Tuesday, July 5, 2016

xina: transports i geopolítica (1/2)


El passat 02.06.2016, The Economist publicava a la seva rubrica de política internacional un article molt interessant sobre la geopolítica de les inversions en energia i infraestructura de transport de la Xina i el seu impacte potencial en l'economia mundial: China’s foreign policy could reshape a good part of the world economy (1).

Aquest article és una descripció actual de l'estat d'un procès que ja he comentat abans en aquest blog (2) i en la que val la pena destacar que, en relació a la inversió de l'equivalent en dòlars actuals dels 130'000 milions que va representar el Pla Marshall (3), les autoritats xineses estan parlant d'invertir 4 bilions de dòlars en les infraestructures destinades a connectar el seu país a través de les noves "Rutes de la Seda" que pots trobar en la imatge que acompanya aquesta entrada.

Ara per ara però, The Economist ens parla de 900 projectes en curs, per valor de 890 milions de dòlars. Es una inversió important, però molt lluny encara de les xifres del Pla Marshall. Altrament l'article destaca també que Xina haurà de ballar amb uns països on regna un alt grau de corrupció i amb d'altres que veuen amb molt de recel el seu expansionisme hegemònic.

Just per la petita anècdota, en el disseny geopolític que'ns presenta The Economist, no surt cap corredor ferroviari ni cap port de la Mediterrània Occidental que se'ns han presentat com destinats a convertir-se en els més importants d'Europa. Tot el que puc dir és que la infografia que'ns presenta l'article de The Economist no sembla estar en contradicció amb una noticia que vaig llegir recentment a China Daily (4).


  1. The Economist. (2016): Our bulldozers, our rules. China’s foreign policy could reshape a good part of the world economy. The Economist. 02.06.2016 
  2. veure en aquest blog: la nova ruta de la seda ... (25.08.2013) o china: geopolitical of high-speed trains (25.08.2014)
  3. Wikipedia: Pla Marshall.
  4. Zhong Nan (in Shanghai, China Daily, 2016): COSCO takes 35% stake in terminal of Rotterdam. China Daily, 13.05.2016

No comments: