Thursday, March 2, 2023

calle 13

elvecindariocalle13: Los Idiotas, YouTube, 05.11.2014


Fa uns dies vaig publicar un post on et parlava de la música dels anys 80 (1). La música sempre ha sigut una part molt important de la meva vida. He sentit bandes amb un ritme que m'ha enganxat, altres amb una lletra que m'ha arribat a l'ànima, altres amb un vídeo d'un tema que m'ha emocionat. Rarament, bandes o solistes on la música i les lletres m'hagin provocat la tempesta emocional que em provoquen els temes de Calle 13 (2) o, ja en la seva carrera en solitari, de Residente (3): 31 premis Grammy Llatins i 5 en solitari.

Els vaig descobrir tard, massa tard. Ho vaig realitzar quan, comentant amb Lluïsa si mai havia escoltat aquesta banda, em va dir que els estudiants suïssos de les seves classes d'espanyol li havien parlat moltes vegades de Calle 13. Jo els vaig descobrir no fa gaire temps per atzar, a Twitter. Algú va penjar el tema amb què he obert el post d'avui i em vaig enganxar immediatament.

elvecindariocalle13. Calle 13 - Latinoamérica, YouTube, 27.09.2011

Sobre el compromís musical i social de Calle 13 i, en particular, el de René (Residente), podria omplir pàgines. Però millor et deixo llegir a títol introductori les entrades de Wikipedia i buscar a Google tot allò que pugui interessar-te.

Deixa'm però destacar també el seu compromís panamericà, amb temes com ara: Latinoamérica (4), on no t'hauries de perdre ni les llengües que pots sentir al vídeo ni els comentaris que la gent ha deixat a YouTube. O un tema brutal més recent com This is Not America (5), on també et recomano llegir els comentaris que la gent ha deixat a YouTube. Un compromís que s'estén a la resta del món, amb temes com ara: El Hormiguero (6), on pots trobar fins i tot el català a la seva lletra. Un altre tema brutal que subscriuria la més radical de les bandes dels anys 80 és Multi Viral (7). O un altre dels temes que més m'han impactat: Adentro (8).

Residente - René (Official Video), YouTube, 28.02.2020

Jo ja tinc una edat. Així que, si et dic que pocs temes m'han emocionat més al llarg de la meva vida que el de René (8), segurament entens el que et vull dir. Poesia pura i una tempesta de sentiments per descriure un moment vital de l'autor, però també la recuperació de la memòria històrica del passat del Carib, a través d'un joc practicat pel poble taíno: el batú (9).  Per cert, ja que hi som en el tema de la poesia, no deixis d'escoltar aquest tema: Desencuentro (10) i el seu vídeo, màgia pura, dirigit per René (11).

Calle 13 - Digo Lo Que Pienso (Video oficial), YouTube, 03.11.2013


  1. Veure Israel Hands: a friendship's story during the 80s, publicat en aquest blog el 26.02.2023
  2. Wikipedia: Calle 13 [en] [fr] [es] [ca]
  3. Wikipedia: Residente [en] [fr] [es] [ca]
  4. elvecindariocalle13. Calle 13 - Latinoamérica, YouTube, 27.09.2011
  5. Residente: This is Not America (Official Video) ft. Ibeyi, YouTube, 17.03.2022
  6. Calle 13 - El Hormiguero, YouTube, 30.05.2014
  7. Calle 13 - Multi Viral ft. Julian Assange, Kamilya Jubran, Tom Morello, YouTube, 13.12.2013
  8. Calle 13 - Adentro, YouTube, 07.03.2014
  9. Residente - René (Official Video), YouTube, 28.02.2020
  10. Alberto Palao Murcia: ¿Con qué parte del cuerpo jugaban pelota los indios taínos a los que Residente nombra en ‘René’? los40.com, 04.03.2020
  11. Residente - Desencuentro (Official Video) ft. Soko, YouTube, 31.03.2017
  12. Wikipedia: Desencuentro (canción)

No comments: