Sunday, November 3, 2013

my winter's tasklist

l'hivern està al caure ...
.
.
.
.
.
Amb l'arribada del fred, alguns mamífers, com els óssos, entren en hibernació. D'altres, com els suïssos, s'han dedicat tradicionalment a la fabricació de rellotges. Només he trobat una relació entre els óssos, la hibernació i els rellotges en un episodi de Johnny Bravo.

L'arribada del fred marca un període de l'any en que sempre tinc ganes de fer un munt de coses. Enguany, m'ha donat per ficar un xic d'ordre en un munt de coses que he deixat abandonades des de fa temps. Deixaré de banda l'àlbum de fotos -en parlaré un altre dia- i passaré a descriure el que tinc pensat fer en relació a les meves notes, la musica i els llibres.


Pel que fa a les notes, fa temps que les vaig ordenant de manera estructurada amb una eina que't recomano si encara no las utilitzat: evernote (1). He instal·lat la versió gratuïta al notebook i al phone, de manera que vaig seleccionant i enregistrant de manera estructurada les notes que tinc disperses sota la forma d'emails, notes manuscrites, fitxers text o word, subratllades en pdf's, i també les que tinc ja llegides a pocket. D'aquesta manera puc accedir-hi ràpidament, per mots-clau, al meu notebook, al phone o a un navigador web, car les notes es sincronitzen des d'on vulgui que les hagis entrat. El cas és que se m'han anat acumulant un munt de notes aquests darrers mesos i he de fer un procés de selecció.


Pel que fa a la musica, estic ocupat amb la neteja de les meves playlists a youtube. A dia d'avui, he creat una de musica tranquil·la: INDFLK001 per anar escoltant mentre faig altres coses. També he començat a ficar un xic d'ordre a la musica que corre per casa amb una eina que't recomano: MediaMonkey. Bàsicament es tracta d'editar els tags dels fitxers de manera a afegir les informacions de base: i.e. l'any, la coberta de l'àlbum i la lletra del tema (si l'editor no les ha inclòs). L'avantatge de MediaMonkey en relació a d'altres Media Managers és que aquestes informacions s'integren al fitxer i son accessibles per qualsevol eina amb la que el llegeixis.


Pel que fa als llibres, l'any passat en vaig catalogar un munt amb una eina que et recomano si no l'has utilitzat encara: calibre (2). La primera etapa és molt senzilla car, entrant el ISBN del llibre, el programa et troba a la xarxa un munt d'informacions: coberta, resum, autor, títol, any, ... que passen automàticament a la fitxa del llibre. Jo utilitzo una versió portable que'm permet portar al damunt tots els llibres que he catalogat i també aquells que tinc en format electrònic: lliures de drets (1) o comprats, en general, a Amazon.

Per aquells que ja tinc catalogats, m'he estat mirant què hi havia com portals a la xarxa. Vaig començar mirant-me anobii, on l'ex d'una amiga te una pàgina, però el fet que els propietaris actuals, una cadena de supermercats!, privilegiïn el seu reemplaçament a terme per ebooks, m'ha decidit a oblidar-la. Sense entrar en el detall d'altres opcions que he deixat de banda (i.e. Shelfari) i el perquè, de moment n'he retingut dues: LibraryThing i Goodreads: pots seguir els llibres que vagi pujant al widget dinàmic que he instal·lat a la columna dreta del blog.


  1. Sobre evernote, un dia que tingui temps t'explicaré quina és la meva visió del potencial d'aquesta eina per la presa d'apunts en general, i pel treball de camp en particular.
  2. La catalogació dels teus llibres amb calibre es pot fer de moltes maneres. Jo he seguit una que m'ha donat molt bon resultat. Un dia que tingui temps t'ho explico.
  3. Sobre els llibres lliures de drets (entenen-mos, no estic parlant de llibres piratejats), alguns me'ls he descarregat des del smartphone, amb una d'aquestes dues eines que també et recomano: FBReader i/o Aldiko. Entre altres llibres, aquestes eines et permeten trobar els gratuïts i lliures de drets als catàlegs OPDS: i.e. Project Gutenberg, Gallica, noslivres, feedBooks, manybooks, ePubBud, freeBooksHub, ... Altrament, cal no oblidar altres pàgines com la de la Open Library. Com no m'he baixat gaires llibres en espanyol o en català, millor t'aconsello contactar algú que ho faci regularment per aconsellar-te sobre les millors pàgines de descàrrega de llibres (no de virus!).

No comments: