Germany Takes the Lead in HVDC |
El passat estiu, ABB va presentar al saló de la CIGRE de Paris el resultat dels primers assaigs d'un nou sistema de cablatge pel transport d'electricitat per corrent continu d'alta tensió (HDVC). Un cable de 525 kV (1), que estableix un rècord mundial pel fet de poder oferir fins a 2,6 GW d'energia a distàncies de fins a 1'500 km, limitant les pèrdues de transmissió per sota del 5% al llarg de 1'500 km (2).
Més enllà del transport per cable submarí de l'electricitat produïda pels parcs eòlics del Mar del Nord i el seu transport als grans centres de consum a la RFA (3), el transport en corrent continu de l'alta tensió també s'utilitza pel transport subterrani en zones molt poblades o en zones ambientalment sensibles (4). En tot cas, mentre els ecologistes i els experts que els aconsellen segueixin sense saber res del gas SF6 ni del seu impacte ambiental: 23'000 vegades més potent que el del CO2 (5).
Si tenim en compte que sols un parell de cables HVDC de 525 kV son necessaris per alimentar dos milions de llars, podem arribar a la conclusió de que el transport d'electricitat a grans distàncies i amb menys pèrdues ofereix noves solucions per la importació de l'energia renovable produïda per instal·lacions solars o parcs eòlics situats en zones remotes.
Des d'un punt de vista estrictament tecnològic i econòmic, hom podria pensar que és un bon moment per traure del calaix projectes conceptuals com ara Medgrid, Desertec o l'European Super Grid.
Però des d'un punt de vista geopolític caldria demanar-se si canviar la dependència europea del petroli nord-africà i del mig orient per la de les energies renovables als mateixos països seria una bona idea. La RFA sembla seguir apostant per una independència energètica fortament articulada al voltant de la reducció del consum i la producció d'energia basada en la primacia de les fonts renovables, recolzades per recursos tèrmics com el carbó local en unes plantes que, contràriament al que diuen els experts a les tertúlies, poc o res tenen a veure amb les que coneixem en altres països (6).
Més enllà del transport per cable submarí de l'electricitat produïda pels parcs eòlics del Mar del Nord i el seu transport als grans centres de consum a la RFA (3), el transport en corrent continu de l'alta tensió també s'utilitza pel transport subterrani en zones molt poblades o en zones ambientalment sensibles (4). En tot cas, mentre els ecologistes i els experts que els aconsellen segueixin sense saber res del gas SF6 ni del seu impacte ambiental: 23'000 vegades més potent que el del CO2 (5).
Si tenim en compte que sols un parell de cables HVDC de 525 kV son necessaris per alimentar dos milions de llars, podem arribar a la conclusió de que el transport d'electricitat a grans distàncies i amb menys pèrdues ofereix noves solucions per la importació de l'energia renovable produïda per instal·lacions solars o parcs eòlics situats en zones remotes.
Des d'un punt de vista estrictament tecnològic i econòmic, hom podria pensar que és un bon moment per traure del calaix projectes conceptuals com ara Medgrid, Desertec o l'European Super Grid.
Però des d'un punt de vista geopolític caldria demanar-se si canviar la dependència europea del petroli nord-africà i del mig orient per la de les energies renovables als mateixos països seria una bona idea. La RFA sembla seguir apostant per una independència energètica fortament articulada al voltant de la reducció del consum i la producció d'energia basada en la primacia de les fonts renovables, recolzades per recursos tèrmics com el carbó local en unes plantes que, contràriament al que diuen els experts a les tertúlies, poc o res tenen a veure amb les que coneixem en altres països (6).
- (1) A títol d'exemple, COMETA, la línia elèctrica d'interconnexió construïda per Siemens entre el País Valencià i les Balears, està basada en un sistema de cablatge de 250 kV i una capacitat de 500 MW fet per Nexans. No és el cas del projecte INELFE (veure més abaix).
- (2) Tindran compte de la nova tecnologia d'ABB els projectes en curs d'estudi (veure List of HVDC projects)?
- (3) Peter FAIRLEY: Germany Takes the Lead in HVDC. New developments in high-voltage DC electronics could herald an epic shift in energy delivery , ieee.org, 29.04.2013
- (4) Aquest seria el cas del projecte INELFE (Wikipedia) que connectarà les centrals de transformació de Baixas, al Rosselló, i de Santa Llogaia d'Àlguema a l'Alt Empordà. Com en el cas de COMETA, el projecte estarà dirigit per Siemens, però el cablatge dels 8,5 km de túnel està basat en un sistema de 320 kV i 2 GW fabricat per Prysmian.
- (5) Estic convençut que no és el cas dels defensors de l'enterrament de la MAT. En tot cas, et proposo donar un cop d'ull a aquests enllaços. DERVOS CT, VASSILIOU P.: Sulfur hexafluoride (SF6): global environmental effects and toxic byproduct formation, PubMed, Jan 2000. New study shows banning use of greenhouse gas SF6 is an ‘easy win’ for the climate European Environmental Bureau, 26.06.2012. Alstom: Greenhouse Gas initiatives. ABB: Commuter sans difficulté, ABB-about 4|14
- (6) Just per tenir una altra visió que la dels experts en energia de les tertúlies televisives et proposo donar un cop d'ull a aquest remarcable article de Eric Martinot: How is Germany integrating and balancing renewable energy today?, Energiewende, 19.02.2015 (en català, introdueix l'adreça de l'enllaç a Google Translator. També et proposo veure el manifest de Energiewende en espanyol).
No comments:
Post a Comment