Tuesday, February 8, 2022

fiber cable management: the spaghetti approach (2/3)

source: see below


Després d'escriure l'article que vaig publicar dijous de la setmana passada (1) vaig buscar imatges sobre la gestió caòtica dels cables elèctrics i de fibra a les ciutats. Una de les que més em va impressionar és la imatge amb què vaig tancar aquell post i amb què he obert el post d'avui.

Com no vaig trobar cap referència de la fotografia, vaig fer el que faig sovint quan algú m'envia una imatge que trobo interessant i que el remitent no té ni idea d'on ha sortit: probablement perquè també li han enviat a ell sense cap mena de referència.

Motors de recerca inversa d'imatges
És per aquest motiu que vaig decidir utilitzar alguns motors de recerca inversa d'imatges. És a dir, uns motors de recerca en els que pots entrar bé l'adreça URL d'una fotografia (la que obtens quan punxes la fotografia i, amb el botó dret de la rata, copies el seu enllaç), bé carregant una fotografia que tens enregistrada al disc, i obtenir com a resultat tots els llocs de la xarxa on apareix aquesta fotografia. Mirant les seves dates, hi ha grans probabilitats que la més antiga estigui relacionada amb l'original.

Vaig provar alguns dels motors que apareixien a un article publicat el novembre del 2021 a Les Infos de Ballajack  (2) i vaig afegir algunes eines que aquest article havia oblidat mencionar. Per ordre alfabètic, vaig utilitzar aquests motors: Bing Visual Search, Getty Images, Google Images, IQDB, Pinterest, Prepostseo, Reverse Image, TinEye, Yandex.

Podria dir-te que, en general, els meus motors preferits són, per aquest ordre: Google Images, TinEye i Yandex. Però la veritat és que, en funció del que busco, puc obtenir millors resultats amb altres.

De totes maneres, de vegades, quan trobes la imatge, no és gens evident de trobar l'article del qual aquesta feia part. Pel cas de la imatge amb què he obert el post d'avui, vaig trobar una primera imatge a una pàgina polonesa, amb aquest comentari (3):
Un bon electricista pot treballar amb qualsevol cable (...) Un bon electricista realitzarà i repararà de forma ràpida i segura pràcticament qualsevol instal·lació elèctrica, sovint sense dispositius elèctrics addicionals (traducció del polonès amb Google Translate).
Yandex i Bing
Amb Yandex vaig trobar la millor qualitat d'imatge i tota una col·lecció d'imatges tant o més espectaculars que aquesta (4). Tanmateix, com en el cas de la pàgina polonesa, cap informació que em permetés identificar ni qui l'havia fet, ni on. Més o menys el mateix puc dir del resultat de la recerca amb Bing (5).

TiniEye
TiniEye em va proporcionar el resultat més precís, i alhora més extens de la meva recerca (6). Catorze imatges on només sortia exactament la fotografia que buscava i les seves dates. La més antiga d'elles del 05.09.2014, lligada a les pàgines de la BBC. Punxant l'enllaç de la imatge, la vaig trobar a la secció: Day in pictures (7) amb aquesta llegenda:
A man repairs electricity and communications cables on a pylon in Beijing, China.
A més del lloc on s'havia pres la fotografia, vaig veure a la seva llegenda el nom del seu autor i el copyright d'una agència de notícies: AFP. Aquestes informacions havien estat suprimides a les altres imatges que havia vist precedentment. 

Google Images
Amb Google Images el procés de recerca semblava seguir una litúrgia destinada a fer desistir als nous conversos. Tot començava per un resultat trist i decebedor: una fotografia amb una de les pitjors resolucions que havia vist i un enllaç críptic que barrejava la llengua que utilitzo al meu navegador (francès) i un text en espanyol: Recherche associée possible: instalaciones electricas en china.

Després de punxar aquest enllaç, vaig arribar a una pàgina que contenia una muntanya d'enllaços a articles sense connexió aparent amb l'objecte de la recerca. Vaig discriminar aquesta informació aparentment inútil punxant el botó Imatges que es troba al damunt dels resultats de tota recerca amb Google i em vaig trobar amb la fotografia que buscava i un enllaç a un article en espanyol de la BBC publicat el 2016 (8) que havia recuperat de la base de dades d'imatges de l'empresa aquella que havíem vist publicada en 2014.

Tot i que a la imatge del 2014 de la BBC es mencionava que l'agència de notícies AFP era propietària del copyright, aquesta informació havia desaparegut de la imatge del 2016, també de de la BBC.

Vaig buscar a les pàgines de l'AFP i a Twitter fotografies de les quals era autor Greg Baker. No vaig trobar la imatge que buscava.

Getty Images
Per acabar, vaig llençar una recerca per imatge a Getty Images. El resultat va ser prop de 170 imatges, unes més espectaculars que les altres ..., entre les quals no es trobava aquella que buscava. Finalment, vaig llençar una recerca textual: "greg baker" and cables.

Bingo !!! Vaig descobrir la imatge que buscava (9). En venda entre 150 CHF (petit format) i 500 CHF (4277 x 2808 px (36,21 x 23,77 cm), la imatge es presenta amb aquesta llegenda:
A worker makes repairs below electricity and communications cables on a pylon in Beijing on September 5, 2014. Shanghai stocks closed at a 17-month high on September 5 on hopes the Chinese government will introduce fresh measures to kickstart the world's number two economy. AFP PHOTO/Greg BAKER (Photo credit should read GREG BAKER/AFP via Getty Images)
Conclusions
Gràcies a TinyEye vaig poder identificar quina era la més antiga de les fotografies i vaig trobar una llegenda on apareixia el nom del seu autor: aquesta llegenda havia estat eliminada en totes les altres fotografies que havia vist precedentment. Coneixent el nom de l'autor de la fotografia, vaig trobar a Getty Images l'original i, junt amb aquest, la descripció feta per l'autor de la data i del lloc on aquesta s'havia fet.

Podia anar a dormir amb la satisfacció d'haver resolt el misteri que amagava aquella imatge. Un misteri que posa en evidencia la imbecil·litat de tots aquells que no tenen altra cosa a fer que amagar-nos tot lligam que pugui existir entre l'autor i la seva obra. Imagino que l'explicació d'aquest tipus de comportament es deu trobar en algun manual de psicologia clínica.


  1. Veure Fiber cable management: the spaghetti approach (1/2), publicat el 03.02.2022
  2. 5 sites en complément de la recherche inversée d’images de Google, Les Infos de Ballajack, 08.11.2021
  3. Dobry elektryk z każdym kablem sobie poradzi, smieszne.org, 03.01.2017
  4. Yandex: resultats de la recerca (31.01.2022)
  5. Bing: resultats de la recerca (31.01.2022) 
  6. TinEye:resultats de la recerca (31.01.2022)
  7. Day in pictures: 5 September 2014, bbc.com, 05.09.2014
  8. Cómo es el frenético plan energético de China en el que se construyen dos turbinas de viento por hora, BBC Mundo, 21.09.2016
  9. Greg Baker: China-Economy: Worker makes repairs below electricity, Getty Images, 05.09.2014

No comments: