Sunday, January 4, 2015

some suggestions to manage your library (1)

versió actualitzada a evernote

El passat mes de setembre vaig crear un post on t'explicava com organitzo les meves notes amb evernote. I el passat mes d'octubre et vaig parlar d'una aplicació que podia ajudar-te en la producció i la gestió de la teva bibliografia: citelighter.

Aprofitant que m'he agafat uns dies de festa aquest cap d'any i que, en el moment d'escriure aquesta entrada, fa -6.5°C al carrer i la neu està dura com una pedra, m'agradaria compartir amb tu algunes de les coses que he fet per organitzar els llibres que tenim repartits entre la casa i la feina.

Calibre. En primer lloc, la base del catàleg de llibres reposa sobre una aplicació portàtil i gratuïta: calibre. Com ja saps, m'agrada privilegiar la utilització de les versions portàtils. En aquest cas, això me permet dividir la nostra biblioteca de la manera següent: general, tècnica, científica, lingüística i ... neures personals, també una dedicada a Isaac Asimov. Cadascuna d'aquestes biblioteques és doncs portàtil i puc escollir com desplegar-la o com organitzar les copies de seguretat: ordinadors (casa, feina), llapis USB, ... També puc decidir quines son les metadades (etiquetes) més apropiades en funció del contingut de cada biblioteca.

Metadades. Com a casa tenim llibres en català, francès, anglès, espanyol ... i fins i tot en llatí, vaig decidir crear totes les metadades en anglès. I sobre aquest punt, ser molt estricte i reemplaçar les metadades que pugui tenir el llibre (o que calibre m'hagi descarregat) per un nombre limitat, clar i fàcil de recordar.

Sumari / Abstract: En complement de les metadades, la descripció del contingut del llibre és molt útil, més quan ja fa molts anys que l'has llegit i el seu títol no et diu gran cosa. En aquest cas, acostumo a fer confiança a les descripcions que calibre troba a google i amazon. Però si el resultat no me convenç, acostumo a utilitzar altres recursos, com lecturalia (espanyol), babelio (francès) o d'altres.

Calibre sense ebooks: També utilitzo calibre per catalogar llibres que tinc a la biblioteca, a la cava o a la feina, però no en ebook. Com en el passat calibre no mostrava els llibres dels que no tenia un fitxer electrònic, tot i guardar a la seva base de dades les seves metadades, m'he creat un fitxer text estàndard que omple aquest buid i me permet de tenir catalogats tots els llibres que corren per casa ... i no perdre'ls de vista després d'una actualització de calibre.

Un altre dia t'explicaré com m'ho faig per escanejar automàticament els llibres amb l'ajuda d'un smartphone i les aplicacions gratuïtes que pots trobar a android.

No comments: