Saturday, August 9, 2014

mcb-a: la magie du paysage russe

Ilia Repine,
Dans un champ (1879)
Isaak Levitan
Le bois de bouleaux (1889)
Nikolaï Pimonenko
De retour de la fôret (1900)
Nikolaï Kouznetsov
Jour de fête (1879)
Aprofitant el 200è aniversari de l'establiment de relacions diplomàtiques entre Rússia i Suïssa, el Musée Cantonal des Beaux-Arts (mcb-a) de Lausanne ha organitzat, amb la galeria nacional Tretiakov de Moscou, una exposició dels fons dels millors mestres del paisatge russos: Magie du paysage russe. Chefs-d’œuvre de la Galerie nationale Trétiakov, Moscou. Vam anar a visitar-la ahir, i he de confessar que, no coneixent pràcticament res d'aquests mestres, vam sortir de l'exposició completament al·lucinats.

Reprenent les paraules del dossier de premsa de l'exposició: Si per a molts la contribució de l'escola russa a la modernitat comença amb l'avantguarda de la dècada de 1910, la veritat és que cal situar la ruptura amb l'art acadèmic a mitjans del segle XIX, quan una nova generació d'artistes es va negar a sotmetre als dictats de l'Acadèmia Imperial de Belles Arts de Sant Petersburg. Abandonant els temes bíblics i mitològics, aquest artistes van sortir a la descoberta de les tradicions i dels paisatges russos, re-visitant el seu passat en el context altament polititzat de l'afirmació de la identitat nacional, l'abolició de la servitud i la creença d'una contribució decisiva a la construcció d'una societat moderna i democràtica. En aquest context de canvis profunds, el paisatge va jugar un paper clau.

Es tracta d'un grup de pintors que eren coneguts amb el sobrenom dels Ambulants i entre els que  se'm fa molt difícil de destacar un mestre entre els altres. No puc oblidar però la impressió que m'han fet Isaac Levitan (pintures) Ivan Chichkine (Dans la forêt de la comtesse Mordvinova à Peterhof, 1891; veure altres pintures), Nikolaï Pimonenko (que avui seria ucraïnès; pintures), Grigoriy Myasoyedov (pintures), Ilia Répine (impressionant també en altres terrenys que el paisatge, pintures), ...

No comments: