|
Avui m'agradaria parlar-te d'una festa jueva que hom coneix amb el nom d'Hanukkah (1), basada en una 'història real' que va passar a Israel fa uns 2.200 anys, un període en què l'Orient Mig estava governat per una dinastia d'origen grec (2) que practicava l'art d'assassinar tot el que es bellugués al seu voltant.
Resumint aquest període per explicar aquella festa, un dels reis d'aquella dinastia (3) va perseguir la religió i els costums dels hebreus i va profanar el Temple de Jerusalem, entre altres coses, col·locant una estàtua de Zeus. Com a reacció, Judes Macabeu i els seus quatre germans van crear un grup de resistència conegut com els Macabeus (4) i van lluitar contra els ocupants durant 3 anys, fins que van aconseguir expulsar-los.
Quan els Macabeus van entrar al Temple per netejar-lo de les imatges idòlatres i recuperar la flama de la Menorah (5), van advertir que només quedava una petita gerra d'oli i que, amb aquella minsa quantitat, només n'hi hauria prou per a un dia. Però llavors es va produir el miracle: l'oli va mantenir encesa la Menorah durant 8 dies seguits, termini necessari perquè els sacerdots poguessin preparar noves racions d'oli. És per això que la Menorah de Hanukkah o Hanukkiyyà (6) té 8 braços amb 8 espelmes: sense comptar amb l'espelma anomenada Shamash, que s'utilitza cada dia per encendre les altres. Això explica també que la festa duri 8 dies. Hanukkah seria doncs, la festa en què hom celebra una victòria, la dels pocs i mal armats, contra els molts i ben armats, i proclama la victòria del miracle mitjançant l'encesa de llums d'alegria i llibertat.
Donat que el calendari hebreu és diferent del calendari gregorià que utilitzen els cristians, les dates de la celebració d'Hanukkah són diferents cada any. Enguany començarà diumenge vinent i acabarà el 30 d'aquest mes (7).
Per celebrar Hanukkah, a cada casa es col·loca sobre la taula la Menorah de Hanukkah, que simbolitza el petit flascó d'oli que els Macabeus van trobar a les ruïnes del Temple. A partir del primer vespre i fins al vuitè, s'encén diàriament una espelma. Hanukkah també es caracteritza pel bescanvi de regals: i la tradició també vol que cada nen rebi, a més, una mica de diners. També hi ha jocs i àpats tradicionals lligats a aquesta festivitat (8).
En la mesura en què hom pugui fer confiança a un individu com Flavi Josep (9), aquest historiador va deixar testimoni escrit de la lluita dels Macabeus. Un combat que també està documentat al Primer llibre dels Macabeus (10). El problema és que, el fet que Flavi Josep participés amb Titus en el setge, saqueig i demolició de Jerusalem i la massacre, l'esclavatge o la diàspora de la bona part dels seus compatriotes (11) no van fer dels seus llibres uns best-sellers cobdiciats pels lectors hebreus. I amb relació al Primer llibre dels Macabeus, cal dir que, si aquest llibre ha estat acceptat com a canònic per catòlics i ortodoxos, és considerat com un text apòcrif pels jueus i la majoria d'esglésies cristianes protestants.
Entenc que hi hagi gent a qui les seves conviccions religioses no els permetin viure amb entusiasme la revolució dels Macabeus. En part per la violència dels seus membres en una guerra de guerrilles on mai no va quedar massa clar si es tractava d'una guerra religiosa, una guerra d'alliberament nacional o, accessòriament, d'una lluita per la implantació d'una nova dinastia de reis i sacerdots. També és veritat que, pel que fa al vessant religiós, la història ens diu que "aquell de qui no es pot dir el nom" (12), només es va mostrar en l'episodi de l'oli, i no va fer-ho ni quan Antíoc IV va saquejar el temple de Jerusalem, quan ordenà abolir la Torà, imposà els sacrificis de porcs en holocaust al Temple o quan va abolir la pràctica de la circumcisió.
També hi ha qui no comparteix el fet que es parli d'Hanukkah com d'una festa tradicional car, diuen que després de l'establiment de l'estat d'Israel, Hanukkah va començar a servir com a festivitat d'intercanvi de regals d'una manera molt similar a la de la deriva mercantilista de les festivitats del Nadal cristià.
No sé, potser també seria interessant aprofitar aquestes festes per explorar l'etimologia d'una expressió en espanyol recollida pel diccionari de la RAE (13): rollo macabeo, o rollo patatero
Resumint aquest període per explicar aquella festa, un dels reis d'aquella dinastia (3) va perseguir la religió i els costums dels hebreus i va profanar el Temple de Jerusalem, entre altres coses, col·locant una estàtua de Zeus. Com a reacció, Judes Macabeu i els seus quatre germans van crear un grup de resistència conegut com els Macabeus (4) i van lluitar contra els ocupants durant 3 anys, fins que van aconseguir expulsar-los.
Quan els Macabeus van entrar al Temple per netejar-lo de les imatges idòlatres i recuperar la flama de la Menorah (5), van advertir que només quedava una petita gerra d'oli i que, amb aquella minsa quantitat, només n'hi hauria prou per a un dia. Però llavors es va produir el miracle: l'oli va mantenir encesa la Menorah durant 8 dies seguits, termini necessari perquè els sacerdots poguessin preparar noves racions d'oli. És per això que la Menorah de Hanukkah o Hanukkiyyà (6) té 8 braços amb 8 espelmes: sense comptar amb l'espelma anomenada Shamash, que s'utilitza cada dia per encendre les altres. Això explica també que la festa duri 8 dies. Hanukkah seria doncs, la festa en què hom celebra una victòria, la dels pocs i mal armats, contra els molts i ben armats, i proclama la victòria del miracle mitjançant l'encesa de llums d'alegria i llibertat.
Donat que el calendari hebreu és diferent del calendari gregorià que utilitzen els cristians, les dates de la celebració d'Hanukkah són diferents cada any. Enguany començarà diumenge vinent i acabarà el 30 d'aquest mes (7).
Per celebrar Hanukkah, a cada casa es col·loca sobre la taula la Menorah de Hanukkah, que simbolitza el petit flascó d'oli que els Macabeus van trobar a les ruïnes del Temple. A partir del primer vespre i fins al vuitè, s'encén diàriament una espelma. Hanukkah també es caracteritza pel bescanvi de regals: i la tradició també vol que cada nen rebi, a més, una mica de diners. També hi ha jocs i àpats tradicionals lligats a aquesta festivitat (8).
En la mesura en què hom pugui fer confiança a un individu com Flavi Josep (9), aquest historiador va deixar testimoni escrit de la lluita dels Macabeus. Un combat que també està documentat al Primer llibre dels Macabeus (10). El problema és que, el fet que Flavi Josep participés amb Titus en el setge, saqueig i demolició de Jerusalem i la massacre, l'esclavatge o la diàspora de la bona part dels seus compatriotes (11) no van fer dels seus llibres uns best-sellers cobdiciats pels lectors hebreus. I amb relació al Primer llibre dels Macabeus, cal dir que, si aquest llibre ha estat acceptat com a canònic per catòlics i ortodoxos, és considerat com un text apòcrif pels jueus i la majoria d'esglésies cristianes protestants.
Entenc que hi hagi gent a qui les seves conviccions religioses no els permetin viure amb entusiasme la revolució dels Macabeus. En part per la violència dels seus membres en una guerra de guerrilles on mai no va quedar massa clar si es tractava d'una guerra religiosa, una guerra d'alliberament nacional o, accessòriament, d'una lluita per la implantació d'una nova dinastia de reis i sacerdots. També és veritat que, pel que fa al vessant religiós, la història ens diu que "aquell de qui no es pot dir el nom" (12), només es va mostrar en l'episodi de l'oli, i no va fer-ho ni quan Antíoc IV va saquejar el temple de Jerusalem, quan ordenà abolir la Torà, imposà els sacrificis de porcs en holocaust al Temple o quan va abolir la pràctica de la circumcisió.
També hi ha qui no comparteix el fet que es parli d'Hanukkah com d'una festa tradicional car, diuen que després de l'establiment de l'estat d'Israel, Hanukkah va començar a servir com a festivitat d'intercanvi de regals d'una manera molt similar a la de la deriva mercantilista de les festivitats del Nadal cristià.
No sé, potser també seria interessant aprofitar aquestes festes per explorar l'etimologia d'una expressió en espanyol recollida pel diccionari de la RAE (13): rollo macabeo, o rollo patatero
- m. coloqs. rollo (‖ cosa o persona aburrida). Este profesor es un rollo macabeo. La película era un rollo patatero.
- m. coloqs. rollo (‖ discurso largo y pesado). El conferenciante nos metió un rollo macabeo.
- Wikipedia: Hanukkah [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Imperi Selèucida [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Antíoc IV [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Macabeus [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Menorah [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Hanukkiyyà [en] [fr] [es] [ca]
- Las fechas de Hanuka en 2018, 2019 y 2020, diafestivo.es
- What Is Hanukkah?, chabad.org
- Wikipedia: Titus Flavius Josephus [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia: Llibres dels Macabeus [en] [fr] [es] [ca]
- Wikipedia:Primera Guerra Judeo-romana [en] [fr] [es] [ca]
- La vida de Brian: Lapidación, Youtube
- Diccionario de Lengua Española. Real Academia Española: macabeo, rollo macabeo
- Jokin Buesa: Mainat mira al calendario y al refranero y dice adiós a Rivera: "Hoy es Sant Martín", elnacional.cat, 11.11.2019
No comments:
Post a Comment