MèdiaCat - Grup de Periodistes Ramon Barnils: GatPerLlebre | Per què estem pendents dels contenidors en flames? YouTube, 18.05.2021 |
Salvador Palomar publicava al blog de La Teiera (1) un article on descrivia la fascinació que el foc exerceix en tots nosaltres. L'article comença així (2):
Mirar el foc és fascinant. La visió de les flames enganxa, tant si observes la combustió d’uns troncs en un foc a terra com si t’esgarrifes davant les imatges de la notícia d’un incendi forestal. Del potencial destructor a la percepció més amable, en la vida quotidiana o en la festa, el foc és potser la manifestació més culturalment viscuda dels processos de transformació de la matèria que alliberen energia.Sobre la fascinació del foc i la utilització que en fan els mitjans de comunicació per atreure la nostra atenció ens parla en Alaaddine Azzouzi Rahmouni (3) al vídeo amb què he obert el post d'avui. Un vídeo que es presenta així a YouTube:
Què ens preocupa quan veiem contenidors en flames a les notícies? En què pensem i en què no pensem quan es parla de manifestacions? Quan diem que hi ha violència? Els mitjans poden fer alguna cosa per evitar les situacions de confrontació al carrer?Aquest vídeo em dona peu a proposar-te la lectura d'un article de João França (4) publicat a Mèdia.Cat (5) el passat 04.10.2022 (6). L'article comença així:
En el tercer capítol de GAT PER LLEBRE reflexionem sobre com els mitjans tracten la protesta. Indaguem quins són els esquemes mentals que fem servir els i les periodistes per pensar sobre les protestes, perquè parlem d'unes coses i no d'altres, i què anomenem violència.
Entre la tardor i l’hivern del 1976, els mitjans novaiorquesos van estar molt preocupats per una onada de crims contra la gent gran. Durant set setmanes va ser una de les principals preocupacions dels mitjans i, des de la premsa local va saltar també als mitjans d’abast estatal. Mentrestant, el sociòleg Mark Fishman va estudiar com es desenvolupava la notícia (...) i va arribar a conclusions molt interessants sobre la pràctica periodística.M'aturaré aquí, tot recomanant-te que et miris el vídeo i et llegeixis l'article: molt tranquil·lament. Ambdós ens presenten unes reflexions més que interessants sobre com hem d'interpretar el que veiem als telenotícies o el que llegim a la premsa. Quina és la responsabilitat dels professionals de la informació i quina és la nostra responsabilitat en la interpretació de la informació que consumim i en fer créixer immenses boles de neu al voltant d'informacions que, molt sovint, no tenen altre objectiu que generar el clikbait (7) necessari per alimentar els ingressos publicitaris dels editors.
Fishman va concloure que les persones que treballaven als mitjans que va analitzar aprenien a reconèixer una onada de crims llegint-se els uns als altres. Al final, els periodistes també ens informem a través de la premsa.
En el cas dels crims contra la gent gran, un diari en va començar a fer el seguiment a partir d’alguns homicidis brutals, i altres s’hi van sumar. El fet que altres mitjans s’hi sumessin confirmava als redactors del primer diari el seu bon criteri i, per tant, van decidir ampliar la cobertura del tema. Tot plegat va tenir un efecte de bola de neu. I de fet, Fishman va observar la tendència a les redaccions d’agrupar temes similars i a cobrir altres informacions que potser no s’haguessin cobert normalment per donar cos al tema del dia.
Però aquesta dinàmica informativa no depenia només dels mitjans car era la policia qui podia proveir informació sobre els crims contra la gent gran. Normalment el seu departament de comunicació no informa de totes les actuacions que fa la policia a la ciutat, sinó de les més destacades. I aquesta n'era una!
- La Teiera: Home page
- Salvador Palomar: La fascinació pel foc, La Teiera, 30.12.2012
- Alaaddine Azzouzi Rahmouni: Home page, Wikipedia, LinkedIn, Twitter
- João França: Home page, Blog
- Mèdia.Cat. Observatori crític dels mitjans: Home page
- João França: Trencadissa, pernils robats i el problema de fer bola dels conflictes, media.cat, 04.10.2022
- ¿Qué es el clickbait y cómo usarlo de forma correcta?, Escuela Superior de Ingenieros Comerciales (ESIC), Noviembre 2019
No comments:
Post a Comment