Thursday, December 7, 2023

els fanzins i la intel·ligència artificial

Couper/Coller - Reconfigurer la bande dessinée à l’ère numérique
10.11.2023–7.1.2024 - EPFL Pavilions, Pavilion A
Mardi à dimanche, 11h – 18h - Entrée libre


Tot i que ja feia temps que corrien, jo vaig descobrir els fanzíns a principis dels anys 1980. Més enllà del que puguin dir els erudits, la meva experiència és que estaven molt condicionats per dos factors: el seu autor tenia una història per contar, o no; o bé el seu autor sabia dibuixar, o no.

Els fanzins que van córrer per les meves mans estaven fotocopiats en blanc i negre. Uns, estaven mal dibuixats i amb una història inexistent; altres amb una bona història, però amb una lamentable qualitat de dibuix; altres ben dibuixats, però amb una història totalment psicòtica; i finalment, hi havia les veritables obres d'art.

Amb l'arribada dels ordinadors personals, la qualitat va millorar. Però jo també em vaig fer gran i vaig començar a distanciar-me d'aquell món i, a poc a poc, el meu interès es va dirigir a altres expressions artístiques, com ara l'Street Art, al que l'he dedicat uns quants posts en aquest blog (2) i un àlbum que tinc un xic descuidat a Flipboard, bàsicament perquè els enllaços apunten a pàgines que ara són de pagament, han canviat de nom o simplement han desaparegut.

El temps va seguir avançant i, aquells que creien tenir alguna cosa a dir, van trobar a Twitter i a Instagram un canal on fer-ho, i en Photoshop i Canvas la manera d'expressar-ho gràcies als mems (3). I dels gifs animats a Twitter hom va passar als vídeos curts, bàsicament a TikTok, on no tenir gran cosa a dir no ha impedit als seus autors tenir una gran difusió urbi et orbi

Un cop gairebé esgotades totes aquestes manifestacions terapèutiques de l'art, podríem estar davant d'un revival del còmic. I enllà on la intel·ligència natural ja no dona per més (4), hom ens presenta la intel·ligència artificial (5) com una solució que permet superar aquest hàndicap.

L'anunci de l'exposició "Couper/Coller - Reconfigurer la bande dessinée à l’ère numérique" amb què he obert el post d'avui, m'ha fet recordar el vídeo que pots veure a continuació, que ens presenta un tutorial delirant per crear un còmic gràcies a la intel·ligència artificial.

Tanmateix, el record que guardo d'aquest vídeo és el menyspreu amb què el va comentar un company de la feina amb qui el vaig compartir. Un company que està convençut de ser un gran cuiner després que es va comprar una Thermomix

IA Pulse - Bruno A.D - Créer une bande dessinée avec l'IA (Tutoriel complet - intelligence artificielle), YouTube, 05.11.2023


  1. Wikipedia: Fanzín [en] [fr] [es] [ca]
  2. Veure posts de Street Art publicats en aquest blog
  3. Wikipedia: Meme [en] [fr] [es] [ca]
  4. Veure The decline of the Flynn effect, publicat en aquest blog el 13.09.2020
  5. Veure la trilogia de posts Què en penso de la intel·ligència artificial? (1/3) (2/3) i (3/3) publicats enguany respectivament els 02.02.2023, 07.02.2023 i 09.04.2023

No comments: