Ce lundi, Renault a présenté sa nouvelle 4L électrique au salon de l'auto.
— INA.fr (@Inafr_officiel) October 14, 2024
⏪ En 1972, un prototype de 4L électrique voyait déjà le jour : silencieuse, non polluante... et, selon les commentaires de l'époque, "parfaite pour les femmes" ! pic.twitter.com/xtnbD3Ub1q
Quan era petit, l'oncle Eduard m'oferia llibres com a regal d'aniversari. En general, llibres d'una col·lecció que, entre 1966 i 1982 va publicar l'editorial Bruguera, i que es caracteritzava per l'alternança d'una pàgina de còmic que resumia les tres pàgines de text precedents.
La idea era genial. Començava saltant les pàgines de text per llegir les pàgines de còmic. I quan les acabava de llegir, si la història m'havia semblat interessant (sempre ho era, l'oncle Eduard era molt bo escollint els llibres que em podien interessar) passava a llegir un text que l'editorial havia adaptat al nivell lector del públic al qual els llibres anaven destinats.
Home Alone - Feather Scene, YouTube, 20.01.2014 |
Un dels llibres que recordo amb més afecte és un de Mark Twain: Les aventures d'Huckleberry Finn (1). I un dels passatges d'aquest llibre que més em van impressionar era el de dos estafadors: The King i The Duke, que intenten escapar d'una turba de ciutadans als quals havien estafat. Finalment, els van enganxar i els van aplicar un càstig que, des de finals del s. XVIII era tradicional a les colònies britàniques d'Amèrica: Tarring and feathering (2), que consistia a enquitranar i emplomar als estafadors, muntar-los a una biga, i fer-los fora de la ciutat amb la prohibició de no tornar-hi mai més. Molts anys més tard, com pots veure al vídeo precedent, Home Alone ens presentava una versió més moderna i divertida del feathering
Moltes vegades, quan veig a la TV els personatges que ens presenten com a experts, afirmant que els vehicles elèctrics són una mena d'excentricitat moderna, i s'inventen mil i un falsos problemes amb els quals pretenen justificar que estan condemnats al fracàs, em demano si estan convençuts que ells no acabaran mai, metafòricament parlant, a dalt d'una biga, enquitranats i emplomats quan tots aquells que han enganyat es mirin les hemeroteques.
L'argus - Renault 4 (2025). Pourquoi le nouveau SUV électrique urbain et malin nous a seduit, YouTube, 14.10.2024 |
Si no estàs familiaritzat amb la llengua dels vídeos, recorda d'activar els subtítols seleccionant la teva llengua de preferència.Presentar els vehicles elèctrics com una excentricitat moderna és oblidar que aquests van ser els primers a assolir velocitats de més de 100 km/h el 1899 (3). O que es van produir en sèrie a principis del segle XX, com en el cas del primer Studebaker elèctric, fabricat el 1902 (4). Presentar enguany al Salon Mondial de l'Automobile de Paris el Renault 4 elèctric com una novetat permet fer-nos oblidar que, fa més de 50 anys (!), com podem veure al tweet amb què he obert el post d'avui, Renault ja l'havia presentat.
Corria l'any 1972 quan Renault va presentar el primer 4L électrique. Un any més tard, el 1973, el món occidental va viure la gran crisi del petroli. Pel que sigui, Renault va decidir no anar endavant amb el seu model elèctric. Pel que sigui? Bé, probablement el partenariat que Renault tenia amb Elf des de 1968 tingués alguna cosa a veure (5).
Thames TV - The Milkman | Electric Milk Float | Delivering Milk | TV Eye, 1984, YouTube, 10.02.2021 |
Pel que sigui, quan al vídeo del tweet amb què he obert el post d'avui Renault evoca els avantatges d'un vehicle elèctric, algú es va oblidar de dir que feia molts anys milers de petites furgonetes elèctriques s'utilitzaven diàriament per lliurar productes lactis frescos a domicili a les ciutats del Regne Unit.
Pel que sigui, no hem vist gran cosa ni a les portades dels diaris ni als telenotícies sobre el fet que a Europa, les vendes de furgonetes elèctriques van augmentar un 74% durant els primers cinc mesos del 2023, convertint-se en la segona propulsió preferida darrere del que utilitzen les furgonetes dièsel.
Pel que sigui, tampoc no s'ha dit gran cosa sobre l'interès que les furgonetes elèctriques estan despertant en empreses com UPS i Amazon, amb l'objectiu d'evitar les restriccions de circulació per emissions a l'interior de moltes ciutats del continent. I pel que sigui, encara avui, hom segueix oblidant que aquests vehicles van funcionar durant molts anys al Regne Unit amb resultats més que satisfactoris (6).
Actualment, a Lausanne, el carter arriba cada dia amb el seu petit tricicle elèctric (amb remolc o sense) per repartir el correu i la petita paqueteria. Els grans paquets encara no arriben amb furgonetes elèctriques com ja ho fan a Bern, Zürich o Genève. Però La Poste té com a objectiu que tota la seva flota de distribució estigui electrificada al 100% d'aquí a 6 anys (7).
Un camion électrique de 40 tonnes permet des livraisons dans toute la Suisse, sans émission de carbone, RTS, 12h45, 14.10.2021 |
Mentre Tesla presenta el seu camió elèctric i els fabricants alemanys segueixen dissenyant nous models d'aquests vehicles, dues empreses de transportistes del cantó de Vaud (Suisse) van finançar a una start-up de Winterthour (Zürich) perquè transformés un modern camió dièsel de 40 tones en un vehicle elèctric que els permetés lliurar sense emissions arreu del país: el 2021 es va lliurar el primer vehicle (8).
eMining AG - eDumper, YouTube, 25.04.2018 |
I mentre el messies espanyol del decreixement i els seus evangelistes segueixen defenent a les tertúlies de la TV que la maquinària pesada utilitzada a la mineria marca els límits de l'electrificació, no puc deixar d'oblidar la transformació, també a Suïssa, d'un camió amb motor dièsel en un emining amb un motor elèctric alimentat per bateries, i d'això fa més de 6 anys!
El missatge que volia transmetre amb el post d'avui és que no tot el que et presenten com a nou ho és realment. I que no tot el que et presenten com a impossible ho és en realitat. Que si el treball dels científics i dels enginyers redibuixa cada dia les fronteres d'allò que fins ahir no era possible, els interessos d'aquells que tenen els capitals per anar endavant amb el seu treball poden anestesiar la seva aplicació durant dècades.
Si el debat estigués en el decreixement, ningú s'esveraria davant les xifres actuals d'un creixement demogràfic negatiu: i no és el cas! Car el debat, com sempre, està en la definició del progrés.
Vivim al s. XXI, no hi ha cotxes voladors ni anem vestits amb pijames. Ans al contrari, hi ha una capa social privilegiada que sembla tenir com a objectiu enviar-nos a tots de nou al s. XIX.
I, ara per ara, no sembla que els membres d'aquesta capa social puguin acabar sent enquitranats, emplomats i expulsats fora de les viles. Pel que fa als propagandistes de l'ús dels combustibles fòssils, no estic tant segur.
Altres lectures d'interès
Altres lectures d'interès
- Álvaro Ruiz: Este gigantesco volquete eléctrico es un prodigio tecnológico. Pretende revolucionar el sector de la minería con un invento de hace 150 años: una catenaria, Motor pasión, 20.10.2024
- Diego Gutiérrez: MAN firma el mayor pedido de autobuses eléctricos de su historia. Tras su último pedido, el operador belga Hansea tendrá la mayor flota de autobuses eléctricos de toda Bélgica, Híbridos y Eléctricos, 18.10.2024
- Wikipedia: The Adventures of Huckleberry Finn [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Tarring and feathering [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: La Jamais contente [en] [fr] [es] [ca]
- Veure First Studebaker Electric (1902), publicat en aquest blog el 15.05.2024
- Le partenariat ELF et RENAULT, Total Energies
- Hazel Southwell: The milk float was the first truly successful last-mile delivery EV, Ars Technica, 28.07.2023
- La Poste veut une flotte de distribution 100% électrique d'ici 2030, RTS, 18.01.2024
- Un camion de 40 tonnes 100% électrique débarque sur les routes suisses, RTS, 12h45, 14.10.2021
- 123 tons in motion. Rebuild of a diesel dump truck to a purely electric dumper, short eDumper, Lithium System, 04.09.2020 || Veure Switzerland - the biggest electric truck in the world, publicat en aquest blog el 16.05.2018
No comments:
Post a Comment