Wednesday, August 17, 2016

mobility and smart cities



Source: Pinterest
El telenotícies de la RTS del 10.08.2016 presentava aquest reportatge: L'EPFL et Swisscom unissent leurs forces pour mesurer la mobilité dans les villes grâce au téléphone mobile. Es tracta d'un dels resultats de la col·laboració entre l'École polytechnique fédérale de Lausanne (EPFL) i Swisscom, que va  donar lloc a un anomenat Digital Lab, que es troba al Parc de l'innovation, al campus de l'EPFL. 

Una col·laboració que es va fer publica a mitjans del mes de desembre de l'any passat i que en aquest reportatge ens presenta una aplicació que permet creuar la situació dels mòbils per la triangulació de les antenes de telefonia mòbil i, seguint el seu desplaçament dels seus propietaris, realitzar una anàlisi en temps real dels flux de tràfic: "Aquestes dades es col·lecten de manera anònima i agregada, és a dir, que no es proporcionen dades en brut, sinó el resultat de la seva anàlisi, insisteix Cristiano Neuhaus, portaveu de Swisscom. És impossible deduir la identitat d'un usuari en particular. "

No entraré en el tema de la privacitat de les dades perquè me venen ganes de riure. Així que, pel que fa a la visió que l'EPFL i Swisscom tenen de la Smart City, et passo aquest enllaç a un document que van presentar al Smart City Event, al Amsterdam Arena, que va tenir lloc entre el 7 i el 10 de Juny d'enguany (doncs si, de Smart Cities no només es parla a la vila que t'està passant pel cap). Com podràs veure l'esforç que li dediquen, en particular a l'EPFL, és impressionant.

Afortunadament sempre hi ha algú que es dedica refredar l'entusiasme dels fanàtics de la tecnologia per la tecnologia. Estic pensant en un professor de l'EPFL: Vincent Kaufman (Laboratory of Urban Sociology) que, en un article publicat l'Octubre de 2015 per la Tribune de Genève, deia coses com aquestes: "Òbviament sempre se suposa que aquestes dades romandran en l'anonimat. Personalment, quan rebo certes trucades, me dic que l'anonimat és de geometria variable. I que amb un telèfon que emet un senyal cada deu segons, hom pot seguir la pista a qui sigui durant tot el dia" (si tens dubtes, llegeix-te algun article sobre spywares!). I quan s'afirma que l'aplicació que presenta el reportatge de la RTS és un observatori qualificat de la mobilitat, Kaufmann es mostra escèptic. "Les dades suministrades pel telèfon mòbil no són suficients per això. Veurem una persona que va des del punt A al punt B, però no sabrem perquè ho fa. El treball, l'oci, les compres? No sabem qui són aquestes persones, ni quin és el seu perfil. I aquests aspectes són necessaris per prendre decisions sobre el tràfic".

Bé, he de dir que, a menys que el seu laboratori guanyi una pasta amb les enquestes, me sorprèn la innocència de Kaufmann. Amb tot el que la penya arriba a entrar al seu telèfon ... no solament sabran qui son, veure les seves fotos i les dels seus amics. Saber on han passat el cap de setmana i, mirant la seva agenda, saber no solament què estan fent, sinó també el que han fet i el que han de fer, amb qui i a on. Si fins i tot podran accedir a les seves empremtes dactilars !!!

En fi, deixant de banda les anàlisis sobre la mobilitat realitzats a partir de les dades subministrades pels mòbils, Swisscom i l'EPFL també fan altres coses que trobo molt més interessants, com ara els tests amb Ericsson de la tecnologia 5G, que Swisscom té previst llençar al mercat en 2020.

1 comment:

Roy Batty said...

Però hom pot fer coses tant o més interessants sense passar pels mòbils i ficar-se en la vida privada de la gent.

Per exemple, un equip d'investigadors del MIT publicava a finals de l'any passat a Nature un article molt interessant: Potential for widespread electrification of personal vehicle travel in the United States del que et passo aquest resum: Hem desenvolupat un model que combina la informació d'unes enquestes de trajectes en vehicles particulars amb dades GPS d'alta resolució per estimar els requeriments en energia dels vehicles particulars als USA. I hem realitzat que els requeriments en energia de 87% del parc de vehicles particulars podrien ser satisfets pels vehicles elèctrics de baix cost que hom pot trobar al mercat. Aquest percentatge és similar en diferents ciutats dels USA, fins i tot quan el consum per càpita de gasolina difereix significativament.

L'entusiasme dels autors no disminueix ni quan honestament afirmen que: També hem realitzat que durant els dies de major despesa de carburant, altres tecnologies de vehicles serien necessàries, fins i tot tenint en compte que les bateries es milloren constantment i s'estenen per tot el país les infraestructura de càrrega.

I acaben afegint que: compartir el cotxe no elèctric o un altre mitjà per utilitzar-lo durant aquest petit nombre de dies d'alt consum podria tenir un paper important en l'electrificació i la descarbonització del transport.

Davant aquesta idea de que hom no pot circular en cotxe que si hom no n'és propietari, jo estaria per suggerir el car sharing, del que Mobility a Suïssa en seria un bon exemple.

Nota: també pots trobar una referència de l'article mencionat a futurism: MIT Reveals That Current Electric Cars Could Viably Replace 90% of Today’s Vehicles, futurism.com, 17.08.2016