Wednesday, March 13, 2019

the global carbon project


Durant la meva època d'estudiant al Departament de Geografia de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) (1) hi havia un professor de l'àrea de Geografia Física que mai no he deixat de respectar: en Manel Miró (2). Part d'aquest respecte estava relacionat amb el fet que em passava regularment referències de llibres i articles per alimentar la meva curiositat sobre un domini que adorava. Recordo que, entre aquestes lectures, sempre hi havia alguna del CSIRO (3), un organisme que li mereixia el més gran respecte.

Va ser gràcies a en Manel que vaig començar a llegir alguns dels treballs de recerca de The Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation (CSIRO), una agència federal independent australiana responsable de la investigació científica en l'àmbit nacional, però treballant també amb organitzacions d'arreu del món. Crec que val la pena recordar que, a un país amb poc més de 25 milions d'habitants, l'estat dóna a suport a una organització que té la seva seu a la capital: Canberra, i més de 50 centres de recerca repartits per tot Austràlia, però també a França, Xile i els USA, amb més de 5.500 empleats en 2017.

Fa uns dies, estava buscant informació sobre els equips de recerca d'una organització que vaig seguint de tant en tant: The Global Carbon Project (6), que té com a missió comprendre el cicle del carboni, quantificant les emissions globals de gasos d'efecte hivernacle i les seves causes. No sé com, però durant molt de temps se m'havia escapat que el director executiu d'aquesta organització era un investigador del CSIRO, amb un nom que em recordava quelcom. Ja saps, em faig vell i començo a recordar molt millor el que va passar fa molts anys, més que no el que hagi pogut menjar al migdia.

Doncs resulta que el director executiu de The Global Carbon Project s'anomena: Pep Canadell (7), va estudiar Ecologia a l'UAB, va entrar a treballar com a Professor Ajudant el mateix any que jo vaig fer-ho al Departament de Geografia i va marxar el mateix any que jo ho vaig fer. I aquí s'acaben totes les ressemblances car, després de deixar Bellaterra, va passar per les universitats de San Diego, Berkeley i Stanford, a Califòrnia; i més tard a Indonèsia, des d'on va passar a treballar pel CSIRO a Austràlia en 1998. El pots seguir a twitter en aquest enllaç: @pepcanadell


  1. Universitat Autònoma de Barcelona: Home page, Dept. Geografia.
  2. Biblioteca Nacional de España: Miró i Orell, Manuel de
  3. CSIRO: Wikipedia, Home page
  4. Wikipedia: Australia [en
  5. Wikipedia: Canberra [en]
  6. The Global Carbon Project: Wikipedia, Home page
  7. Pep Canadell: The Conversation, The Global Carbon Project, @pepcanadell

No comments: