Thursday, December 14, 2023

intel·ligència artificial - ostres i captura de CO₂ (2/3)

Source: @bhent_india, 06.05.2021-07:59 AM


Al post que vaig publicar ahir (1) vam veure com ChatGPT creava un article a partir d'una pregunta en anglès que vaig fer-li. La pregunta era aquesta:
I'd like to ask you to write a divulgation article with 600 words maximum. This article must deal with the January 2022 knowledge of CO2 capture in oyster shells. This article should include information about other molluscs that can also accumulate significant amounts of CO2 in their shells.
Avui m'agradaria compartir la resposta a la mateixa pregunta amb l'ús d'una altra eina d'intel·ligència artificial generativa: Microsoft Copilot (2). 

Un cop em va presentar la seva resposta, vaig fer-li una altra pregunta: Can you translate your answer into Catalan?. Aquesta va ser la resposta de Microsoft Copilot: Sí, per descomptat! Aquí tens la traducció del meu article anterior.

Et passo un extracte de la traducció del resultat tal qual el vaig rebre, sense modificacions. Pots provar a fer-ho tu mateix per veure quin és el resultat.



Ostres i altres mol·luscs: una solució natural al canvi climàtic?

El canvi climàtic és un dels reptes més urgents del nostre temps, impulsat per l'augment de les emissions de diòxid de carboni (CO2) i altres gasos d'efecte hivernacle a l'atmosfera. Mentre molts esforços es centren en reduir aquestes emissions, alguns científics també estan explorant maneres de treure el CO2 de l'aire i emmagatzemar-lo en una forma segura i estable. Una d'aquestes solucions potencials és utilitzar l'habilitat natural dels mol·luscs, com ara les ostres, les cloïsses i els musclos, per capturar i emmagatzemar CO2 en les seves closques.

Els mol·luscs són animals marins que tenen dues closques dures fetes de carbonat de calci, un mineral que conté carboni i oxigen. Per construir les seves closques, els mol·luscs extreuen ions de carboni de l'aigua de mar, el que redueix l'acidesa de l'aigua i augmenta la seva capacitat per absorbir més CO2 de l'atmosfera. Aquest procés s'anomena calcificació i elimina eficaçment el CO2 de l'oceà i l'aire, emmagatzemant-lo en les closques dels mol·luscs.

(...).




Si ja has provat d'entrar la pregunta que et proposava a Microsoft Copilot (si vas actualitzant Windows, també el trobaràs al navegador Edge) i has comparat la seva resposta amb la que vam obtenir ahir amb ChatGPT (1), segurament hauràs vist que és un xic diferent. Part d'aquesta diferència l'explica que la versió gratuïta de ChatGPT utilitza GPT versió 3.5, i el Microsoft Copilot amb què vaig fer el test utilitza la GPT versió 4.0 Turbo (3).

Deixant de banda la qualitat del contingut de la resposta de Microsoft Copilot, el que més m'ha agradat d'aquesta és el fet que mencioni les fonts on ha trobat les informacions que ens presenta. En el meu cas, eren aquestes: Probablement, a les futures versions de Microsoft Copilot presentaran les fonts consultades seguint estàndards acadèmics com: APA, MLA, Chicago o alguna barreja d'aquestes de l'estil de les que jo utilitzo al post. Però, ara per ara, és el que l'eina dona de si, i ja és molt més del que en fan altres.



Oops! Estic escrivint aquest post dimecres al vespre i se m'ha fet un xic tard. Seguirem demà si et sembla bé.


  1. Veure Intel·ligència artificial - ostres i captura de CO₂ (1/3), publicat en aquest blog el 13.12.2023
  2. Microsoft Copilot: AI for All || Damián García: Microsoft Copilot estrena version web: el asistente de IA ahora se puede usar desde cualquier dispositivo, La Vanguardia, 15.11.2023
  3. Javier Marquez: Copilot evoluciona y se actualiza con GPT-4 Turbo, una versión mejorada de DALL·E 3 y un intérprete de código , Xataka, 06.12.2023

No comments: