Sunday, December 8, 2019

barcelona i la memòria històrica: horta-guinardó

Districte d'Horta-Guinardó - Rutes d'Horta-Guinardó, Youtube, 13.07.2012

El barri del Guinardó el tenia força més visitat que el d'Horta. Ja feia molts anys que m'havia passat pel cap seguir amunt el passeig Maragall des dels Quinze (1) i, arribant al passeig de la Font d'en Fargues, tirar pel dret fins a arribar a la font (2). M'havia agradat tant que, alguns diumenges al matí m'agradava molt comprar-me La Vanguardia i anar-la a llegir sencera en aquell oasi de silenci que era la Font d'en Fargues en aquells temps.

A mesura que hi anava, m'agradava anar descobrint els carrerons del barri. Per exemple, seguir pujant fins al Parc del Guinardó (3), la Font del Cuento (4), passar el temps mirant l'espectacle visual de Barcelona als meus peus i tornar a casa baixant per l'avinguda de Montserrat o agafant la línia 31 o 32, unes antigues línies, que no sé si encara existeixen, i s'aturaven molt a prop de casa.

Un dia em va donar per baixar fent zig-zag pels carrerons del barri en direcció de la plaça Eivissa, i vaig descobrir un lloc que no podia arribar a creure'm que existís a Barcelona: el carrer d'Aiguafreda (5) i, carrer avall, el carrer de les Bugaderes (6). Si vols saber de què t'estic parlant, et proposo donar-li un cop d'ull al blog de Carme Martín: Memòria dels barris (7), llegir el contingut, mirar les imatges que conté i també el vídeo.

El carrer d’Aiguafreda es la calle más peculiar de Barcelona, Barcelona Secreta, 04.12.2018

Anys més tard, quan ja estava motoritzat, una de les coses que també m'agradava molt fer era anar a sopar per la zona de la plaça de Bacardí. Més concretament a un local que encara està obert, però del que ni conec el nom actual ni recordo com es deia abans (8). També m'agradava molt fer un tomb pels locals i restaurants que hi havia entre els passeigs Fabra i Puig i Maragall.

Però en les rares ocasions en què podia deixar el cotxe ben aparcat, el que de veritat m'agradava fer al vespre era travessar el carrer Tajo, enfilar el carrer d'Horta (9), anar a la plaça Eivissa i fer la darrera copa al local que més gràcia ens fes.

Un dels llocs emblemàtics del barri era, i espero que encara ho sigui, l'Ateneu Hortenc. Vaig quedar alguns cops amb un amic que era fill d'un soci per jugar al dòmino amb els avis. Ens ho passàvem de mort fumant un rössli quan teníem pasta (sinó, mig caliquenyo de Juneda), bevent un cigaló i fent-los emprenyar les raríssimes vegades que els guanyàvem. Però mai m'ho vaig passar tan bé com un parell de cops que vam anar a veure un partit del Barça: l'ambient era absolutament brutal!

Felipe Blasco - Un cop d'ull a l'Ateneu Hortenc, Youtube, 26.04.2010


  1. Wikipedia: Els Quinze || Google Maps
  2. Wikipedia: Font d'en Fargues
  3. Wikipedia: Parc del Guinardó
  4. Wikipedia: La Font del "Cuento"
  5. Wikipedia: Carrer d'Aiguafreda || Google Maps
  6. Wikipedia: Bugaderes d'Horta || Google Maps || 
  7. Carme Martín: El carrer Aiguafreda, els safareigs i les bugaderes, Memòria dels barris, 24.11.2012
  8. Plaça de Bacardí: Google Maps 
  9. Carrer d'Horta: Google Maps

No comments: