Tuesday, October 18, 2016

evolució del transport transalpí de mercaderies

El passat 21.09.2016, l'Office fédéral de la statistique publicava les dades de l'evolució del transport transalpí de mercaderies. Segons l'OFS, el volum de mercaderies transportades per carretera i ferrocarril a través dels Alps suïssos va ascendir a 38,7 milions de tones el 2014.

Aquest volum és més del doble que el 1981, un any després de l'obertura del túnel per carretera del Gotthard (no confondre amb el túnel ferroviari obert enguany).

I si, com pots veure en el gràfic següent, el transport de mercaderies per carretera segueix en augment, a diferència dels països veïns la major part del transport de mercaderies es continua realitzant a Suïssa per ferrocarril. En realitat, entre 1981 i 2014 la quota del transport per ferrocarril va passar d'un 17% a un 72% !!!

Després del vot del poble en 2001 i l'aplicació de la Redevance poids lourds liée aux prestations (RPLP), la política suïssa de transport està basada en el trànsfert del tràfic de mercaderies per carretera al ferrocarril. 

I tot i que entre 1981 i 2000 el nombre de camions en trànsit als Alps suïssos es va gairebé quadruplicar, les mesures adoptades després de l'aplicació de la llei han fet baixar el nombre de camions en transit mentre augmentava el volum de mercaderies transportat pel ferrocarril. 

Aquestes mesures, unides a la reducció del trànsit als Alps francesos semblen explicar l'explosió del tràfic per carretera a través dels Alps austríacs. En 2015, per exemple, el volum de mercaderies transportades per carretera a través dels Alps es repartia així: Àustria (47%), França (28%) i Suïssa (24%).

Tornant a Suïssa i donat que durant 2015 més d'un milió de camions en trànsit van creuar les nostres fronteres, tot sembla indicar que no serà possible assolir en 2018 l'objectiu establert per la llei de no excedir els 650.000 camions transportant mercaderies pesades a través dels Alps. 

De totes maneres, que més del 70% de les mercaderies en trànsit siguin transportades per ferrocarril segueix semblant-me una informació remarcable.  

No comments: