Sunday, October 27, 2019

on trobar dades sobre la memòria històrica


No sé si ja has sentit parlar d'en Hibai Arbide Aza (1): es va formar com advocat a Barcelona i se'n va anar a viure a Atenes, on treballa com a corresponsal de la cadena llatinoamericana TeleSUR i escriu com a freelance per a diversos mitjans com Pikara, CTXT, El Salt o eldiario.es.

Fa molts anys que està implicat en qüestions relacionades amb les fronteres i la llibertat de moviment des de diferents facetes; com a activista -membre de diversos col·lectius a Barcelona-; com a advocat -quan treballava d'això defensant migrants i manters, entre d'altres-; i ara com a periodista -cobrint l'anomenada "crisi dels refugiats" dels últims anys.

Fa pocs dies que el segueixo a twitter, però han estat suficients per fer renàixer l'esperança que el periodisme pot ser una altra cosa que una professió reservada a esbirros sense altre criteri que el seu ego i la nòmina.

Entre el munt de notícies més que interessants que publica al seu compte, vaig trobar un enllaç a una base de dades: Innovation and Human Rights (IHR) (2), actualitzada per un equip liderat per Concha Catalan (3) que es presenta així: Recopilem i republiquem dades per a facilitar l'accés a informació sobre la Guerra Civil i el franquisme, especialment de víctimes i persones represaliades.


Si mai has estat buscant informació sobre un familiar o qualsevol altra persona jutjada pels tribunals militars del franquisme, et recomano començar a buscar-la a la base de dades de l'IHR (cf 2). En el meu cas, vaig buscar al meu avi (4) i, malgrat un error en la transcripció de les dades, vaig trobar entre el mig milió de procediments judicials militars inventariats, les dades del seu Consell de Guerra sumaríssim (5), que espero que un dia em permetin consultar. També vaig trobar al meu avi a la Llista de reparació jurídica de víctimes del franquisme (1938-1978) (6),

No vaig trobar a la base de dades de l'IHR (cf 2) a un altre familiar que buscava. Vaig reeixir a trobar-lo al PARES (7) (8), però no vaig reeixir a trobar-lo a l'inventari de les Víctimes de la guerra civil i la repressió franquista a les terres de Lleida: morts, represaliats i deportats (9). A les pàgines del Centro Documental de la Memoria Histórica, del Ministerio de Cultura y Deporte (10) es mencionen altres bases de dades que, com no estan encara en línia, no he consultat.

Tinc una amiga que va descobrir recentment on havien afusellat al seu avi i ara està a la recerca de trobar qualsevol expedient que li permeti saber on podien haver-lo enterrat. Tinc un altre amic que també està a la recerca d'uns germans de la seva mare a la Ribera de l'Ebre. Gràcies a la base de dades de l'IRH ha pogut descobrir que altres familiars de la seva mare van passar pels tribunals militars.

Estic esperant vejam si aquest amic troba més informació i podem adreçar una sol·licitud a l'Auditor President de l'Archivo del Tribunal Militar Territorial Tercero (TMT3) de Barcelona o si podem contactar l'arxiu del mateix Tribunal per demanar l'accés a la documentació.


  1. Muzungu Producciones Audiovisuales. Quienes somos. Foro Internacional de la Cultura Libre 2015, Barcelona: Participantes.
  2. Innovation and Human Rights : Home Page, Twitter || Karma Peiró: Una base de dades centralitza més de 200.000 registres de víctimes de la Guerra Civil i el franquisme, El Nacional, 26.11.2017
  3. Concha Catalan: LinkedIn, Twitter, Blog. A més de l'IHR, Concha també lidera un projecte que tots hauríem de conèixer: Govern Obert. Explorant el Govern Català (Home page, Twitter)
  4. Veure en aquest blog: Barcelona i la memòria històrica: la Sagrera, publicat el 28.07.2019
  5. IHR: TORRES ARENILLAS, Juan María
  6. Llista de reparació jurídica de víctimes del franquisme (1938-1978), Arxiu Nacional de Catalunya. Relació de persones a les quals es va instruir un procediment judicial militar durant la Dictadura de Franco. || Sílvia Marimon: L'Arxiu Nacional de Catalunya publica la llista amb els 65.590 condemnats injustament pel règim franquista, Ara.cat, 07.07.2017
  7. Portal de Archivos Españoles (PARES): Víctimas de la Guerra Civil y Represaliados del Franquismo: Home page
  8. Llobera, Jaime (Valent)
  9. Memorial Democràtic: Víctimes de la guerra civil i la repressió franquista a les terres de Lleida: morts, represaliats i deportats. Universitat de Llleida.
  10. Centro Documental de la Memoria Histórica: Home page

No comments: