Una amiga a qui en Hands havia batejat fa anys com "La Madrastra" va enviar-me un missatge dient-me que estava pensant inscriure's a un grau de la UOC en Història, Geografia i Història de l'Art (1).
Mentre llegia el seu missatge, vaig tenir un flashback. Vaig recordar que, quan estava estudiant a la UAB, amb en Hands vam veure que a Història de l'Art anunciaven un curs de "Miniaturas irlandesas del s. VII". Per un moment vam pensar a anar-hi d'oients. Però ja en aquella època començàvem a ser coneguts a Bellaterra. Bé, no ens enganyem, ell molt més que jo, principalment a causa de la seva carrera artística (2). I vam arribar a la conclusió que corríem el risc de no passar desapercebuts si entràvem a classe i, amb molta probabilitat, expulsats als 15 sec. de fer-ho.
La veritat és que estàvem molt interessats en seguir aquell curs car, com tothom sap, després de la conversió al Cristianisme, les peces més importants de l'art irlandès no arribarien fins a mitjan segle VII, molt especialment amb la il·luminació de manuscrits, donant lloc a les principals obres mestres del període, com ara el Llibre de Durrow (3).
Honestament, ja pots imaginar-te que no coneixíem res de tot això en aquella època. Però ens va semblar que podria ser interessant anar a aquelles classes, demanar bibliografia i fer preguntes pertinents: com ara si la raça de gos que presenta la miniatura que obre aquest article indicava la presència de punks als convents d'Irlanda ja a l'alta edat mitjana.
Finalment, en Hands va decidir inscriure's a un curs d'Història del Cinema que tenia bona pinta. Tant, que no parava de donar la brasa proposant-nos d'anar a veure algunes de les projeccions que passaven. Jo m'excusava dient-li que ja havia vist una pila de vegades Metròpolis i El cuirassat Potemkin. I que, si les veia un altre cop, acabaria per obrir-me les venes.
La veritat és que preferia veure el cicle de films de Humphrey Bogart que passaven a TVE. No era tant sols pels films, que adorava, sinó per la penya que ens ajuntàvem per veure'ls davant d'una vella tele Philips que corria per casa: en blanc i negre, però amb molt bona qualitat d'imatge i de so (4). El plus eren els comentaris erudits amb els quals ens alimentaven intel·lectualment un tio d'El Burgo de Osma i el seu amic, que semblava moltíssim a Steve Buscemi.
Tot això per demanar-te que paris compte quan m'escriguis amb el que em dius. Pots acabar per desencadenar un trastorn logorreic (5) amb les conseqüències que ja hauràs pogut deduir al llarg d'aquest article.
La veritat és que estàvem molt interessats en seguir aquell curs car, com tothom sap, després de la conversió al Cristianisme, les peces més importants de l'art irlandès no arribarien fins a mitjan segle VII, molt especialment amb la il·luminació de manuscrits, donant lloc a les principals obres mestres del període, com ara el Llibre de Durrow (3).
Finalment, en Hands va decidir inscriure's a un curs d'Història del Cinema que tenia bona pinta. Tant, que no parava de donar la brasa proposant-nos d'anar a veure algunes de les projeccions que passaven. Jo m'excusava dient-li que ja havia vist una pila de vegades Metròpolis i El cuirassat Potemkin. I que, si les veia un altre cop, acabaria per obrir-me les venes.
Tot això per demanar-te que paris compte quan m'escriguis amb el que em dius. Pots acabar per desencadenar un trastorn logorreic (5) amb les conseqüències que ja hauràs pogut deduir al llarg d'aquest article.
- UOC: Grau d'Història, Geografia i Història de l'Art
- Israel Hands a la dreta de l'imatge. publicat a Sinfu: Monstruación la torna a liar, El Geògraf Solitari, 26.07.2009 || Més informacio a Monstruación (Alfredito), BCStore, 25.05.2017
- Diana Olivares Martínez: Arte Irlandés Altomedieval, arteguias.com
- Philips: Raffael-S 17TD210A/00
- Wikipedia: Logorrea
No comments:
Post a Comment