Reprenent l'entrada del passat 23.08.2016: des de Thurgau a la Pobla de Segur, volia afegir unes notes. La primera, que el tram de la línia entre Lleida i Balaguer es va posar en servei el 1924. La segona que, després dels avatars de la República i de la Guerra Civil, el tren no arribaria a Tremp fins el 1950 i a la Pobla de Segur fins a finals de 1951.
Però el que és més curiós, i no m'ho havia mirat mai, és que aquesta línia no era sinó un tram del que havia de ser la línia que havia d'unir dues viles 'estratègiques': Baeza (Jaén) i St. Girons (Arieja), segons el Plan Preferente de Ferrocarriles de Urgente Construcción, més conegut com a Plan Guadalhorce, pel nom del ministre de Primo de Rivera a qui se li van ocórrer el 1926 la idea d'aquesta i altres línies d'urgent construcció.
Segons Wikipedia, la dictadura de Franco va seguir amb entusiasme compulsiu l'estratègia establerta durant la dictadura de Primo de Rivera. Però, com a resultat d'unes 'recomanacions' fetes pel Banc Mundial el 1962, van haver d'aturar la construcció de noves línies fèrries, per concentrar-se en la millora de les ja operatives, tot i haver arranjat ja el terreny per perllongar la línia fins a Sort.
Després que el govern de Felipe Gonzàlez decidís tancar aquesta i altres línies per llençar-se a la construcció dels AVE's, el govern de José Luis Rodríguez Zapatero féu efectiu el traspàs gratuït de la línia a la Generalitat a partir de l'1 de gener de 2005. El 2011, amb el canvi de govern a Catalunya (no diré noms, però), el govern anuncià que FGC deixaria de gestionar la línia i que es convocaria un concurs per a cercar un nou operador privat. Tot i això FGC continuaria vinculada a la línia aportant el seu material mòbil i també a través d'una participació minoritària a l'empresa guanyadora del concurs (tampoc afegiré res més, no sigui que ... )
Sembla que, des de la Generalitat, també hi han hagut estudis a llarg termini per la possible prolongació de la línia cap a Sort (des d'on podria dirigir-se a Esterri d'Àneu i l'Arieja amb la construcció del tunel de Salau) o cap a la Seu d'Urgell i Andorra (sobre una eventual prolongació a El Pont de Suert i Vielha no he trobat res encara).
En fi que, des de la ruïnosa creació d'una xarxa ferroviària sense cap criteri del rendiment, que va portar a la bancarrota el regne d'Espanya el 1866, fins els recents 'estudis' de la Generalitat, passant per les dictadures de Primo de Rivera i de Franco i els AVE's del PSOE i del PP, no hi ha res que hagi canviat en aquest país en més de 150 anys!
Però el que és més curiós, i no m'ho havia mirat mai, és que aquesta línia no era sinó un tram del que havia de ser la línia que havia d'unir dues viles 'estratègiques': Baeza (Jaén) i St. Girons (Arieja), segons el Plan Preferente de Ferrocarriles de Urgente Construcción, més conegut com a Plan Guadalhorce, pel nom del ministre de Primo de Rivera a qui se li van ocórrer el 1926 la idea d'aquesta i altres línies d'urgent construcció.
Segons Wikipedia, la dictadura de Franco va seguir amb entusiasme compulsiu l'estratègia establerta durant la dictadura de Primo de Rivera. Però, com a resultat d'unes 'recomanacions' fetes pel Banc Mundial el 1962, van haver d'aturar la construcció de noves línies fèrries, per concentrar-se en la millora de les ja operatives, tot i haver arranjat ja el terreny per perllongar la línia fins a Sort.
Després que el govern de Felipe Gonzàlez decidís tancar aquesta i altres línies per llençar-se a la construcció dels AVE's, el govern de José Luis Rodríguez Zapatero féu efectiu el traspàs gratuït de la línia a la Generalitat a partir de l'1 de gener de 2005. El 2011, amb el canvi de govern a Catalunya (no diré noms, però), el govern anuncià que FGC deixaria de gestionar la línia i que es convocaria un concurs per a cercar un nou operador privat. Tot i això FGC continuaria vinculada a la línia aportant el seu material mòbil i també a través d'una participació minoritària a l'empresa guanyadora del concurs (tampoc afegiré res més, no sigui que ... )
Sembla que, des de la Generalitat, també hi han hagut estudis a llarg termini per la possible prolongació de la línia cap a Sort (des d'on podria dirigir-se a Esterri d'Àneu i l'Arieja amb la construcció del tunel de Salau) o cap a la Seu d'Urgell i Andorra (sobre una eventual prolongació a El Pont de Suert i Vielha no he trobat res encara).
En fi que, des de la ruïnosa creació d'una xarxa ferroviària sense cap criteri del rendiment, que va portar a la bancarrota el regne d'Espanya el 1866, fins els recents 'estudis' de la Generalitat, passant per les dictadures de Primo de Rivera i de Franco i els AVE's del PSOE i del PP, no hi ha res que hagi canviat en aquest país en més de 150 anys!
- Wikipedia: Línia Lleida - la Pobla de Segur
- Wikipedia: Plan Guadalhorce (1926)
- Díaz-Güell, Carlos (2013): Las 13 quiebras de la historia de España, euribor.com.es, 16.07.2013
No comments:
Post a Comment