Tuesday, February 25, 2020

en orlando ens ha deixat (3/3)


Havíem petat la xerrada abans al bar dels Ordóñez, a la facultat de Lletres de l'UAB. Però va ser durant el curs de Geomorfologia (aka Geografia Física II) del 1983-1984 que ens vam fer amics. Com en aquella època la penya de la Tripulació del Flint em semblava un xic snob i menjaven a part, em vaig afegir a un grup d'impresentables entre els que ens trobàvem en Joan Francès, l'Antoni Canals, l'Eduard Bou, l'August Algueró i Fa, l'Orlando Barrial and myself.

Una cosa era el bar dels Ordóñez i una altra les classes d'en Manel Miró, on l'Orlando podia desenvolupar tot el seu talent creatiu. Per exemple, recordo una classe d'en Miró sobre geomorfologia glacial i l'Orlando, amb qui seia sovint al costat, que va començar a entonar por lo bajini: Morrena, la de los rojos claveles. La reina de las mujeeeres. Hei! Morrenaaa ...  El que feia tota la diferència és que l'Orlando podia mostrar-se seriós després de deixar anar aquesta mena de parides. Però com jo encara no sabia fer-ho, en Manel Miró em va invitar unes quantes vegades al llarg del curs a veure què passava fora de classe, com si diguéssim.

La prova que en Miró no era gens rancuniós és que vaig acabar el curs amb una matrícula d'honor. En part gràcies al millor dels treball de curs que mai no he fet, amb uns companys dels quals vaig aprendre un munt de coses (foto de grup per la posteritat) i amb els que m'ho vaig passar d'allò més bé. Per un motiu que no arribo a recordar, malauradament l'Orlando no feia part d'aquest grup.

Després d'aquell curs, vaig orientar-me ja decididament per la geografia i ells per la prehistòria i l'arqueologia. I tot i que la Tripulació del Flint va acabar per acceptar-me com a membre de l'equipatge, vaig seguir veient sempre que podia aquell grup de companys al bar dels Ordóñez, malgrat la brasa de les seves converses sobre en José Luis Maya (EPD), les excavacions a La Campa, etc.

Després d'acabar la carrera vam estar un temps sense veure'ns. Un dia em vaig creuar l'Orlando i, després d'unes birres per celebrar la retrobada, em va invitar a visitar l'antro que, junt amb en Joan Francès, s'havien muntat a l'Ateneu de Cerdanyola. Un antro que s'acabaria convertint, amb el temps, en un museu.

Ens vam seguir veient més o menys regularment, fins que vaig marxar cap a Suïssa. Després va venir la canalla i, anys més tard, francament no recordo amb qui (en Wazza?) ni què feia jo a Cerdanyola, em van proposar d'anar a beure una birra al 1916. Vam entrar i em vaig trobar de cara amb l'Orlando. I aquí em quedo, perquè sóc incapaç de descriure l'estrujada que ens vam fer i l'alegria de retrobar-nos.

El fet de viure a Suïssa no ens va impedir trobar el temps per fer algunes sortides que sempre se'm feien massa curtes, i on la consigna era: es pot parlar de tot menys de la feina i de la família.

Mai no oblidaré els darrers cops que ens vam veure. A un d'ells, vam començar bevent birres i fumant com turcs a la terrassa del 1916. Vam seguir amb el vi a un restaurant d'un amic seu. I, quan tothom va marxar, fumant i bevent licors que ens feia tastar el patró. No recordo a quina hora vam acabar, però sé que vaig haver d'agafar un taxi per tornar a BCN. Mai oblidaré que vaig passar un bon moment abans de recordar quina adreça li havia de donar al taxista.

El darrer cop que ens vam veure li havia de passar un film que crec recordar que havien passat a Arte-TV i que m'havia demanat gravar per la seva dona. Vam quedar a l'Heron City de la Meridiana, vam trencar la vella consigna i, tot i que vaig intentar introduir alguna frase sobre Lluïsa i la canalla, va passar tota l'estona parlant-me de la seva dona. Estava súper enamorat i a mi em feia feliç veure'l així.

Després vam seguir en contacte per WhatsApp durant força temps. Gràcies al Procés, un bon dia què no vam compartir la mateixa opinió, ens vam enviar a petar: com ho ho havíem fet un munt de vegades d'ençà que ens coneixíem! Marca de la casa. Sols què, si abans ho arreglàvem quedant per beure'ns unes birres, ara jo vivia molt lluny.

Va passar el temps i, quan em va semblar que ja havíem fet prou el ruc i havia decidit anar a veure'l, ens va caure al damunt el càncer del meu fill. El temps seguia corrent i no tinc ni idea de quan va ser que Orlando va descobrir la greu malaltia que patia. M'havia fet un altre cop la idea de tornar-nos a veure enguany quan en Sinfu em va passar la notícia que em va caure com un cop de massa al cap.

No m'he d'amagar de res. He plorat com un beneit la pèrdua de l'Orlando, recordant tots els bons moments que vam passar junts. Joder, si fins i tot quan ens discutíem em feies riure, malparit! I ja no et dic tot el que vaig sentir quan vaig veure el vídeo que va fer en David, el seu germà: molt especialment les imatges finals. És el vídeo amb el qual tanco aquesta entrada..

Una entrada que he obert amb el cartell d'un acte d'homenatge que han organitzat per l'Orlando demà al vespre. Si el vas conèixer o vols conèixer aquells que el porten al cor, i pots fer-ho, mira d'anar-hi. Només t'he d'advertir que no hi seran tots. Jo mateix, que el portaré al cor mentre visqui, no podré ser-hi.

arabellabishop: Orlando Barrial, Youtube, 18.02.2020

7 comments:

Israel Hands said...

Molt emotiu el video.No puc dir res més,amic.

Roy Batty said...

Gràcies, company.

Roy Batty said...

Una de les coses que més han arribat al cor és que, en Josep Gelabert (Pepo), un amic de tota la vida que no havia conegut mai en Orlando, va anar a l'acte d'homenatge per cobrir el meu buit. Dijous al matí m'enviava un missatge per WhatsApp que em va emocionar moltíssim:

Tot seguit et faig a mans els enllaços a les imatges i vídeos que vaig fer ahir a la trobada en record a l'Orlando. Segur que n'hauràs vist penjats d'altres, però aquests són per tu. La qualitat potser no és la millor en molts casos, ja que les condicions lumíniques no eren especialment bones. En tot cas està fet amb el cor. Quan les hagis descarregat i m'ho diguis trec els enllaços.

Quan vaig demanar-li per com havia anat l'acte i com estava la dona d'Orlando, em va respondre:

Vaig estar a l'acte del Museu i va ser molt emotiu. La seva companya va cloure l'acte, donant les gràcies per tot el suport rebut i reconeixent pel que havia vist com era estimat l'Orlando per la gent. Va ser un acte sense impostures, senzill i ple d'humanitat.

Realment l'acte d'ahir va ser molt emotiu. Són actes d'aquells en els que la gent hi va per lligam humà. I personalment, són els que a mi em reconcilien amb el món.

Com els missatges al WhatsApp acaben per desaparèixer entre la massa de rucades que ens enviem per donar-nos un xic d'humor amb el que passar el dia, no vull que s'oblidi res del que vaig afegir, Pepo.

Ja m'ho he pogut baixar tot, company. No trobo les paraules per donar-te les gràcies per haver anat a l'homenatge d'un company que no havies conegut. Ets un tio d'una generositat increïble, Pepo. I no vull esperar-me que un dels dos marxi per dir-te que t'estimo la tira, company. Vinga, una 'estrujada' molt forta i unes ganes enormes de fer-la en viu i en directe.

Roy Batty said...

I ara alguns dels enllaços als tweets que he anat recollint (no els puc ficar tots junts per les limitacions de caràcters dels comentaris)
_________________________________________
17.02.2020 - Lamento comunicar que está madrugada nos ha dejado una de las mejores personas que poblaban este universo loco de Twitter. Orlik se ha ido, y nos deja un poco huérfanos. Se lleva su alegría, sus ganas de vivir, su sensibilidad. Nos quedan sus palabras, sus recuerdos y sus fotos.
https://twitter.com/alfbosie/status/1229411021749735424
_________________________________________
17.02.2020 - El patrimoni històric-artístic de Cerdanyola no seria el que és sense ell. L’Orlando va reprendre les excavacions de ca n’Oliver, va dirigir el projecte museogràfic del Museu d'Art de Cerdanyola
https://twitter.com/maccerdanyola/status/1229510966422970368
https://www.instagram.com/p/B8qf5vridnO/?igshid=g4hcf38db3hd
_________________________________________
17.02.2020 - L’amic, el mentor en milions d’històries, el company de moltes bones estones, milions de riures.... ens ha deixat aquest matí. Qui ho diria, quan ens vam conèixer, érem dos rucs muntats a cavall. Que la terra et sigui lleu, Orlando. A reveure!
https://twitter.com/oriolmunu/status/1229319027920703488

Roy Batty said...

I ara alguns dels enllaços als tweets que he anat recollint (no els puc ficar tots junts per les limitacions de caràcters dels comentaris)

21.02.2020 - Hola gent! Soc la dona de l’Orlik. voldria informar-vos q el 26 de feb se li fara un homenatge al @maccerdanyola a les 20h i dp, al seu pub, 1916. Mes info: http://www.cerdanyolaaldia.com/cultura/item/1317-el-mac-i-el-the-1916-irish-pub-homenatjaran-orlando-barrial … Moltes gracies per les mostres de carinyo q llegeixo aqui! Es un orgull ser la seva dona!
https://twitter.com/Orlik_Cat/status/1230827552501051392

Roy Batty said...

I ara alguns dels enllaços als tweets que he anat recollint (no els puc ficar tots junts per les limitacions de caràcters dels comentaris)

26.02.2020 - @EsquellaRebel. Aquest vespre tindrà lloc a Cerdanyola del Vallès l’homenatge en record de @Orlik_Cat a 2 llocs emblemàtics per a ell: @maccerdanyola (museu d’art de Cerdanyola)20h, i al The 1916 iris pub (http://irlanda.cat)21h. No es convida particularment a ningú i tots sou benvinguts.
https://twitter.com/EsquellaRebel/status/1232595205737648129
_________________________________________
26.02.2020 - GREC Cerdanyola. Avui, durant l'homenatge a Orlando Barrial, les amigues del Servei Local de Català de #Cerdanyola ens han obsequiat, entre d'altres fotografies històriques, amb aquestes imatges. La resta de material el penjarem en un breu. Avui és el dia de l'@Orlik_Cat. Fins sempre, amic.
https://twitter.com/GREC_Cerdanyola/status/1232793391995510786
_________________________________________
26.02.2020 - Cerdanyola .info. Música irlandesa al Museu d'Art de Cerdanyola per retre homenatge i acomiadar una de les seves ànimes, l'Orlando Barrial, davant les seves estimades Dames de #Cerdanyola i amb un pati ple a vessar.
https://twitter.com/puntinfo/status/1232750992514437120
_________________________________________
26.02.2020 - Pilar Adell. Al MAC, un comiat entranyable i massiu a l'Orlando Barrial: amics, memòria , música i una ciutat agraïda per tot el que va fer per Cerdanyola.
https://twitter.com/pilaradell/status/1232795539307143169
_________________________________________
26.02.2020 - Molta gent al MAC per l’homenatge al @Orlik_Cat
https://twitter.com/tombcn/status/1232743039837319168
https://twitter.com/tombcn/status/1232947176881430529
_________________________________________
26.02.2020 - Toni M. Micó. Al #1916 homenatge a Orlando Barrial @Orlik_Cat #Hongria #Magyarország #Irlanda #Eire #lreland #Catalunya #Cerdanyola #Vallès
https://twitter.com/ToniMMico/status/1232765577732804614

Roy Batty said...

I ara alguns dels enllaços als tweets que he anat recollint (no els puc ficar tots junts per les limitacions de caràcters dels comentaris)

27.02.2020 - TOT Cerdanyola. Centenars de persones recorden Orlando Barrial en l'acte d'homenatge al MAC
https://twitter.com/TOTCerdanyola/status/1232955957321314306
_________________________________________
27.02.2020 - El @maccerdanyola acomiada el seu pare: l’Orlando Barrial @Orlik_Cat #Cerdanyola
Intervenen, entre d'altres, @puntiaj @MorralToni @gemmamoncho @jahidalgoaloy @onceuponakinga
Notícia a https://ja.cat/Q1qWG
https://twitter.com/puntinfo/status/1232946486339612672
_________________________________________
27.02.2020 - Gemma Moncho. "Perdre un AMIC en majúscules sempre és dur, perdre a l'Orlando és viure, per sempre amb un buit a l'amistat". Part del nostre petit i humil homenatge d'ahir a l'@Orlik_Cat al @maccerdanyola.
https://twitter.com/gemmamoncho/status/1232957203855945728
_________________________________________
27.02.2020 - Des del @TOTCerdanyola em van demanar quatre ratlles parlant de l'@Orlik_Cat. I ja estava previst dedicar-li la plana d'Arxiu. O sigui que aquesta setmana hi ha dos seccions parlant d'ell. I també de @onceuponakinga. Aquí us les deixo. Gràcies, Orlando. GRÀCIES, Kinga.
https://twitter.com/jahidalgoaloy/status/1232956583866490881