Monday, February 3, 2014

wireless electric bus network



TOSA - Genève
Arreu del món, el transport urbà utilitza bàsicament dues fonts d'energia per la propulsió dels vehicles: la tèrmica i l'elèctrica. Personalment no crec que això canvii en el futur, tot i que estic convençut que si ho faran les modalitats de la seva utilització.

Pel que fa a la propulsió amb motors tèrmics crec que no és agosarat fer la predicció de que els autobusos utilitzaran l'hidrogen com a combustible en dues variants: la variant de l'hidrogen i la variant d'afegir-li CO2 per transformar-lo en bio-metà no fòssil (veure projectes en curs a Alemanya).

Pel que fa a la propulsió elèctrica, la tendència és a l'abandó progressiu de les catenàries urbanes, amb costos de manteniment elevats i amb un impacte visual negatiu. La qüestió és doncs com fer perquè els vehicles elèctrics que no s'alimentin per la catenària no estiguin obligats a carregar amb pesades bateries. Actualment hi ha dues opcions que han passat de la fase del prototip:
  • L'Online Electric Vehicle (OLEV), desenvolupat pels enginyers del Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), utilitza un enginyós sistema de càrrega continua de les bateries basat en la inducció electromagnètica, que es realitza gràcies a unes bandes de 30 cm instal·lades al paviment i connectades a la xarxa elèctrica. Et proposo de veure el vídeo World's First Road Embedded Wireless Electric Bus Network perquè et facis una idea de l'opció OLEV/KAIST.
  • El projecte TOSA (Trolleybus: Optimization du Système d'Alimentation), desenvolupat per diferents organismes de la República de Ginebra (OPI, SIG i TPG) i ABB Suisse (veure l'article "Recarga rápida" a l'edició en espanyol de l'ABB Review 4|13) es basa en una recàrrega ràpida de 15s de durada cada tres o quatre parades de bus en terreny pla (el cas de Ginebra) i no més de 4m a les parades terminals de les línies. Et proposo de veure el vídeo TOSA2013 per fer-te una idea de la simplicitat i l'estètica de les instal·lacions necessàries, en relació amb l'opció coreana i, ja de pas, fer un tomb per la Ginebra internacional que serà connectada per la Línia 5 a partir d'aquest any. Si vols, també pots veure el vídeo del primer prototip que va circular per  la factoria d'ABB l'abril de l'any passat.
Més enllà del patriotisme, crec que el sistema de Ginebra té moltes més possibilitats d'acabar imposant-se comercialment a causa de la seva flexibilitat en la concepció dels trajectes i el baix cost d'implementació en relació al sistema proposat pels coreans.

    No comments: