Wednesday, October 30, 2013

Greetings from Fernando Poo



El magazine electrònic grist (a beacon in the smog) publicava el passat 21.10 aquest vídeo simpàtic, realitzat per la tripulació d'un vaixell que es dedica a l'avituallament de les plataformes petrolieres al Golf de Guinea: actualment les plataformes de l'illa de Fernando Poo, Bioko, Otcho ... agafa el nom que més t'agradi, és la mateixa illa.

Veient el vídeo, m'han passat pel cap un munt de coses. La primera, el meu llibre de Geo de l'escola primaria on, entre les províncies espanyoles, ens havíem d'aprendre les que Espanya tenia a l'Africa: entre les menys recordades, Fernando Poo i Rio Muni, però també Sidi Ifni: una oblidada aventura colonial de la II República, i una no menys oblidada i maleïda guerra, on van participar alguns companys de la primera fàbrica on vaig treballar.

Guinea Equatorial és un país que sempre m'ha al·lucinat. Quan era petit, per en Floquet de Neu, que va ser capturat i expatriat poc abans de la independència, i es va convertir en un altre dels símbols (del colonialisme) de la meva ciutat. Recordo també que, en el moment de la independència de Guinea Equatorial, se'm va fer molt estrany que la capital del país, Malabo (l'antiga Santa Isabel del meu llibre de Geo), es trobés a una illa, i no pas al continent, a Rio Muni. Més tard, recordo que, quan vaig agafar geologia com matèria optativa durant el Curs d'Orientació Universitària, va donar-me per llegir tot el que vaig poder (poc, internet no existia!) sobre la fascinant Cameroon Line.
Tornant al vídeo, també m'ha recordat un dels temes de la ràdio dels 80's, interpretat per una banda que'm va fer gràcia que agafés 'Toto' com nom artístic: 'Toto' és l'equivalent d'en 'Jaimito' als acudits dels francesos.

Ja per acabar, potser recordaràs que, el passat mes de Setembre, vaig publicar l'entrada: cartografia interactiva: tràfic marítim. Doncs bé, si vols saber alguna cosa més sobre el Bourbon Peridot, vaixell on es va gravar aquest vídeo, pots trobar la informació en una de les adreces de l'entrada: per exemple, que fa 17 dies que fondejava al port franc de Luba i que, aquesta matinada, estava camí de les plataformes del camp de Ceiba.

Epíleg
Se'm fa rar que, amb un procés sobiranista en marxa, al que es va oposar recentment la celebració del 12 d'Octubre com la Festa de la Hispanitat, a cap sobiranista no se li hagi passat pel cap festejar la independència de Guinea Equatorial (12 d'Octubre de 1968). El missatge transmetria humor, relativitzaria l'avorrit discurs sobre la 'unidad inquebrantable' o la tragèdia econòmica de la separació, i ficaria qualsevol govern davant el problema de no poder criticar una festivitat en honor d'un dels principals productors de petroli del mon.

No comments: