Friday, January 27, 2017

interference localization from space

Source: SIECAMS ILS (Interference Localization System)
Segurament ja has vist un munt de reportatges sobre els vehicles autònoms que, en un futur proper, no necessitaran conductor i aniran des d'un punt a un altre guiant-se per una combinació dels sistemes de geolocalització instal·lats als satèl·lits i de sensors embarcats al vehicle: proximitat, radars, sistemes de visió,  etc. (1).

El mes de juny de l'any passat, a Sion (Valais, Suïssa), La Poste feia els primers tests d'un bus sense conductor (2), el mes d'agost Reuters ens parlava dels primers tests d'un taxi sense conductor a Singapur (3) i el mes d'octubre Wired ens parlava d'un camió de 18 rodes que va recórrer més de 190 km sense conductor per lliurar un carregament de 50'000 cerveses (4)

Tot plegat, avui en dia no ens sembla gens extraordinari: els avions i els vaixells fa temps que utilitzen les constel·lacions de satèl·lits GNSS (5) per fixar la seva posició, determinar les seves rutes i deixar als pilots automàtics la responsabilitat de portar la nau al seu destí. Si fins i tot nosaltres utilitzem els mateixos sistemes de geolocalització des del nostre vehicle o des del nostre smartphone ! 

Avui però m'agradaria compartir amb tu un Work Paper força interessant que he trobat a l'edició de Novembre/Desembre del 2016 del magazine Inside GNSS (6): Interference Localization from Space (7).

Si fa un parell de dies veiem que, en juny de 2015, quaranta hores després que les partícules d’un núvol gegant de plasma magnetitzat expulsat del Sol arribessin a la Terra provocant una tempesta geomagnètica que va causar importants problemes en el senyal de ràdio en zones d'alta latitud del continent americà i d’altres en la transmissió del senyal dels satèl·lits (8), l'article de Inside GNSS ens parla de la interferència de les freqüències ràdio a l'espai, que fan que la indústria dels satèl·lits perdi cada any milions de dòlars a causa d'una degradació de la qualitat del servei o, fins i tot, de la pèrdua completa d'aquest.

Comprendràs que el problema no es circumscriu solament a la pèrdua econòmica si tens en compte tots els vehicles que utilitzen el senyal d'aquests satèl·lits pel seu posicionament i el reglatge de les seves trajectòries: avions, vaixells i, en un futur cada cop més proper, els busos, els camions i els cotxes sense conductor dels que parlava abans.

Es tracta d'un problema que, pels autors del Work Paper, s'està convertint en crític i que demana el disseny de sistemes capaços de localitzar ràpidament les fonts d'interferència, a fi d'analitzar quines son les accions que poden prevenir aquest tipus de problemes. Aquest no és sinó el primer d'una sèrie d'articles on s'analitzaran aspectes teòrics relacionats amb la localització del senyal d'interferència i les seves característiques tècniques, a fi de tractar la informació recollida i fer els càlculs necessaris per identificar amb precisió una posició.

Si et passes per Youtube i entres com criteri de recerca "Interference Radio Frequence Space" et trobaràs amb un munt de teories abracadabrants en relació a l'acció dels alienígenes sobre els senyals dels satèl·lits. Personalment crec que, posats a buscar amenaces, hom pot començar per mirar-se què diuen a Wikipedia sobre la Guerra Electrònica (9) i tornar a veure el film de James Bond: Goldeneye (10) per estimar quins serien els efectes d'una guerra electromagnética. O, millor encara, comprar per correu un aparell que elimina el senyal GPS en un radi de 10 m (11) i pensar que, tot plegat, no és sinó un problema tècnic d'escala.

Desconec quina és la capacitat de resistència dels satèl·lits a una tempesta geomagnètica més potent que la que vam viure en 2015. Estic segur que els sistemes civils actualment en venda arribaran a tractar correctament el problema de les interferències provocades pels satèl·lits i les estacions d'ús civil. També estic segur que els enginyers en telecomunicacions que treballen per a la defensa americana i la russa estan desplegant tots els sistemes de contra-mesures necessaris per impedir que tornem a l'edat de pedra en cas d'un atac terrorista o el d'un estat terrorista.

Però del que no estic tant segur és de voler pagar per un vehicle que, per funcionar, depengui d’aquests enginyers. I crec que tampoc no me sentiria gens segur conduint a una autopista rodejat de vehicles que, per funcionar, depenguin d’aquests enginyers o d'altres sistemes de filtratge d’interferències.


  1. Wikipedia: Autonomous car
  2. Test public des navettes autonomes, La Poste, 23.06.2016
  3. Van Der Perre, Christophe: First driverless taxi hits the streets of Singapore, Reuters, 25.08.2016
  4. Davies, Alex: Uber’s Self-Driving Truck Makes Its First Delivery: 50,000 Beers, Wired, 25.10.2016
  5. Wikipedia: Positioning system and Satellite navigation
  6. Cas que no hagis escoltat parlar mai d'aquesta publicació, es tracta d'un magazine especialitzat en  noticies lligades als sistemes de navegacio per satèl.lit: Global Navigation Satellite Systems: GNSS. Wikipedia: Inside GNSS
  7. Canzian, Luca et al.: Interference Localization from Space, Inside GNSS, Working Papers, November/December 2016 (Download this article (PDF))
  8. Sobre l'esquerdament de la magnetosfera, 25.01.2017, publicat en aquest blog
  9. Wikipedia: Electronic warfare
  10. Wikipedia: Goldeneye. Per cert, quants de nosaltres sabem que el nom del film té una relació amb l'Operation Goldeneye, destinada a preparar accions de sabotatge i a protegir Gibraltar en cas d'una aliança entre el règim de Franco i Hitler i Mussolini.  
  11. Brouilleur signaux GPS a gadgetselectroniques.com

No comments: