briancny - Simnai Dirdro (twisted chimney) - 2010, YouTube, 23.02.2021 |
Navegant per Pinterest vaig descobrir-ne una imatge que va retenir la meva atenció. I com és habitual entre els usuaris d'aquesta xarxa social, la seva llegenda (si mai en trobes una!), no tenia gran cosa a veure amb la imatge que presentava.
Vaig descobrir al vídeo amb què he obert el post d'avui que l'autor del design de l'obra és Brian Tolle (1) i que l'escultura es troba a prop del poble de Bute town (2), al costat de la A465, prop de Rhymney, al comtat de Caerphilly, no lluny de Cardiff, la capital de Gal·les.
La llegenda del vídeo de YouTube ens diu que:
Segurament, recordar el passat i projectar-lo cap al futur sigui una bona idea per oblidar un present trist. Un present que, encara avui, està marcat per l'empremta de les polítiques neoliberals de Margaret Thatcher i dels governs conservadors o laboristes que la succeïren.
Un present que sèries TV com Hinterland / Y Gwyll (2013-2016) (5) o, més recentment, Hidden / Craith (2018) (6) ens presenten com un territori en sinistre total. Tot i que cap d'aquestes sèries arribava però a descriure el present com un article que The Wales On Line dedicava a Butetown (no confondre amb Bute town), a la zona de Cardiff, amb uns elevats nivells de pobresa (7).
M'estava demanant si va ser una bona idea anar al Regne Unit per intentar impressionar als súbdits de la Corona per denunciar la centralització del model territorial espanyol.
Vaig descobrir al vídeo amb què he obert el post d'avui que l'autor del design de l'obra és Brian Tolle (1) i que l'escultura es troba a prop del poble de Bute town (2), al costat de la A465, prop de Rhymney, al comtat de Caerphilly, no lluny de Cardiff, la capital de Gal·les.
La llegenda del vídeo de YouTube ens diu que:
Les xemeneies de maó del segle XIX eren meravelles arquitectòniques: les millors es poden considerar escultures. Partint de la idea d'un d'aquells gegants caiguts, l’escultura de Brian Tolle s’eleva al vessant d'un turó. Però a diferència de les antigues xemeneies que marcaven el cel amb fum i altres gasos contaminants, aquesta es recaragola sobre si mateixa tornant al sòl. Aquest gir fa referència a les tecnologies modernes destinades a aturar l’escalfament global mitjançant la captura de CO₂ en el sòl. Connectant la xemeneia amb el sòl, es crea una passarel·la fantàstica de la qual reapareix la seva boca a poca distància. Allà on un cop hi havia fum, ara hi ha un jardí que connecta el passat industrial i el futur verd de Gal·les.L'escultura es troba molt a prop d'una vella explotació minera construïda als voltants del 1800 (3). La llegenda a Vimeo del vídeo realitzat per Juris Kudeiko diu: aquesta obra vol crear una visió futurista en contrast amb representacions més literals de la història de la mineria de Gal·les (4).
Segurament, recordar el passat i projectar-lo cap al futur sigui una bona idea per oblidar un present trist. Un present que, encara avui, està marcat per l'empremta de les polítiques neoliberals de Margaret Thatcher i dels governs conservadors o laboristes que la succeïren.
Un present que sèries TV com Hinterland / Y Gwyll (2013-2016) (5) o, més recentment, Hidden / Craith (2018) (6) ens presenten com un territori en sinistre total. Tot i que cap d'aquestes sèries arribava però a descriure el present com un article que The Wales On Line dedicava a Butetown (no confondre amb Bute town), a la zona de Cardiff, amb uns elevats nivells de pobresa (7).
M'estava demanant si va ser una bona idea anar al Regne Unit per intentar impressionar als súbdits de la Corona per denunciar la centralització del model territorial espanyol.
- Brian Tolle Studio: Home Page
- Wikipedia: Bute town || Google Maps
- Alfred Freke: Rhymney ironworks, National Museum Wales
- Juris Kudeiko: Twisted Chimney, Vimeo
- Veure TV Series - Hinterland / Y Gwyll, publicat en aquest blog el 06.11.2019
- Wikipedia: Hidden (2018 TV series)
- Will Hayward: The heart of Butetown: How a deprived community is fighting back against a reputation forced upon it, The Wales On Line, 10.07.2019
No comments:
Post a Comment