres Croades que van tenir lloc a Europa amb altres actors.

Amb dificultats per expressar-se, em va demanar a què m'estava referint. Li vaig donar alguns exemples, com ara: les Croades Bàltiques (1) que, sota l'empenta dels reis catòlics de Suècia, Dinamarca i ordres religioses militars, van cristianitzar els pobles pagans del sud i l'est de la conca del mar Bàltic. L'anomenada Quarta Croada (2), que va acabar amb el saqueig de Constantinoble i la pràctica desaparició de l'imperi romà d'Orient, obrint les portes a les ulteriors invasions musulmanes. La Croada Albigesa (3) contra l'heretgia dels Càtars. La Croada contra la Corona d'Aragó (4), declarada pel papa Martí IV contra Pere el Gran, per la seva intervenció en els afers sicilians en contra de la voluntat papal. O les diverses croades que van tenir lloc a la península Ibèrica entre els regnes cristians i musulmans d'al-Àndalus, entre elles, la que va acabar a la Batalla de Las Navas de Tolosa (5).
Paul L. Williams: Complete Idiot's Guide To Crusades. Alpha. 2002

Em va repetir molt lentament que el seu objectiu era explicar el present, des de la perspectiva d'un món cristià agressor sobre un món musulmà agredit. Recordo que, fent abstracció del meu ateisme militant, vaig recordar-li que les Croades també van ser una resposta a les invasions musulmanes en terres on abans vivien cristians. Recordo que la seva cara va canviar quan vaig demanar-li on tenia pensat situar en el present la invasió de Palestina pels Mongols, que van tenir lloc just quan van acabar les Croades dels cristians.

De sobte, vaig realitzar que la cara crispada del professor sintonitzava amb la dels altres pares que assistien a la reunió. En uns minuts i amb coneixements que ell semblava no tenir, li havia desmuntat mesos de treball de preparació d'una idea que ell havia trobat excel·lent. No sé, potser era un geògraf a qui li havien encarregat donar classes d'història. O potser no havia tingut la sort de tenir bons mestres a la universitat. I recomanar-li la lectura del llibre que Paul L. Williams no em va semblar una bona idea per millorar l'ambient (7).

Altrament, aquell individu tenia el poder de qualificar els treballs i els exàmens de la meva filla, complicar-li el seu expedient escolar i el seu accés a la universitat. Així que, vaig excusar-me per la meva interrupció i, uns minuts després, vaig sortir a fumar-me un pito al pati de l'escola mentre ell seguia amb el seu exercici d'autosatisfacció.
Logorrhea Definition and Meaning - Merriam-Webster

Segurament ja has vist el vídeo amb què he obert el post d'avui i t'estàs demanant què has fet per merèixer amb aquest llarg discurs producte d'una evident logorrea (8).

Explicar-te tota aquesta llarga història només tenia com a objectiu reconèixer que em vaig comportar com un ase.

En realitat, no era important que aquell professor els expliqués tota la complexitat que podien trobar en l'anàlisi històrica del tema de les Croades. El que era realment important era que les noies i els nois veiessin que hi havia altres maneres d'analitzar qualsevol fet històric. Adquirir els valors de saber treballar en equip, d'organitzar-se per buscar informació a les biblioteques i a Internet. Compartir els resultats obtinguts, analitzar-los i interpretar-los abans de construir una opinió i ser capaços de transmetre-la de manera fonamentada i estructurada a partir del material recollit. Aquest era el més important dels objectius: les Croades no eren res d'altre que un accessori.

Han passat els anys i, tornant a reconèixer que em vaig comportar com un ase, deixa'm dir-te que la meva opinió sobre aquell professor no ha canviat. Hauria pogut tallar-me ràpidament dient-me que el seu objectiu era, amb l'accessori de les Croades, presentar una introducció als Mètodes i Tècniques utilitzats per a la Recerca Històrica amb més o menys fortuna pels historiadors. El fet de no haver-me fet cap comentari en aquesta direcció, i sentir-se profundament irritat per la meva intervenció, segueix demostrant-me que l'element central del seu objectiu de curs eren les Croades, partint de la base d'uns coneixements molt limitats i una hipòtesi de treball poc encertada.

Però millor ho deixo aquí i tornem al film. No et faré un spoiler de Les héritiers (2014) que, per altra banda, pots trobar fàcilment als articles qui li dedica Wikipedia (9). Però m'agradaria proposar-te que li donis un cop d'ull a l'anàlisi que ha fet del film Cuadernos en Acción (10), un projecte de Rocío Beatriz Fernández Algañaraz que, des de Vigo, publica assajos sobre cinema des d'una perspectiva de classe i de gènere.

Cuadernos en Acción - Análisis de Les Héritiers / La profesora de Historia (2014) de Marie-Castille Mention-Schaar. YouTube, 23.07.2021


  1. Wikipedia: Croades Bàltiques [en] [fr] [es] [ca]
  2. Wikipedia: Quarta Croada [en] [fr] [es] [ca]
  3. Wikipedia: Croada Albigesa [en] [fr] [es] [ca]
  4. Wikipedia: Croada contra la Corona d'Aragó [en] [fr] [es] [ca]
  5. Wikipedia: Batalla de Las Navas de Tolosa (batalla d'al-'Uqab) [en] [fr] [es] [ca]
  6. Wikipedia: Incursions mongoles a Palestina [en] [fr] [es] [ca]
  7. Paul L. Williams: Complete Idiot's Guide To Crusades. Alpha. 2002
  8. Wikipedia: Logorrea [en] [fr] [es] [ca]
  9. Wikipedia: Les Héritiers [en] [fr] [es] [ca]
  10. Cuadernos en Acción: YouTube || Instagram || FaceBook

No comments: