Tuesday, February 10, 2015

sobre la propietat intel·lectual


sinó pots veure el vídeo punxa aquí

Ahir dilluns van passar al telenotícies de la RTS la noticia de la inauguració d'un nou centre de control de swissgrid a Prilly (VD). Me va fer molta il·lusió veure a la TV companys amb els que he treballat durant molts anys (alguns els vaig conèixer quan eren aprenents!) i amb els que també m'ho he passat super bé fora de l'horari laboral.

Però deixa'm que't digui que també me va fer molta il·lusió veure que el mur d'imatge del centre de control utilitza un mapa anamòrfic de la xarxa suïssa d'alta i molt alta tensió que jo vaig dissenyar el 1994.

Tot plegat m'ha fet pensar en un article de la secció Ciencia Crítica del diari progressista diario.es: Autores, amigos y clientes: el orden importa en la firma de artículos científicos, en el que els seus autors ens explicaven tota una sèrie d'injustícies al voltant dels noms que figuren en la publicació d'un article científic i l'ordre en el que aquests es presenten.

Jo en tinc prou amb l'orgull professional de que swissgrid hagi retingut el meu design pel seu mur d'imatge. Potser perquè vaig signar un contracte que deixava clar que tot el treball intel·lectual que pogués realitzar a l'empresa quedaria en propietat de la companyia que'm pagava el salari amb el que el podia realitzar. I estic segur de no ser una excepció.

No t'amago que m'agradaria pensar que els investigadors que firmen l'article del que't parlava han fet coses molt més interessants durant la seva carrera que l'electrònica física i el sistema operatiu de l'ordinador on està instal·lat el programa de tractament de text amb el que van escriure l'article, o el programa de correu electrònic i la xarxa telemàtica que els va permetre fer-lo arribar a la redacció del diari. No estic segur però que coneguin els noms de les persones que van dissenyar aquests productes, per no parlar dels noms de les persones que van participar en la seva producció industrial. I si vaig més lluny, tampoc crec que coneguin els noms dels ciutadans que, amb els seus impostos, han finançat la seva recerca. O el dels treballadors gràcies a la plusvàlua dels quals alguna companyia els ha donat el seu sponsoring per continuar amb els seus treballs de recerca.

Segurament tenen molta raó de queixar-se i d'informar-nos en un diari progressista de la gran injustícia que estan vivint. Malauradament, l'objecte de les seves jeremiades no fa part dels meus problemes quotidians, ni dels d'una immensa majoria de la ciutadania que paga religiosament els seus impostos perquè ells puguin seguir investigant ... espero que en quelcom que sigui social i científicament tant interessant com tota la ciència i tecnologia que contenen els equips que han utilitzat per explicar-nos els seus problemes i l'electricitat que els ha permès utilitzar-los.

2 comments:

Israel Hands said...

Una gran reflexió,Batty.D´altra banda celebro que el teu disseny cartogràfic s´hagi valorat tant com per a utilitzar-lo de mur d´imatge d´aquest centre de control.I això que es tracta d´un disseny de fa ja poc més de 20 anys.Em pregunto si la xarxa d´alta i molt alta tensió a Suïssa ha canviat molt en aquests 20 anys.En fi,felicitats soci.

Roy Batty said...

Home, sí que ha canviat. De fet, canvia molt més sovint del que hom pot pensar. En tot cas les connexions. Altra cosa són els valors monitoritzats que, com es pot veure al vídeo canvien constantment (igual que les alarmes). Però sembla que el design inicial segueix sent vàlid i és el que me va fer pensar que vam fer una bona feina. I si algú la millora, doncs no me sabrà cap greu. Perquè l'important no són els egos personals, sinó que les coses avancin. Es el que jo penso, vaja.