Sunday, August 18, 2013

Almere 2013 - back to the future

La vila d'Almere es troba a la província de Flevoland, que es va crear el 1986 a partir de les terres de tres polders recuperats al IJsselmeer. Estem parlant d'una vila que no existia abans i que és el fruit d'una planificació del territori destinada a descongestionar Amsterdam. La primera casa de la vila es va construir el 1976, poc després d'iniciar-se la construcció del primer edifici de Ciutat Badia: les possibles comparacions s'acaben aquí. Almere, amb gairebé 200'000 habitants, s'ha convertit en la 7a ciutat del país: el govern ha autoritzat recentment que pugui augmentar fins 350'000 a l'horitzó 2030.

Amb tot però, el més sorprenent és que, bellugant-te pels diferents districtes de la vila, mai no tens el sentiment que estigui tant poblada. Estem parlant de cases baixes que rarament superen els tres pisos d'alçada, sovint vorejant canals de drenatge o llacs artificials, gairebé totes amb pàrquing exterior. Estem parlant d'una ciutat amb rutes especifiques per bicicletes, d'altres d'ús exclusiu pels autobusos.  Amb escoles, centres hospitalaris, instal·lacions esportives, parcs, ... I malgrat tot, el sentiment d'espai és senzillament brutal!  Com han arribat a fer-ho? Us proposo de buscar les respostes a Green City Almere.

Parlem ara d'urbanisme? Comencem per una recerca indiscriminada a google sobre l'arquitectura de la vila punxant aquest enllaç: impressiona, oi? Deixeu-me continuar recordant que la vila s'ha construït al damunt d'un polder sorrenc que es troba a 5 m per sota el nivell del mar. Es un detall important abans de presentar Almere Centrum.  I ho és perquè estem al davant d'un enorme City Mall (zona comercial) dissenyat per l'arquitecte francès Christian de Portzamparc, construït al damunt d'un pàrquing de les mateixes dimensions i integrat amb pisos destinats a l'habitatge. Aquesta concepció fa que els únics vehicles que't creues a la superfície del centre vila siguin principalment bicicletes i velomotors (a les zones no peatonals!). No veuràs camions a la zona del City Mall fent operacions de càrrega i descàrrega, perquè aquestes operacions es realitzen prioritàriament al subterrani del centre vila i les mercaderies pugen als centres comercials amb elevadors.

Parlem ara de l'arquitectura dels blocs de pisos? Com ja haureu vist abans estem parlant de construccions d'una audàcia increïble. Com la de les torres residencials Side by Syde, plantades directament sobre el llac Weerwater. O la d'un edifici absolutament futurista seguint la riba del llac: The Wave. La de les persianes de l'edifici The City, destinades a integrar-se amb la forma de l'edifici quan es tanquen. A la plaça del Fòrum, l'anomenat bioscop Utopolis, un cinema multi-sales amb una arquitectura insòlita. A la ciutadella del City Mall hi ha la cadena del Bakker Bart on pots esmorzar a uns preus raonables. Costat Forum, hi ha una escala insòlita que no porta enlloc, però que serveix per protegir de la puja una de les entrades del pàrquing i com a lloc de trobada pel jovent de la vila. També, just al davant del Forum, la bogeria arquitectònica de l'edifici Lakeside: per cert, hi ha un restaurant de la cadena Bobbie Beer on es menja bé, bé de preu i el jovent que s'ocupa del servei és super simpàtic. Més amunt, en ple City Mall, hi ha la zona de lleure de Belfort, on hi havia un restaurant de la cadena La Cubanita, que juga al típic tòpic carero de les tapes, els mojitos i la sangria en un ambient simpàtic. Ara que, per bogeria arquitectònica, desafiant la llei de la gravetat sobre un substrat de sorra, tampoc està gens malament la dels murs inclinats de l'edifici Smaragd: la seva forma i la combinació de colors estan destinats a millorar la il·luminació natural de l'interior dels apartaments.  O les construccions futuristes del Modecentrum/ Brandboxx. O al districte de Business, el complexe de La Defense o la torre del WTC (Carlton WTC2), amb 120m d'alçada!

Altres referències:

No comments: