Thursday, March 30, 2023

paleofuture - mobility in lausanne (1949)



Fa poc vaig visitar a Twitter el compte d'aquest enginyer turc. I mentre anava navegant entre les seves entrades, vaig trobar el vídeo amb què he obert el post d'avui. Un vídeo que m'ha fet al·lucinar, car he descobert en ell la vila de Lausanne tal com era el 1949.

Em va cridar molt l'atenció que la majoria dels carrers i dels edificis que surten al vídeo no han canviat en gairebé 75 anys! En realitat, seria capaç de reproduir avui el trajecte que va des de la rue Marterey fins a l'aeroport de Lausanne (aquest sí que ha canviat, i molt!), passant pel Grand-Pont.

El que desconec és si el senyor de la moto aerotransportada va ser el precursor paleofuturista d'una idea encara més delirant: el Carvair, un vol de Zürich a Londres on hom podia carregar el cotxe a l'avió. Aquesta excentricitat, només apta per a butxaques molt privilegiades, va ser possible durant els anys 1960, però es va suspendre 6 anys després de la inauguració d'aquest servei a causa de la seva manca de rendibilitat.

Das Auto-Flugzeug «Carvair» (1965), SRF Archiv, 02.03.2023

Tenint en compte el que costava un bitllet d'avió en aquells temps i el sobrecost que representaria pujar un cotxe a l'aparell, m'ha cridat molt l'atenció veure pujar per la rampa dos Mini Cooper i un Citroën 2CV. Quan he realitzat que aquesta era la part del reclam publicitari i he vist quins eren els cotxes que es carregaven en realitat, i on tenien el volant, ho he entès tot molt més bé.

No comments: