|
Ilia Repine,
Dans un champ (1879) |
|
|
Isaak Levitan
Le bois de bouleaux (1889) |
|
|
Nikolaï Pimonenko
De retour de la fôret (1900) |
|
|
Nikolaï Kouznetsov
Jour de fête (1879) |
|
Aprofitant el 200è aniversari de l'establiment de relacions diplomàtiques entre Rússia i Suïssa, el
Musée Cantonal des Beaux-Arts (mcb-a) de Lausanne ha organitzat, amb la galeria nacional
Tretiakov de Moscou, una exposició dels fons dels millors mestres del paisatge russos:
Magie du paysage russe. Chefs-d’œuvre de la Galerie nationale Trétiakov, Moscou. Vam anar a visitar-la ahir, i he de confessar que, no coneixent pràcticament res d'aquests mestres, vam sortir de l'exposició completament al·lucinats.
Reprenent les paraules del
dossier de premsa de l'exposició:
Si per a molts la contribució de l'escola russa a la modernitat comença amb l'avantguarda de la dècada de 1910, la veritat és que cal situar la ruptura amb l'art acadèmic a mitjans del segle XIX, quan una nova generació d'artistes es va negar a sotmetre als dictats de l'Acadèmia Imperial de Belles Arts de Sant Petersburg. Abandonant els temes bíblics i mitològics, aquest artistes van sortir a la descoberta de les tradicions i dels paisatges russos, re-visitant el seu passat en el context altament polititzat de l'afirmació de la identitat nacional, l'abolició de la servitud i la creença d'una contribució decisiva a la construcció d'una societat moderna i democràtica. En aquest context de canvis profunds, el paisatge va jugar un paper clau.
Es tracta d'un grup de pintors que eren coneguts amb el sobrenom dels
Ambulants i entre els que se'm fa molt difícil de destacar un mestre entre els altres. No puc oblidar però la impressió que m'han fet
Isaac Levitan (
pintures)
Ivan Chichkine (
Dans la forêt de la comtesse Mordvinova à Peterhof, 1891;
veure altres pintures),
Nikolaï Pimonenko (que avui seria ucraïnès;
pintures),
Grigoriy Myasoyedov (
pintures),
Ilia Répine (impressionant també en altres terrenys que el paisatge,
pintures), ...
No comments:
Post a Comment