Sunday, February 16, 2020

le barrage de la grande dixence

Passe-moi les jumelles - "Dans les entrailles de la bête" ou l’hommage au barrage de la grande Dixence, Youtube, 24.03.2017

Quan vaig arribar a Suïssa en 1992 el primer mandat que em va donar l'empresa que em va contractar va ser el disseny i la implementació d'una base de dades que centralitzés les informacions d'un munt de sensors que, gestionats per diferents equips privats i públics d'hidrogeòlegs, recollien informacions sobre les propietats físiques i químiques de l'aigua dels aqüífers propers a la futura construcció d'un nou complex hidroelèctric: Cleuson-Dixence (1)

Aquest nou complex havia de relligar, amb una conducció blindada subterrània, diferents embassaments que representaven el 20% de l'energia acumulada del país. Sobre una distància de 16km i una caiguda de 1900m, aquest sistema de canalitzacions havia d'alimentar una central elèctrica totalment excavada a la roca amb la potència d'una central nuclear: Bieudron (2).

The structure of the entire Grande Dixence complex, CC BY-SA 3.0
Tècnicament no era evident dissenyar una base de dades accessible en lectura i escriptura pels hosts VAX de Digital que hi havia en aquells temps a l'empresa i els ordinadors personals Apple i Windows 3.0 amb què estaven equipats els equips els hidrogeòlegs: i millor no recordar les xarxes telemàtiques d'aquella època ni els seus protocols. En altre ordre de coses, per aquells que ho recordin, en 1992 el navegador Netscape (4) o el motor de recerca Altavista (5) encara eren ciència-ficció.

Finalment, vam trobar un producte que permetia la centralització i l'accés de les dades des d'entorns heterogenis. I va ser sobre aquest producte que vaig construir una base de dades que va plaure tant als diferents equips d'hidrogeòlegs com a la direcció del projecte. I em van donar llum verda per passar a la seva implementació!

Quan vaig carregar les primeres dades que em van passar els hidrogeòlegs i vaig dur a terme els primers controls de qualitat, vaig pensar que seria una bona idea comprovar si els equips de mesura presentaven la mateixa heterogeneïtat que l'equipament informàtic amb que havíem de treballar.

També vaig pensar que estaria bé comprovar si la instal·lació dels equips sobre el terreny presentava alguna característica que demanés algun tipus de ponderació i tractament en l'anàlisi de les dades. Li ho vaig comentar al cap del projecte i em va autoritzar a acompanyar un enginyer que, entre moltes altres coses, també s'ocupava de fer la ronda periòdica de comprovació de l'estat dels aparells i de les seves bateries.
Bonne retraite à Pierre Lambiel, nendaz.org n°123 - Décembre 2017, p. 23
Agafar cada dia el tren des de Lausanne a Sion (5) (on es trobava la seu de l'equip del projecte) em donava el privilegi de veure l'increïble paisatge dels Alps des de la plana del Rhône. Amb Pierre Lambiel vam deixar la plana i vam pujar per les carreteres i els camins que serpentejaven amagats al bell mig dels alpages. Descobrint chalets on menys m'ho esperava, creuant bergers amb els que ell parlava una llengua que m'era desconeguda: el Valaisan, una variant del Francoprovençal (6). Vaig descobrir poblets preciosos i vaig menjar a restaurants al·lucinants. Durant el poc temps que vaig estar als Alps amb Pierre, vaig viure un munt d'experiències que mai oblidaré mentre visqui.

I ja no trobo els mots per descriure el que vaig sentir quan l'equip d'enginyers del projecte em van invitar a passar la festa de la Saint Barthélemy als prats que hi havia damunt de l'embassament de Cleuson (7),: les ampolles de vi blanc del Valais refredant-se a un torrent amb aigua de les glaceres i la meva primera raclette au feu de bois (8).

Vaig tornar a treballar a Lausanne i el projecte va seguir endavant. Les galeries de l'interior del nou complex hidroelèctric les vaig visitar uns anys més tard, a una sortida organitzada per l'empresa. Però millor que descriure tot el que vaig veure, et proposo trobar un moment per donar-li un cop d'ull al vídeo amb què he obert aquest article. I en cas que et mengi la curiositat per veure-ho tot en directe un dia que et deixis caure per Suïssa, et passo un enllaç (9).


  1. Cleuson-Dixence: A la découverte d'un aménagement hydroélectrique unique au monde, Grande-Dixence/Alpiq, 22.04.2015 || Posters
  2. Wikipedia: Bieudron [en] [fr] [es] [ca]
  3. Wikipedia: Netscape [en] [fr] [es] [ca]
  4. Wikipedia: Altavista [en] [fr] [es] [ca
  5. Wikipedia: Sion [en] [fr] [es] [ca
  6. Wikipedia: Valaisan, Francoprovençal
  7. Wikipedia: Barrage de Cleuson [en] [fr] [es] [ca]
  8. La Suisse est belle: Raclette au feu de bois, RTS, 07.01.1968
  9. Grande Dixence: Visite à l'intérieur du mur du barrage

No comments: