Thursday, August 19, 2021

una nova vida per velles fotografies

Source: David Guasch


Fa poc més d'un any t'explicava que havia vist a Twitter el resultat impressionant de la restauració de velles fotografies amb el programa DeOldify (1). I que vaig dir-me que valia la pena de provar quin resultat tindria aplicat a unes fotografies restaurades que acabava de rebre. 

També et deia que havia llegit que la versió més avançada i user friendly d'aquest programa es trobava a les pàgines de MyHeritage (2) on havia obert un compte gratuït de test. I com, a partir d'una imatge molt deteriorada que havia pujat en juliol del 2019 (3), havia arribat al resultat de la imatge que vaig pujar en juliol del 2020 (4).

Honestament, el resultat em va convèncer i, ja inscrit com a client, he seguit anant fent proves amb una aplicació que no ha deixat de millorar. Per una de les darreres proves que he fet, he utilitzat una vella fotografia que guardava la meva àvia. 

No estic molt segur de qui és. Probablement, un germà de la meva àvia a qui no vaig conèixer car, després de lluitar al front amb una columna de la CNT (5), va lluitar amb el maquis contra els nazis a França. Hom no va saber gairebé res més d'ell, sinó que els nazis l'havien fet presoner i, segons la meva àvia, el darrer rastre es va perdre quan el van pujar a un tren amb destí a un camp d'extermini.

Source: David Guasch

Amb no més de tres clics amb el ratolí, la comparació entre l'original i el resultat és senzillament impressionant. Probablement, els avançaments de la intel·ligència artificial podran corregir automàticament en el futur detalls com el color del mocador a l'esquerra de la imatge o el deteriorament de la zona inferior esquerra de la imatge. 

Si tingués el temps i els coneixements de PhotoShop necessaris, probablement arribaria a corregir aquests efectes. Però prefereixo quedar-me amb el resultat i la mirada determinada d'aquell jove milicià que, més que probablement, va ser el meu besoncle.


  1. DeOldify: Home page
  2. MyHeritage: Home page || MyHeritage Lanza una Innovadora Característica para Colorear Automáticamente Fotos en Blanco y Negro, BusinessWire, 12.02.2020
  3. Veure Feliç aniversari, mama!, publicat en aquest blog el 22.07.2019
  4. Veure Feliç aniversari, mama!, publicat en aquest blog el 22.07.2020
  5. Veure Barcelona i la memòria històrica: la Sagrera, publicat en aquest blog el 28.07.2019

No comments: