Friday, June 16, 2017

vilafranca de conflent

Arte-TV (2011): Villages de France - Villefranche-de-Conflent

Queden pocs dies abans que Arte-TV, la cadena cultural de televisió Franco-Alemanya, retiri de les seves pàgines un reportatge remarcable de la sèrie Villages de France dedicat a una vila catalana: Vilafranca de Conflent.

El 1973 vaig visitar per primera vegada el nord de Catalunya (coneguda per alguns com la Catalunya Nord i per altres com França). I aquella visita em va fer detestar per sempre més les fronteres internacionals. Tant com la visita per primera vegada de la Franja de Ponent o la del País Valencià m'havien fet detestar la divisió provincial del 1833.

Els anys passen i segueixo sense entendre aquells que han pres aquella divisió provincial, i la regió a la qual va donar lloc, com a base històrica per delimitar una nova frontera destinada a separar-nos d'aquells amb qui compartim llengua i tradicions. Confesso que vaig il·lusionar-me quan vam entrar en el que avui es coneix com la Unió Europea. I encara més amb el programa de les Euro-Regions. Però aquestes no van generar cap entusiasme a casa nostra, contràriament al que va passar a la Euroregio TriRhena, per citar un exemple del que vaig parlar en aquest blog el juliol del 2014.

Veure aquest reportatge i la concepció que del país i de les fronteres tenen les persones entrevistades ha estat un corrent d'aire fresc que m'agradaria compartir avui amb tu, abans que el reportatge desaparegui de les pàgines de Arte-TV i els drets d'autor acabin amb el vídeo del mateix que un ciutadà va penjar en 2014 a Youtube.


Veure també en aquest blog: Catalunya Nord - el petit tren groc ... i altres histories, 04.09.2016

No comments: