Thursday, May 19, 2022

economia circular - una experiència personal (1/2)

NotebookcheckReviews: Lenovo Thinkpad T470s Review. Detailed. High end mobile 2017 laptop, YouTube, 31.03.2017


Prefaci
Hom diu de l'economia circular que és un model de producció i de consum que té com a objectiu garantir un creixement sostenible en el temps.

Una sostenibilitat basada en l'optimització dels recursos: la reducció en el consum de primeres matèries i l'aprofitament dels residus, reciclant-los o donant-los una nova vida per convertir-los en nous productes.

Avui m'agradaria compartir amb tu el procés que he seguit per donar-li una nova vida a un ordinador que he comprat recentment de segona mà.

Aquest post no té cap altra pretensió que compartir un procés, uns enllaços i un programari gratuïts que puguin ser útils a tots aquells que compren un ordinador de segona mà.

Soc conscient que les descripcions tècniques que faig en algun moment d'aquest procés poden ser complicades de comprendre per algunes persones que llegiran aquest post, i que d'altres les consideraran massa bàsiques i insuficients.

Introducció
Una de les coses que més m'agrada fer durant la pausa del migdia és una caminada fins al llac Léman. Depenent del camí que segueixo, sovint passo davant d'una botiga que ven bons ordinadors de segona mà a un preu molt interessant.

El passat mes d'abril, vaig estar fent un munt de tests de diferents distribucions de Linux amb un vell ThinkPad x201 que utilitzava com notebook personal i de viatge (1). Probablement, els tests van anar més enllà del que podien resistir l'edat i la configuració de la màquina (2009). Aquesta va començar a escalfar i ara no aguanta més de 10 minuts abans d'aturar-se quan la temperatura és massa alta.
Lenovo ThinkPad X201

Tinc pensat desmuntar-lo completament i fer-li una bona neteja amb un compressor d'aire que el meu fill m'ha de passar. Probablement també serà necessari afegir-li pasta tèrmica al processador (2) (3). Si, malgrat tot, decideix que li ha arribat el moment, m'acomiadaré d'ell amb tristor.

Una màquina molt interessant
Vaig passar per la pàgina web de la botiga de la qual et parlava amb la idea de veure què tenien en oferta. Vaig veure un Lenovo ThinkPadT470 del que tenia molt bones referències.

L'endemà vaig passar per la botiga, però no el tenien en stock i van dir-me d'esperar una setmana per poder donar-li un cop d'ull. La meva traducció personal va ser: no tinc aquest ordinador perquè, en realitat, el compro a un altre venedor i m'emporto una comissió legitima en la venda.

A la tarda vaig visitar una pàgina suïssa de subhastes: ricardo.ch i vaig veure un model molt més complet: Lenovo ThinkPadT470s per un preu de sortida de vora de 100 CHF inferior al preu de la botiga de què et parlava. Just per informació estem parlant d'una màquina que, per la configuració que estava buscant, nou i sortit de fàbrica, s'havia venut, segons el país i el venedor, entre 1.600 i 2.300 €.

Just per estar segur, vaig visitar a la pàgina de Lenovo la fitxa tècnica del Lenovo ThinkPadT470s (4). També vaig passar per les pàgines d'Icecat (5) i Wikipedia (6). I també vaig llegir els resultats dels tests realitzats a una pàgina independent (7). Més tard, també vaig llegir un bon comparatiu entre el model de la botiga i el que havia trobat a la pàgina de les subhastes (8).

Indice de réparabilité (France)
Seguidament, vaig buscar l'Indice de réparabilité francès (9) -en projecte a Espanya- del model que més m'interessava, però no el vaig trobar. Vaig mirar què hi havia a iFixIt (10) -junt amb Icecat (cf. 5) una altra pàgina de visita recomanada-, i vaig completar el que vaig trobar amb alguns vídeos de YouTube (11).

Tot plegat em van fer pensar que, a més de ser una molt bona màquina, podria reparar-la tants cops com fos necessari i allargar la seva vida durant molts més anys.
Indice de réparabilité (France): Home page

Contacte directe amb el venedor
Finalment, vaig localitzar la pàgina web de l'anunciant de la subhasta, una botiga a Zürich especialitzada en la venda d'ordinadors de segona mà d'empreses que passen a models superiors un cop les màquines es consideren amortitzades. Vaig veure el notebook que m'interessava, el seu preu era inferior al de la subhasta. Vaig passar la comanda un diumenge a la tarda, l'ordinador sortia de Zürich l'endemà a la tarda, i el dimarts al matí ja tenia la màquina a casa, perfectament embalada, neta i amb una versió de Windows en francès preinstal·lada.



  1. Veure Windows 11: heading straight for the abyss? (2/2), publicat en aquest blog el 28.04.2022
  2. Lenovo ThinkPad X201 X201i, HowFixIt
  3. Intel: Application et fonctionnement de la pâte thermique
  4. Lenovo: ThinkPad T470s
  5. Icecat: Lenovo ThinkPad T470s
  6. Wikipedia: ThinkPad T series
  7. Lenovo ThinkPad T470s, Notebook Check || Andreas Osthoff: Lenovo ThinkPad T470s (Core i7, WQHD) Laptop Review, notebookcheck, 03/08/2017
  8. Lenovo ThinkPad T470 vs Lenovo ThinkPad T470s, techlitic.com
  9. Indice de réparabilité (France): Home page || Repair EU: Home page || Miguel Ángel Medina y Silvia Ayuso: Consumo prepara una etiqueta para indicar qué aparatos y electrodomésticos son más sencillos de reparar, El pais, 15.03.2021
  10. iFixit: Tutoriels de réparation [en] [fr] [es] || iFixIt: Lenovo ThinkPad T470 Repair
  11. SellBroke: How to Disassemble Lenovo ThinkPad T470 Laptop or Sell it, YouTube, 12.11.2019

No comments: