Friday, September 18, 2020

monique makon

Monique Makon - I Just Wanna Make Love to You, Youtube, 22.02.2016

Fa uns dies compartia amb tu uns vídeos de dues artistes de jazz escandinaves: Rebekka Bakken (1) i Gunhild Carling (2). Avui m'agradaria fer-ho amb un parell de vídeos d'una noia que es presenta al seu compte de Twitter com: negra, educadora, cantant i de la perifèria barcelonina: Nou Barris: Monique Makon (3). Deixa'm afegir que va néixer al mateix hospital on jo ho vaig fer: la Vall d’Hebron i que ha viscut al mateix barri on jo vaig viure.

Quan vaig sentir per primera vegada a Monique feia poc més d'una setmana que havia llegit dos vells articles sobre la gent del nostre barri que m'havien emocionat moltíssim (4) (5). Més tard vaig llegir una vella entrevista que Víctor Vargas i una de més recent de Nando Cruz publicades a El Periódico (6) (7) i una altra d'enguany que Andreu Barnils va fer-li per Vilaweb (8).

Sentir-la cantar un tema amb una lletra preciosa com Amb Ubuntu (9) i veure a l'entrevista de Vilaweb (recomanada!) que és una noia alegre, obrera i combativa ... I ja per arrodonir-ho, llegir: 'Mira, tinc uns col·legues que tenen un conjunt de celtic punk, i vaig participar amb ells en una cançó. Una negra cantant celtic punk? Peta el cap'.

A una altra entrevista que van fer-li recentment al Diari de Barcelona (molt i molt recomanada!) (10) també deia coses com aquestes:
Jo estic molt orgullosa de viure en un barri que segons els pijos és perillós (...)

Tens un problema si renegues dels teus orígens, tens un problema si renegues de la teva família, tens un problema si renegues de tot allò que ha estat l’inici de la teva creació, dels teus pensaments o de la teva personalitat (...)

La música no és només art o entreteniment, sinó que té una part d’implicació social. I, sense anar molt lluny, tots aquests presos polítics que són rapers i que els posaran a la presó per això, és perquè estan educant i estan dient veritats com a punys  (...)

S’ha d’educar per intentar diferenciar que la teva manera de reivindicar no és pintant-te de negre, sinó que hi ha moltes maneres de reivindicar. I que encara que en aquesta societat capitalista s’ha d’anar amb peus de plom i poc a poc, jo crec que l’educació és important per això
(...)

A mi el que m'espanta és la crisi que ve, la crisi que afectarà tant a la sanitat, com a nivell laboral com econòmic, és a dir, que una empalmi una altra i això em fa molta por. També tinc por de com reaccionarà la gent: si es farà la ignorant, com estava fent ara, o si es posarà dempeus i lluitarà per això. I m’agradaria molt que fos la segona
(...)

Hi ha racisme al món de la música com a tot arreu. I no només amb la gent negra, que sí, però amb la gent blanca també. "És que per ser blanca cantes com una negra". Ei, penya, que les blanques també poden cantar, saps?
(...)

Un somni per complir? Acabar amb el capitalisme? No sé
(...)

Monique Makon y Amaia Miranda en la Huelga Feminista 8M 2018 BCN, Youtube, 12.03.2018

  1. Veure Rebekka Bakken, publicat en aquest blog el 14.09.2020
  2. Veure Gunhild Carling, publicat en aquest blog el 16.09.2020
  3. Monique Makon: Twitter, Facebook, Instagram
  4. Carme Escales: Félix Llaugé: «Nou Barris no es un distrito de famosos, pero sí de luchadores», El Periódico, 19.01.2011
  5. Manuel Rivas: El prodigio de Nou Barris, El País, 21.01.2007
  6. Víctor Vargas Llamas: La superdiva de Roquetes, El Periódico, 19.01.2011
  7. Nando Cruz: Tenemos nueva jefa en Nou Barris, El Periódico, 02.04.2017
  8. Andreu Barnils: Monique Makon: ‘Veuen estrany que una negra sigui d’aquí. Doncs ho som’, Vilaweb, 06.06.2020
  9. Xiula - Amb Ubuntu (feat. Monique Makon), Youtube, 07.05.2017
  10. Clàudia Pérez i Garriga: "Sóc egocèntrica quan em toca ser-ho, i és sobre l'escenari", Diari de Barcelona, 31.07.2020

No comments: