Tuesday, May 4, 2021

manuel d'écologie urbaine (1)

Marie Wild - La nature en ville: Ça donne quoi?  YouTube, 18.09.2020


A finals de l'any passat, vaig llegir un estudi de la Diputació de Barcelona que porta per nom Renaturalització de la ciutat (1). Segurament pel fet d'estar lligat a una sèrie que porta per nom: Urbanisme i Habitatge, al text de l'estudi vaig veure molta més Antropització que no pas Renaturalització. Res a veure amb el que pots veure al vídeo amb què he obert aquest post, basat en el llibre Manuel d'écologie urbaine, presentat a l'inici per Audrey Muratet.

Es tracta d'un vídeo curt sobre els erms no edificats del port de Strasbourg. Val la pena veure'l per tenir una altra visió sobre l'ecologia urbana.

Sense allunyar-me molt del tema, fa gairebé sis anys vaig publicar un article sobre aplicacions que et permeten identificar el nom de les plantes a partir de la fotografia de les seves fulles, flors, fruits...  (3). El resultat no em va acabar de convèncer i ho vaig deixar córrer.

Fa uns dies vaig tornar a carregar una d'aquelles aplicacions a Google Play: PlantNet Plant Identification (4). La versió que he provat està ja traduïda a un munt de llengües, entre elles el francès, l'espanyol o el català. Vaig estar fent algunes proves pel jardí de casa, més tard a un bosc del barri. I la veritat és que em va agradar el resultat. Era molt fiable pel que fa a les 28'000 espècies inventariades a la seva base de dades i molt interactiu per identificar aquelles espècies que encara no estan inventariades i que vaig poder afegir a la base de dades. Pel que fa a les espècies ja inventariades, després de fotografiar una xicoia (dent de lleó) del jardí de casa, pots veure les informacions a les que vaig tenir accés a la llegenda de la fotografia.
Taraxacum officinale F.H. Wigg.Pissenlit officinal, Pissenlit

Pl@ntNet es presenta a la seva pàgina web (5) com un projecte de ciència participativa accessible sota la forma d'una aplicació que ens ajuda a identificar les plantes a partir de les nostres fotos.

Aquest projecte forma part de la iniciativa Floris'Tic (6), que té per objectiu salvar la divisió entre la societat i les ciències de les plantes, d’una banda, promovent la innovació educativa mitjançant noves eines per a professionals de la gestió del territori, l’educació i la cultura científica i tècnica i industrial (CSTI), i, per altra banda, mitjançant la restauració del gust i el desig de les ciències de les plantes al gran públic i en particular als joves, mitjançant eines de camp nòmades, divertides i educatives.


  1. Eloi Juvillà Ballester (dir): Renaturalització de la ciutat, Col·lecció Estudis, Sèrie Urbanisme i Habitatge. Diputació de Barcelona, 2019, ISBN: 978-84-9803-880-4
  2. Audrey Muratet; François Chiron; Myr Muratet: Manuel d'écologie urbaine, Les presses du réel, 2019, ISBN : 978-2-37896-087-2
  3. Veure Fieldwork: identify plants from images, publicat en aquest bloc el 10.06.2015
  4. Google Play: PlantNet Plant Identification
  5. Pl@ntNet: Home page
  6. Floris’Tic: Home page

No comments: