Thursday, April 15, 2021

les trains de nant de drance

Chrominance - Les Trains dEmosson, YouTube, 03.01.2018

Fa molts anys vaig publicar un article on comentava una visita que havia fet amb els companys de la meva empresa a una central hidroelèctrica revolucionaria que s'estava construint a l'estat de Valais: Nant de Drance (1).

Vaig arribar a Suïssa en 1992. I durant 10 anys vaig viure els moments més intensos de la meva vida professional, treballant bàsicament amb els enginyers del servei de construcció de línies i amb els que s'ocupaven de l'operació de la xarxa. Treballant amb ells, vaig tenir també l'oportunitat de conèixer els col·legues que treballaven sobre el terreny: entre ells, els increïbles muntadors de línies elèctriques o els equips de les centrals de producció i de transformació.

També vaig tenir el rar privilegi que l'empresa acceptés la meva proposició per l'adquisició d'un GIS (2) que era totalment revolucionari en 1992. Vaig poder documentar les línies d'alta i molt alta tensió, les línies de tele-transmissió que utilitzaven els cables d'aquelles línies, la fibra òptica i les antenes GSM instal·lades a les torres d'alta tensió. Representar amb precisió aquests equipaments en mapes cartogràfics a diferents escales i en esquemes unifilars o multifilars, junt amb les seves dades tècniques i administratives. Passar ràpidament d'una representació a una altra amb un senzill clic.

Poc temps després vaig ser designat responsable tant de l'explotació del GIS com dels projectes que li estaven associats. Projectes com ara l'adquisició d'un sistema dedicat a la concepció i simulació de torres d'alta tensió i conductors de línies elèctriques, Però també l'adquisició i explotació un sistema utilitzat per la planificació i càlcul de costs del manteniment d'aquelles infraestructures. Finalment, també la programació de les interfases necessàries per a la sincronització de les dades entre aquests sistemes.

Nant de Drance (3) no va ser l'únic projecte on vaig participar. Hi ha projectes, com ara Cleuson-Dixence (4), que ja estaven molt avançats quan vaig arribar a Suïssa. També vaig participar en altres projectes des del seu inici, com ara els de les artèries: Chamoson-Chippis (5) i Mörel -Ulrichen (6).

Swissgrid - Raccordement de Nant de Drance, YouTube, 16.08.2019

Però cap projecte em va enganxar tant com aquest. Així que, quan veig vídeos com el que he penjat més amunt, no puc deixar de veure'l sense una certa emoció. Recordo el primer traçat de la línia, la importació al GIS i al programa de concepció i simulació de les dades de geòlegs i topògrafs validant o corregint, en funció d'una pila de paràmetres, la seqüència automàtica del posicionament de les torres d'alta tensió. Les anàlisis de la seva resistència a les allaus, al pes del gel ... La separació de les fases de cables gruixuts com a braços. Les hipòtesis climàtiques retingudes per establir la resistència al gel o a la dilatació per la calor i la seva distància de seguretat al sòl i a la vegetació, els contrapesos necessaris per evitar que els cables balancegin amb perill.

La central de Nant de Drance es va connectar a la xarxa elèctrica el passat 04.08.2020 (7) i actualment ja és una de les més importants bateries de les que disposa la xarxa elèctrica europea, permetent l'acumulació de l'excedent de producció de les renovables, i alliberant-lo quan és necessari, contribuint per aquest mecanisme a la seguretat del subministrament a Suïssa.

Tinc moltes ganes de tornar a visitar Nant de Drance quan s'acabin les restriccions de la pandèmia. Però, quan sigui possible tornar a fer-ho, m'agradaria que sigui pujant amb els trens que has pogut veure al vídeo amb què he obert aquest post.


  1. Veure Le chantier de Nant de Drance, publicat en aquest blog el 13.08.2015
  2. GIS/SIG: Geographic Information System [en] [fr] [es] [ca]
  3. Nant de Drance: Home page || Swissgrid
  4. Veure Le barrage de la Grande Dixence, publicat en aquest blog el 16.02.2020
  5. Swissgrid: Chamoson-Chippis
  6. Swissgrid: Mörel -Ulrichen 
  7. Nant de Drance : Première connexion d’une machine au réseau, Association des entreprises électriques suisses AES|AES, 05.08.2020

No comments: