La filmoteca maldita - A Taxi Driver - El "2 de octubre" Coreano, YouTube, 01.10.2023 |
El passat cap de setmana vaig publicar un post (1) on et parlava de llibres gratuïts que podies trobar en línia, particularment d'aquells publicats per Freeditorial (2).
Un dels llibres publicats per aquesta editorial és un relat d'EM Ariza: ¡No quiero que me den el Premio Nobel! (3), on hi ha un paràgraf que vaig trobar interessant:
Deixa'm començar confessant-te que no arribo a trobar el temps per visitar amb la freqüència que hauria de fer-ho els diferents canals de La Filmoteca Maldita (4): Bienvenidxs al canal que habla de cine y no de lo que estrenan en las salas.
Vaig descobrir aquest canal de YouTube amb un dels vídeos dels quals El feo està més orgullós (5): El año que los anarquistas okuparon la industria del cine (6). El feo. Un personatge que, segons YouTubePedia (7) és conegut pel seu activisme d'extrema esquerra, i que va publicar aquell vídeo gairebé un any després de crear La Filmoteca Maldita. Gairebé un any abans de ser detingut el 29.10.2021, acusat de distribució il·legal de material protegit per drets d'autor. Però és millor deixar que sigui ell qui ens expliqui la seva detenció al vídeo que pots trobar a continuació.
Ara deixa'm dir unes coses sobre el vídeo publicat per La Filmoteca Maldita amb què he obert el post d'avui.
El vaig veure els dies en què esclatava una nova guerra a Orient Mitjà que va provocar una brutal descàrrega d'odi entre els partidaris d'ambdós bàndols. Més enllà de la càrrega d'odi que canalitzava la premsa, les xarxes socials i també algunes formacions polítiques, em vaig quedar estorat quan vaig realitzar que la guerra d'Ucraïna, de la que ens parlaven mati, tarda i nit, va deixar d'existir en qüestió d'hores a la premsa, a la TV i a les xarxes, fins i tot entre els partidaris irreconciliables d'ambdós bàndols.
Si el que estava passant a Armènia, al Kurdistan o a l'Afganistan, ja era poc menys que invisible a causa de la guerra a Ucraïna, ara era aquesta guerra qui havia desaparegut totalment dels radars mediàtics.
Per deixar en l'oblit l'existència d'aquestes guerres i els morts i el dolor que seguien provocant, la premsa, la TV, les xarxes socials, però també cadascun de nosaltres, no havíem necessitat més que uns dies, per no parlar d'unes hores. Com podríem doncs recordar coses que van passar durant els anys 1960, fins i tot el 1980? Quina seria en aquest cas la responsabilitat de la minoria manipuladora de què ens parlava EM Ariza, i quina la de la majoria que es deixa arrossegar per aquesta manipulació?
Afortunadament, hi ha altres minories com la que representa El feo i la seva Filmoteca Maldita que ens parla de cinema de veritat, i no del que hom estrena a les sales. I, a través del seu treball, ens recorda fets que fa molt temps havien quedat oblidats. Fets que avui no seríem capaços d'associar al simpàtic país del Gangnam Style, enllà on es fabriquen molts dels dispositius electrònics que corren per casa, o que portem a la butxaca.
El vídeo amb què he obert el post d'avui ens presenta un recull de films que ens parlen d'una massacre que va tenir lloc a la ciutat de Gwangju, a Corea del Sud, del 18 al 27 de maig de 1980 (8). Una massacre que El feo ens descriu prenent com a fil conductor un film sud-coreà del 2017: A Taxi Driver (9). Un film que, tot i haver-lo vist córrer per Netflix, Amazon, Google Play o FilmAffinity (10), mai em va cridar l'atenció. Perquè, també era el meu cas, no havia sentit parlar mai de la Massacre de Gwangju i em va fer pensar en un remake coreà d'un film de Martin Scorsese, interpretat per monstres del cinema americà com Robert De Niro, Jodie Foster, Harvey Keitel, Cybill Shepherd, ...
Com El feo havia publicat el vídeo a YouTube l'1 d'octubre, no va voler deixar passar l'oportunitat de recordar-nos l'aniversari d'una altra massacre, la Masacre de Tlatelolco (11), que va tenir lloc el 02.10.1968, a la Plaza de las Tres Culturas de Tlatelolco, a la ciutat de México, dies abans de la celebració dels Jocs Olímpics d'estiu de 1968. Pots trobar desenes de vídeos a YouTube i centenars d'articles sobre el que va passar aquell dia. Però el que ara et proposaré és que veiem junts el vídeo de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH) que pots trobar amunt.
Un dels llibres publicats per aquesta editorial és un relat d'EM Ariza: ¡No quiero que me den el Premio Nobel! (3), on hi ha un paràgraf que vaig trobar interessant:
En definitiva, la manipulació sempre ha estat i continua sent l'eina bàsica per aconseguir que una majoria de persones actuï contra els seus propis interessos, en benefici d'una minoria manipuladora. De fet, la primera cosa que fa tot règim polític, sigui democràtic o dictatorial, és manipular la història a la seva manera. És a dir, mentint sense rubor sobre la història del seu país i la del món, per tal de legitimar-se a través del domini del pensament dels seus ciutadans.Ampliaré aquest tema el gener de l'any vinent amb un vídeo de Nieves Concostrina que tinc programat per a la seva publicació. Però ara deixa'm canviar de tema, tot i que ja veuràs més endavant que no gaire.
Deixa'm començar confessant-te que no arribo a trobar el temps per visitar amb la freqüència que hauria de fer-ho els diferents canals de La Filmoteca Maldita (4): Bienvenidxs al canal que habla de cine y no de lo que estrenan en las salas.
Vaig descobrir aquest canal de YouTube amb un dels vídeos dels quals El feo està més orgullós (5): El año que los anarquistas okuparon la industria del cine (6). El feo. Un personatge que, segons YouTubePedia (7) és conegut pel seu activisme d'extrema esquerra, i que va publicar aquell vídeo gairebé un any després de crear La Filmoteca Maldita. Gairebé un any abans de ser detingut el 29.10.2021, acusat de distribució il·legal de material protegit per drets d'autor. Però és millor deixar que sigui ell qui ens expliqui la seva detenció al vídeo que pots trobar a continuació.
La filmoteca maldita - Os explico mi detención, YouTube, 31.10.2021 |
Ara deixa'm dir unes coses sobre el vídeo publicat per La Filmoteca Maldita amb què he obert el post d'avui.
El vaig veure els dies en què esclatava una nova guerra a Orient Mitjà que va provocar una brutal descàrrega d'odi entre els partidaris d'ambdós bàndols. Més enllà de la càrrega d'odi que canalitzava la premsa, les xarxes socials i també algunes formacions polítiques, em vaig quedar estorat quan vaig realitzar que la guerra d'Ucraïna, de la que ens parlaven mati, tarda i nit, va deixar d'existir en qüestió d'hores a la premsa, a la TV i a les xarxes, fins i tot entre els partidaris irreconciliables d'ambdós bàndols.
Si el que estava passant a Armènia, al Kurdistan o a l'Afganistan, ja era poc menys que invisible a causa de la guerra a Ucraïna, ara era aquesta guerra qui havia desaparegut totalment dels radars mediàtics.
Fabienne Desseux: Du passé faisons table basse, Twitter, 24.11.2023 |
Per deixar en l'oblit l'existència d'aquestes guerres i els morts i el dolor que seguien provocant, la premsa, la TV, les xarxes socials, però també cadascun de nosaltres, no havíem necessitat més que uns dies, per no parlar d'unes hores. Com podríem doncs recordar coses que van passar durant els anys 1960, fins i tot el 1980? Quina seria en aquest cas la responsabilitat de la minoria manipuladora de què ens parlava EM Ariza, i quina la de la majoria que es deixa arrossegar per aquesta manipulació?
Afortunadament, hi ha altres minories com la que representa El feo i la seva Filmoteca Maldita que ens parla de cinema de veritat, i no del que hom estrena a les sales. I, a través del seu treball, ens recorda fets que fa molt temps havien quedat oblidats. Fets que avui no seríem capaços d'associar al simpàtic país del Gangnam Style, enllà on es fabriquen molts dels dispositius electrònics que corren per casa, o que portem a la butxaca.
El vídeo amb què he obert el post d'avui ens presenta un recull de films que ens parlen d'una massacre que va tenir lloc a la ciutat de Gwangju, a Corea del Sud, del 18 al 27 de maig de 1980 (8). Una massacre que El feo ens descriu prenent com a fil conductor un film sud-coreà del 2017: A Taxi Driver (9). Un film que, tot i haver-lo vist córrer per Netflix, Amazon, Google Play o FilmAffinity (10), mai em va cridar l'atenció. Perquè, també era el meu cas, no havia sentit parlar mai de la Massacre de Gwangju i em va fer pensar en un remake coreà d'un film de Martin Scorsese, interpretat per monstres del cinema americà com Robert De Niro, Jodie Foster, Harvey Keitel, Cybill Shepherd, ...
Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH) - 2 de octubre, matanza de 1968 en la Plaza de las Tres Culturas, YouTube, 03.10.2022 |
Com El feo havia publicat el vídeo a YouTube l'1 d'octubre, no va voler deixar passar l'oportunitat de recordar-nos l'aniversari d'una altra massacre, la Masacre de Tlatelolco (11), que va tenir lloc el 02.10.1968, a la Plaza de las Tres Culturas de Tlatelolco, a la ciutat de México, dies abans de la celebració dels Jocs Olímpics d'estiu de 1968. Pots trobar desenes de vídeos a YouTube i centenars d'articles sobre el que va passar aquell dia. Però el que ara et proposaré és que veiem junts el vídeo de la Comisión Nacional de los Derechos Humanos (CNDH) que pots trobar amunt.
- Veure Free Ebooks (2), publicat en aquest blog el 26.11.2023
- Freeditorial: Home page || Facebook || Instagram
- EM Ariza: ¡No Quiero que me den el Premio Nobel!, Freeditorial, 25/04/23
- La Filmoteca Maldita: YouTube || Instagram || Twitch || Twitter || Facebook (Comunidad) || Patreon
- Isabel Villagar: La filmoteca maldita: Las emociones son importantes para empatizar con el público siendo uno mismo, La brújula del canto, abril 2020
- La filmoteca maldita - El año que los anarquistas okuparon la industria del cine, YouTube, 27.02.2019
- YouTubePedia: La filmoteca maldita
- Wikipedia: Gwangju Massacre [en] [fr] [es] [ca]
- A Taxi Driver: Wikipedia [en] [fr] [es] [ca] || IMDb || Rotten Tomatoes || Choe Sang-Hun: In South Korea, an Unsung Hero of History Gets His Due, The New York Times, 02.08.2017
- A Taxi Driver: Los héroes de Gwangju, FilmAffinity
- Wikipedia: Masacre de Tlatelolco [en] [fr] [es] [ca]
No comments:
Post a Comment