Sunday, February 19, 2023

un week-end à marseille

Échappées belles - Week-end à Marseille, YouTube, 20.06.2021


Fa molts anys d'això. Treballava a l'equip d'un projecte que tenia com a missió l'adquisició d'un modern sistema d'informació geogràfica. Jo havia identificat, testejat i omplert les fitxes d'avaluació d'uns 80 productes del mercat, i havia retingut una llista de cinc productes candidats que s'adaptaven a les especificacions que havíem rebut. Entre ells, un producte utilitzat per la marina de guerra francesa que ens va impressionar.

Va ser a un congrés a Gènova que em vaig creuar amb un antic estudiant que havia tingut a classe a la UAB: en David Comas (1) que, ja quan el vaig conèixer, sabia molt més que jo sobre un munt de coses. Em va cridar l'atenció sobre un producte anglès del qual tothom parlava: Smallworld (2). Vaig anar a veure la presentació del producte, vaig recollir força documentació i vaig petar la xerrada amb comercials i clients potencials. Quan vaig tornar a l'empresa vaig redactar un report amb les informacions que havia recollit.

GE Power - GE's Network Digital Twin - GE Power Digital Solutions, YouTube, 23.01.2018

El cap del projecte va llegir el meu report i es va interessar per aquell producte. Com a Suïssa no hi havia cap representant comercial, vam contactar l'empresa, que ens van adreçar a un representant, que vivia..., a Toulon (França) (3). Vam organitzar per telèfon un seminari perquè ens presentés el producte en detall, vam agafar el carro i vam anar-hi per un parell de dies.

Havia viatjat a França un munt de vegades, però mai no havia anat al que hom coneix avui com la regió Provence-Alpes-Côte d'Azur. Abans d'arribar a Toulon, vam fer cap unes hores al centre de Marseille. Després vam anar cap a Toulon per carreteres secundàries que coneixia el cap del projecte, i vam poder veure alguns dels magnífics paisatges de les Calanques (4).

No puc expressar tot el que vaig sentir veient aquells paisatges. No era solament la seva bellesa. Estava veient els paisatges que havia descrit un dels alpinistes que més havia admirat quan acabava de sortir de l'adolescència: Gaston Rebuffat (5), a un llibre que he perdut el compte de les vegades que el vaig llegir: Glace, neige et roc.

Climbing in the 80s: Le monde de Gaston Rébuffat, YouTube, 23.07.2017

Molts anys enrere, havia descobert l'escalada a Les Escletxes del Papiol (6) amb qui fou un gran amic i mestre: en Robert Aceña, qui em va ensenyar algunes tècniques d'escalada, a encordar-me i a fer uns quants nusos que em temo haver oblidat. Més endavant, vam fer algunes sortides pel Pirineu. Finalment, van passar algunes coses a la meva vida que ens van allunyar i vam perdre el contacte. Fa poc, l'he retrobat a Twitter (@robertacenya) i he vist que encara segueix fent alpinisme.

Burriac Films: Les Escletxes del Papiol, YouTube, 26.08.2022

Ja de retorn al present, fa uns dies estava sol a casa i vaig veure que France 3 reemetia un reportatge de la sèrie Échappées belles: Un week-end à Marseille.

És el vídeo amb què he obert el post d'avui i que et recomano de trobar un moment per veure'l. Com a gairebé tots els documentals de viatges subvencionats per les oficines de turisme local, no trobaràs res sobre els barris marginals de la vila, la delinqüència, la pobresa, etc. Tampoc trobaràs gran cosa sobre el seu port comercial o les seves zones industrials. Sí que veuràs com viu de bé la gent que té diners per fer-ho. Però també veuràs una vila d'una mediterraneïtat impressionant, que molts comparen sovint amb Barcelona sense haver-hi posat mai els peus. I per damunt de tot, veuràs uns paisatges litorals què, en bon francès: sont à couper le souffle! Uns paisatges que, a mesura que anava avançant el documental, em van fer reviure un munt de records que abans he compartir amb tu.


  1. David Comas: LinkedIn | David Comas: En el año 2030 solo el 50% de lo que haremos será parecido a lo que hacemos ahora, Nexus Geographics, 02.12.2020
  2. GE Smallworld: Home page | Wikipedia
  3. Arribats aquí, crec que paga la pena explicar-te quatre coses sobre aquest "representant comercial". És fill d'emigrants espanyols i és un dels enginyers informàtics més impressionants que mai he conegut. Era tan bo, que la seva empresa va accedir a establir la seu de la seva filial de França a Toulon per no perdre'l car, per ell, canviar de domicili a Paris o a Marseille no estava a l'ordre del dia. Era tan bo, que va impressionar immediatament al meu cap de projecte, l'enginyer informàtic més bo que mai he conegut. El corrent va passar immediatament entre ambdós, i ambdós van resoldre ràpidament qualsevol problema de configuració del producte que hagués pogut dificultar el seu desplegament a la nostra empresa. I, després d'un test exhaustiu a l'empresa, vam acabar per adquirir-lo, malgrat tenir el suport comercial tan lluny.
  4. Wikipedia: Calanques [en] [fr] [es] [ca]
  5. Gaston Rebuffat: Wikipedia [en] [fr] [es] [ca] | Portrait de Guide #3 - Gaston Rébuffat, Compagnie des Guides de Chamonix
  6. Escletxes de Papiol (Papiol, Barcelona), Roc Jumper, 05.05.2020 | Les Escletxes del Papiol, Rutas Mar y Mon, 01.12.2017

No comments: